بانوی مسیحی؛ احیاگر مساجد تاریخی مصر
کد خبر: 4162135
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

بانوی مسیحی؛ احیاگر مساجد تاریخی مصر

یک بانوی معمار مسیحی مصری که در مرمت مساجد تاریخی این کشور نقش داشته است، می‌گوید تمدن اسلامی بسیار غنی است و او از مرمت آثار اسلامی بسیار خشنود است.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، ژاکلین سمیر، مهندس مصری نخستین مهندس قبطی مسئول مرمت مساجد تاریخی این کشور است. او  توانسته است با توانایی‌های برتر و سبک منحصر به فرد خود، مساجد مصر را به خوبی بازسازی کند.

پس از آنکه  عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اخیراً مسجد سیده نفیسه را افتتاح کرد، نام ژاکلین سمیر بر سر زبان‌ها افتاد.

او احساسات مسلمانان را نسبت به کار خود در توسعه مسجد منطقه امام شافعی قاهره اینگونه توصیف می‌کند: یکی از مردم به من گفت سوره یاسین را برایت خواندم تا پروردگارمان به تو توان ببخشد؛ اینها مایه خوشحالی من است و خستگی‌ام را برطرف می‌کند.

ژاکلین می‌گوید معیارهای بازسازی مساجد از سوی نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو و نهادهای مسئول داخلی بسیار سخت‌گیرانه و دقیق است. ژاکلین سمیر افزود که محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، مشتاق بازسازی مساجد و صرف هزینه‌های زیاد به این منظور است و هدف او احیای چهره میراث فرهنگی مصر است.

وی که انتظار نداشته فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی چنین بازتابی پیدا کند، می‌گوید: من می‌بینم که کارهای خوبی برای مصر انجام داده‌ام و بسیاری می‌گویند که برای من دعا می‌کنند.

این بانوی مصری بیان کرد: برای ما مسیحی و مسلمان فرقی ندارد؛ ماه رمضان برای همه ما شناخته شده است و من بعضی روزها در این ماه روزه می‌گیرم؛ از سوی دیگر کریسمس سال نو همه ماست و مسلمان و مسیحی آن را جشن می‌گیریم.

این مهندس مصری می‌افزاید: تمدن اسلامی بسیار غنی است و مساجد نمونه روشن غنای این تمدن هستند. به گفته او مرمت‌کاران مصری در جهان سرآمد هستند و در بسیاری از پروژه‌های معماری در رقابت با همتایان آمریکایی و اروپایی خود برنده شده‌اند.

وی افزود: شایسته است به معماران داخلی برای احیای میراث اسلامی و قبطی فرصت بیشتری داده شود. با این حال شاهد هستیم که از فعالیت معماران مصری در احیا و مرمت آثار دوران قبطی جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha