رفتار تکفیری‌ها تناسبی با سنت نبوی و منابع اصیل دینی ندارد
کد خبر: 4162695
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
افتخار دانش‌پور در گفت‌وگو با ایکنا:

رفتار تکفیری‌ها تناسبی با سنت نبوی و منابع اصیل دینی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی جوانان مسلمان انجام شد تا گرایشات تند و افراطی به نام اسلام‌ در میان آنها ترویج شود در حالی‌که هیچ کدام از رفتارهای آنها با سنت نبوی و منابع اصیل دینی تناسبی ندارد.

افتخار دانشپور

افتخار دانش‌پور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ درباره رفتار گروه‌های افراطی گفت: متأسفانه جای تأسف است که تمامی این اتفاقات تلخی که رخ می‌دهد در بین خود مسلمین و به نام اسلام و با بهره‌گیری از مضامینی همانند جهاد و زیر پرچمی که منتسب به پیامبر(ص) است انجام می‌شود. امروز گروه‌های تندرو و افراطی همانند داعش وجود دارند که تصویری ناخوشایند از اسلام ارائه می‌دهند که هیچ سنخیتی هم با اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی ندارد و متأسفانه یک اسلام دروغین به جهان ارائه می‌دهند.

رأفت و عطوفت در اسلام ناب محمدی(ص)

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر با توجه به موج اسلام‌گرایی که در جهان غرب رخ داد و جمع کثیری از اروپائیان شناخت معرفتی نسبت به تعالیم گهربار اسلام پیدا کردند و این اعلام خطری برای استکبار غرب بود و به همین دلیل سناریوهای جدیدی را تدارک دیدند تا اسلام را دینی ضد ارزش و ضد فطرت انسانی معرفی کنند تا بدین طریق از آمار اسلام‌گرایی بکاهند. یکی از تاکتیک‌هایی که در پیش گرفتند ترویج و تشویق گروه‌های افراطی بود که با برداشتی خشک از منابع دینی، اسلامی ‌را به نمایش بگذارند که سرشار از خشونت و بدون هیچ گونه انعطافی نسبت به مسائل است.

دانشپور تصریح کرد: ماحصل این تلاش‌ها باعث شد گروه‌هایی همانند القاعده و داعش بر اساس موج سلفی‌گرایی افراطی شکل بگیرند که نتیجه سرمایه‌گذاری بسیار زیاد غربی‌ها بود. در سال‌های اخیر هم مشاهده کردیم که گسترش داعش در جهان اسلام چه تبعات بدی به دنبال داشت. مخصوصا سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی جوانان انجام شد تا گرایشات تند و افراطی اسلام‌گرایانه در میان آنها زیاد شود در حالی‌که با بررسی دقیق رفتارهای آنها به این نتیجه می‌رسیم که هیچ کدام از رفتارهای آنها با سنت نبوی و منابع اصیل دینی تناسبی ندارد.

وی افزود: با مراجعه به منابع اصیل دینی به این نتیجه می‌‌رسیم که اسلام، دین رأفت و مهربانی است و حتی در ماجرای فتح مکه مشاهده می‌کنیم که پیامبر(ص)، رفتار بسیار محبت‌آمیزی را همراه با گذشت، عطوفت و بخشش نسبت به مشرکینی داشتند که سال‌ها در صدد نابودی اسلام برآمده بودند. در عین حال در سیره صحابه و اهل بیت(ع) نیز شاهد نوعی از سلوک همراه با مهر، عدالت و صلح هستیم که به هیچ عنوان سنخیتی با این تندروی‌هایی که به نام اسلام انجام می‌شود ندارد چون همه این اقدامات ناشی از موج اسلام‌هراسی است که چندین سال است از سوی استکبار غرب دنبال می‌شود.

لوازم مقابله با جریانات تکفیری

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌الملی مذاهب اسلامی بیان کرد: افرادی که شالوده قوی اعتقادی نسبت به اسلام ناب ندارند درگیر این موج و جریان می‌شوند و یکی از نتایج تأسف‌بار این گرایشات، حرکت‌های انتحاری است که از سوی آنها انجام می‌شود و متأسفانه عاملان این کار معتقدند که با چنین کاری وارد بهشت هم خواهند شد در حالی‌که واقعیت امر این است؛ افرادی که قصد بر هم زدن نظم و امنیت جهان اسلام و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان را دارند از سادگی و ضعف اعتقادی برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند و نتیجه کارشان هم رخنه چنین افرادی در میان مسلمانان است.

دانشپور یادآور شد: این افراد در بسیاری از موارد، به دلیل جمودی که دارند بر پیشانی هر کسی که با آنها همراهی نکند مهر تکفیر می‌زنند و بر مبنای احکامی که هیچ سنخیتی با فقه و شریعت اسلامی ندارد حکم کشتن دیگران را صادر می‌کنند و برای اینکه تبلیغاتی هم برای خودشان داشته باشند اقدام به عملیات‌های تروریستی همانند حرم شاهچراغ می‌کنند که نتیجه آن ریخته شدن خون افراد بی گناه است. از این دست اتفاقات تاکنون به میزان زیادی رخ داده و قطعا این آخرین اتفاق نیست و چنین کسانی دست بردار نیستند بلکه همچنان همت و تلاش خود را گذاشته‌اند که اقدامات تفرقه‌افکنانه در جهان اسلام را ادامه دهند.

وی درباره راهکارهای مقابله با این افراد و جریانات گفت: گذشته از اقدامات حاکمیتی که از سوی کشورهای اسلامی در سایه اتحاد باید انجام شود تنهاترین و مهمترین راهکار، بیداری و روشنگری امت اسلام نسبت به عقایدی است که این گروه‌ها به جامعه اسلامی تزریق می‌کنند. با توجه به هزینه‌های مالی زیادی که این گروه‌ها می‌کنند و حمایت‌های استکبار از آنان متأسفانه برخی جوانان مسلمان جذب این گروه‌های تندرو می‌شوند که شالوده فکری آنها برگرفته از یک تفسیر نادرست و صرفا ظاهری و جانب‌گرایانه از منابع و متون دینی است در حالی‌که آنچه در فقه و شریعت اسلامی از دیرباز وجود داشته است، این بوده که در بسیاری از موارد، انعطاف در فقه اسلامی وجود دارد و صلح و مهر و محبت، آمیخته با شریعت اسلامی است در حالی‌که در جریانات تکفیری، شاهد مهر و محبت و مودت نیستیم.

پابرجایی دین مبین اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: واقعیت این است که دشمنان در بیرون گود نشسته‌اند و شاهد تفرقه در جهان اسلام هستند در حالی‌که ما مسلمانان نقاط اشتراک بسیار زیادی همانند اعتقاد به خدای متعال، اعتقاد به قبله و کتاب و نبوت واحد داریم اما متأسفانه تفسیرهای نادرست از این منابع و متون دینی، منجر به ایجاد جاده خاکی‌های انحرافی در جهان اسلام شده است. از سوی دیگر  خشونت‌ها هم در معرض دید جهانیان صورت می‌گیرد و تمام تلاش استکبار هم این است که چنین تصویری خشن را از اسلام در رسانه‌ها نشان دهد و چنین وانمود کند که مسلمانان حتی خودشان را هم می‌کشند. 

دانشپور بیان کرد: خشونت و تکفیر معضلی بزرگ است که گریبانگیر جامعه اسلامی شده و چهره نازیبایی از اسلام به نمایش گذاشته است که هدف اصلی مستکبران است چون آنها دنبال تضعیف اسلام‌گرایی در دنیا هستند اما به لطف خدای متعال تاکنون به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند. از سوی دیگر با وجود اینکه اقداماتی همانند قرآن‌سوزی را شاهد هستیم اما دین مبین اسلام و قرآن کریم همچنان پابرجا و استوار است. خدای متعال در قرآن کریم نیز فرموده است: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت» (صف/ 8).

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در پایان گفت: از آنجایی که خدای متعال حامی مسلمانان حقیقی است نه تنها این اتفاقات منجر به پیروزی استکبار غربی نمی‌‌شود بلکه به حول قوه الهی منجر به بیداری افراد حقیقت‌جویی می‌شود که در سایه اندک مطالعه‌ای، متوجه می‌شوند اسلام مملو از مهر و عطوفت و مهرورزی نسبت به انسان‌ها و آئین عدالت‌ورزی است و نمونه بارز آن هم پیام قیام حضرت سید الشهدا(ع) است که هر کسی مطالعه‌ای در آن داشته باشد به این نتیجه می‌رسد در واقعه کربلا چیزی غیر عدالت، آزادی، دوستی، صلح و مهرورزی نسبت به انسان‌ها وجود ندارد. این همان چیزی است که مردمان جهان امروز به دنبال آن هستند و ان‌شاء الله اکسیر حضرت سیدالشهدا، نقشه دشمنان اسلام را نابود خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha