شهید صدرزاده از پیامدهای توجه مساجد به کارکرد تربیتی است
کد خبر: 4163981
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
گزارش ایکنا از پانزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت

شهید صدرزاده از پیامدهای توجه مساجد به کارکرد تربیتی است

پانزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت به همراه انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» برگزار شد.

مراسم اولین آیین ملی تکریم فعالان مسجد و پانزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» که هر دو اثر درباره شهید مصطفی صدرزاده از شهدای مدافع حرم تقریر شده، روز دوشنبه، 30 مرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان؛ تولیت مسجد مقدس جمکران، سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین، ایمان عطارزاده؛ معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، فاطمه صدرزاده؛ دختر شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، فعالان و دست‌اندرکاران امور مساجد، تنی چند از علما و فضلای حوزه علمیه قم و خانواده شهدا به ویژه خانواده شهید صدرزاده در مسجد جمکران برگزار شد.

ناهنجاری‌های جامعه با انقطاع پیوند مردم و مسجد آغاز می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در ابتدای سخنان خود ضمن خیرمقدم به حاضران و تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان به عنوان دو نهاد مقدس یادگار امام در طول دوران انقلاب و نظام اسلامی گفت: در این مکان مقدس باید از اقدام ارزشمندی که در ارتباط با مسجد و احیای مساجد به‌کار گرفته شده‌ است نیز به شکلی ویژه تقدیر کرد.

وی با اشاره به آنکه قطعاً این اقدام مصداقی از این نقل شریف است که «همه قدرت‌ها و نیروها در پیوند با بندگی خدا شکل می‌گیرد و پایگاه این بندگی و عبودیت مسجد است» ادامه داد: شکل‌گیری نهضت ما، انقلاب ما و نظام ما از برکات مسجد بود و از پایگاه مسجد شکل گرفت و به پیروزی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با تاکید بر آنکه  قریب به 97 درصد شهدای ما از پایگاه مسجد به معراج شهادت رفتند تصریح کرد: البته با شهید و شهادت‌ها بود که خداوند متعال این نظام را علی‌رغم همه دشواری‌ها و توطئه‌های دشمنان تا امروز سرپا نگه‌ داشته و حفظ کرده ‌است.

وی با تاکید بر این مهم که ما هر چه نقطه قوت داریم از برکت مسجد است تصریح کرد: کاستی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از زمانی آغاز می‌شود که شاهد انقطاع پیوند مردم و مسجد هستیم. چه زیباست که پاسداشت شهدا و رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری از این دو کتاب که متن و بطن آن نیز مزین به نام شهید است، در مسجدی که پایگاه تشیع و میعاد منتظران است برگزار می‌شود.

تولیت مسجد مقدس جمکران با ابراز امیدواری نسبت به آنکه این اقدام آغازی بر حرکت‌های مشابه و مستمر در سراسر کشور باشد یادآور شد: چنین اقداماتی برکات فراوانی را برای نظام و انقلاب اسلامی دارد و امیدوارم که زمینه‌ساز ظهور برای تمام منتظران باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در پایان تاکید کرد: مساجد باید پایگاهی برای ارتباط با شبکه یاوران حضرت مهدی و پیونددهنده قلوب مسلمانان با امام زمان(عج) باشد. همچنین امیدوارم این اقدام آغازی برای بازگشت دوباره بر تأکید نقش مسجد بر توسعه و تعالی فرهنگ جامعه باشد. فرهنگ اسلامی در پایگاهی شکل می‌گیرد که در آنجا یاد خدا و عبادت خداوند متعال با نام مبارک اسلام ادغام شده باشد.

قابلیت تحول تاریخ بشریت

سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان سخنران دیگر این مراسم با بیان آنکه پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرآغاز جدیدی در عرصه دفاع از مطلومان جهان است یادآور شد: پیامدها و نتایج تحول عام آن تحول بزرگ و دوره جدید امروز را برای شکل‌گیری نظم نوین جهانی رقم زده است.

وی با تاکید بر آنکه کارکرد مسجد؛ راهبردی و باعظمت است خاطرنشان کرد: کارکرد مسجد چنان عظمتی دارد که می‌تواند تاریخ بشریت را متحول کند. می‌تواند سرآغاز دوره تمدن‌سازی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم «سرآغاز یک مرحله جدید در شکل‌گیری و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

سردار سلیمانی افزود: یکی از کارکردهای مساجد در دوران دفاع مقدس، تربیت جوانان مؤمن، انقلابی و پایِ کار بود. جوانانی که از درون مساجد به میدان‌های نبرد عزیمت کردند و به امام خود لبیک گفتند. بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در پیامی بعد از فتح بستان طی عملیات طریق القدس، فرمودند: «فتح بستان، فتح‌الفتوح نیست؛ فتح‌الفتوح تربیت جوانان انقلابی است که این حوادث بزرگ را خلق می‌کنند.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: شهید مصطفی صدرزاده یکی از پیامدهای توجه مساجد به کارکرد تربیتی است. کارکرد مسجد در تربیت جوانان مؤمن انقلابی، امروز با تقریظ رهبر معظم انقلاب بر دو کتابی که به عنوان معرفی شخصیت این شهید بزرگ و باعظمت به رشته تحریر درآمده رُخ‌نمایی می‌کند و  بی‌تردید سرآغازی برای نقش‌آفرینی مساجد در تربیت جوانان مؤمن و انقلابی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد با راهبری و هدایت علمای عزیز، خدمتگزاری فعالان مساجد و همراهی بسیج مستضعفان، بیش از گذشته همه ظرفیت‌ها در استان‌ها، شهرستان‌ها و نهادهای انقلابی در خدمت نوجوانان و جوانان انقلابی قرار گیرد. جوانانی که مثل شهید مصطفی صدرزاده، شهید روح‌الله عجمیان، شهید آرمان علی‌وردی و شهدای عزیز ما در همین حوادث اخیر سال گذشته هستند.

سردار سلیمانی با بیان آنکه جوانان شهید امروز، این علم و پرچم را از شهید مصطفی صدرزاده به دست گرفته‌اند و شهید صدرزاده بزرگوار نیز خود این علم را از سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، از شهید ابراهیم هادی، شهید حججی، شهید مرحمت بالازاده، شهید بهنام محمدی، شهید حسین فهمیده و صدها هزار شهید دیگر تحویل گرفته بود.

وی با تاکید برآنکه امروز شهدا گنجینه‌های بزرگ ملت ایران هستند. شخصیت‌های شهدا به فرموده رهبر معظم انقلاب باید با روش‌های هنرمندانه، ظریف و جذاب منتقل شوند خاطرنشان کرد: نوجوانان ما تشنه شناخت شهید مصطفی صدرزاده و شهدای میهن اسلامی هستند. این رسالت که امروز به مدد فعالان مساجد حرکتش در میهن اسلامی آغاز شده، باید در تمام محلات ادامه یابد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به آنکه بیش‌ از 16هزار مسجد این برنامه‌ها را طی دوساله اخیر در دستور کار خود قرار داده‌اند گفت: راهبری این امر مهم و راهبردی به‌ عهده علمای عزیز و امامان مساجد با هدایت نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها انجام می‌گیرد. ملت ایران به‌ویژه نوجوانان و جوانان ایران انقلابی و اسلامی استقبال بسیاری از این برنامه‌ها داشته و دارند. ادامه این حجت با تأکید مقام معظم رهبری بر ما تمام است که تمام توانایی‌ها و ظرفیت خود را در درون مساجد کنار یکدیگر بسیج کنیم و مساجد را کانون جوشان جذب نوجوانان و جوانان و تربیت آنها برای ساختن جامعه اسلامی و نیل به سوی تمدن نوین اسلامی قرار دهیم. بی‌تردید این حرکت بزرگ انقلابی و سازنده با الگوپذیری از شخصیت‌های بزرگی نظیر شهید مصطفی صدرزاده امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است.

سردار سلیمانی در پایان تاکید کرد: همه این ظرفیت‌ها فارغ از این‌که نامی و عنوانی مطرح شود باید کنار یکدیگر قرار بگیرند تا آن هدف متعالی که تربیت جوانان مؤمن و انقلابی است با سرعت بیشتری ادامه یابد. همه این اقدامات تجدید میثاق و عهدمان با رهبر معظم انقلاب است و این مراسم با همین عنوان در سراسر کشور با شتاب بالایی ادامه خواهد یافت و توسعه پیدا خواهد کرد.

تربیت شده مکتب شاهدان و شهیدان گمنام

در ادامه مراسم ایمان عطارزاده؛ معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری سخنران سوم این مراسم، صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: در میان مؤمنان، مردانی هستند که به عهد و پیمانشان با خدا وفا کردند. برخی از آنها به شهادت رسیدند و برخی دیگر در انتظارند.

وی ادامه داد: در روز جهانی مسجد و در جمع هزاران نفر از فعالان مساجد کشور در مسجد مقدس جمکران گرد هم آمدیم تا به بهانه تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های مرتبط با شخصیت و زندگی شهید والامقام مصطفی صدرزاده از ستاره‌ای بگوییم که خود از تبار مسجدیان است. رفتار و سلوک شهید صدرزاده از فعالیت فرهنگی و تربیتی در مسجد شهریار تا عضویت در لشکر فاطمیون با حضور در جمع مدافعان حرم حضرت زینب(س)، تجلی پرورش و تربیت او در مکتب پرافتخار بسیج است. «بسیجی» که امام روح‌الله آن را شجره طیبه، درخت تناور و پرثمری خواند که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل، طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهند.

عطارزاده خاطرنشان کرد: مصطفی شاگرد مدرسه عشق و تربیت شده در مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سروده‌اند. آنچه شهید صدرزاده را از گمنامی در زمین به آشنای آسمان‌ها تبدیل کرد سبک زندگی او و در یک کلمه زیست مؤمنانه مصطفی بود. به تعبیر زیبای حاج قاسم عزیزمان «باید شهید بود تا شهید شد» و مصطفی از تبار همان جوانانی بود که رهبر فرزانه انقلاب درباره آن‌ها فرمود «فتح‌الفتوح امام، تربیت جوانان خداجوی بسیجی است.»

معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری افزود: کار جهادی بزرگ دیگر شهید صدرزاده در زندگی شخصی، فعالیت تربیتی و مذهبی در مسجد و هیئت در شناخت درست فتنه، اطاعت از نایب امام عصر در دفاع از حرم اهل‌بیت و از همه مهم‌تر در تربیت سربازانی برای حضرت ولی‌عصر برای عصر ظهور است. مصطفی؛ مصداق عینی جمله رهبر حکیم انقلاب است که فرمودند «آن روزها دروازه شهادت داشتیم» و امروز معبری تنگ داریم. هنوز هم برای شهید شدن فرصت هست. باید دل را صاف کرد.

عطارزاده افزود: رحمت و رضوان خدا بر مادرانی که از دامان پاکشان مثل مصطفی تربیت شده، درود و سلام خدا بر بانوانی که در همراهی با همسرانی مثل مصطفی، زینب‌وار زندگی کرده‌اند و سلام و درود بر پدرانی که مثل مصطفی داشته‌اند و با خاطرات و قاب عکس آن‌ها زندگی می‌کنند.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اینک در پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت دو تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «اسم ‌تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» را منتشر خواهیم کرد. اولی؛ زندگینامه داستانی شهید صدرزاده به روایت همسرشان است که به قلم سرکار خانم راضیه تجار نگارش و توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده‌ است. کتاب «سرباز روز نهم» روایت زندگی بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده است که به قلم نعیمه منتظری تدوین و توسط انتشارات راه یار منتشر شده‌ است.

وی افزود: انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب امتداد همان مسیری است که حضرت آقا زنده نگه‌ داشتن فرهنگ ایثار، شهادت و انتقال آموزه‌های هویت‌بخش آن را به نسل نوجوان لازم و ضروری می‌دانند. انتشار تقریظ؛ پایان کار نیست بلکه آغاز یک رویداد مستمر فرهنگی است تا در قالب‌های متنوع هنری مثل فیلم، سریال، سرود، شعر، نمایش، داستان، تصویرسازی و موسیقی محتوای این آثار فاخر را به جامعه مشتاق شناخت الگوهای موفق منتقل کرد.

خط قرمز ولایت‌مداری از رهبری

در ادامه فاطمه صدرزاده دختر شهید صدرزاده، به جای سخنرانی، متنی ادبی و احساسی را خطاب به روح پدرش به شرح زیر برای حضار قرائت کرد:

«سلام همه زندگی فاطمه. اینک بعد از هشت سال، هنوز آغوشم بوی تو را می‌دهد... حال دخترت وصف‌ناشدنی است. وجود آرام‌بخش تو در همه لحظات پرپیچ‌وخم زندگی‌ام مانند مرهمی تسکین‌‌دهنده است. به‌راستی که فراق، آدمی را از پای درمی‌آورد و قلب‌های آرام را در هم می‌فشارد و بی‌تاب می‌کند.

اما من دوری از تو را فراق نمی‌خوانم. چگونه می‌توانم نبودنت در اطرافم را خطاب کنم و نداشتن جسمت را هزاربار به حضور پروردگارم که خود گفته است در زمان نبودنش جای خالی تو را برایمان پر می‌کند ترجیح دهم... و چه زیباست لحظات دلتنگی که به‌ جای آغوش پدرانه‌ات؛ او که همه هست‌ونیست عالم وجود است مرا به آغوش بکشد...

بابای من، منم دخترت! دختری که در کودکی‌هایش پدرش او را در رؤیای بچه‌گانه‌اش جا گذاشته و رفته است تا از حرم نوامیس آل‌الله پاسداری کند... دختری که از وجودت افتخاری برایش مانده و غمی بی‌پایان که بهانه‌ای شده ‌است تا اشک‌هایم را در سطور زیارت عاشورا خرج کنم و به آن احساس تقرب و تعالی کنم و با تمام وجود بگویم «به ابی انت و امی...»

تمام من! چگونه در کربلا ذوب شده‌ای که هر بار با تو صحبت می‌کنم به‌ناگاه سر از زیارت عاشورا در می‌آورم... مهربان‌ترین؛ می‌خواهم برایت بگویم و بگویم و بگویم... از دنیای بعد از تو... از دلتنگی‌های پسری شش ماهه که حالا مردی هشت ساله شده... از بهانه‌گیری‌هایش که گاهی کسی جز تو آرامش نمی‌کند و دلش فقط بهانه تو را می‌گیرد و مادری که پس‌از شهادتت در هر لحظه‌اش صبری زینبی را تداعی می‌کند و بهانه‌گیری‌هایمان را به جان می‌خرد و صبر را در کلاس تقوایش مشق می‌کند...

مادری که هر روز به ما فرزندان مصطفی، درس مثل مصطفی شدن را این‌گونه می‌آموزد که ولایت‌مداری از رهبری باید خط قرمزتان باشد.. مبادا آن حکیم فرزانه را تنها بگذارید و پشتش را خالی کنید، که این اول گمراهی خود و جامعه است... جامعه‌ای که با رشادت‌های شما و همسنگران ولایت‌مدارتان به نقطه‌ای رسید تا مستکبران زمان فهمیدند مثل مصطفی در فتنه 88؛ مصطفی‌ها در 96؛ 98؛ 401 و بعد از آن‌هم هستند تا فدایی و جان‌نثار ولی زمانه شوند... می‌دانم که می‌بینی...

در آخر بابای من؛ شما برای من دعا کنید تا در بیعت نایب امام زمان بمانیم و تا هنگام ظهور در زمره سربازان واقعی آن حضرت باشیم و پا به ‌رکاب آن به وجود مبارکش لشکری زینبی را با خود همراه کرده ثابت‌قدم بمانیم تا با حضور خودت و همرزمان شهیدت در مسیر تحقق وعده الهی گام برداریم که این بشارت خدای متعال است.»

در پایان این مراسم با حضور رئیس جمهوری، رییس سازمان بسیج مستضعفان، تولیت مسجد مقدس جمکران و معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از دو تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» درباره شهید مصطفی صدرزاده رونمایی شد.

همچنین در ادامه هدایای مقام معظم رهبری شامل قرآنی به خط و امضای ایشان، چفیه و انگشتر متبرک شده و لوح تقدیر به نویسندگان و پژوهشگران دو کتاب عنوان شده اهدا شد و از خانواده شهید صدرزاده نیز به شکل ویژه‌ای تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha