«روایت راهیان» نذر فرهنگی هنرمندان است + فیلم
کد خبر: 4164241
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
کوروش زارعی:

«روایت راهیان» نذر فرهنگی هنرمندان است + فیلم

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: هیچ‌یک از گروه‌های هنری حاضر در همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، بابت کارشان دستمزدی دریافت نمی‌کنند زیرا به عنوان نذری فرهنگی به آن می‌نگرند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» امروز ۳۱ مرداد در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، علی فروزان‌فر معاون هنری حوزه و سید مصطفی موتورچی دبیر هنری همایش حضور داشتند، زارعی در سخنانی گفت: به لطف خداوند همایش تئاتر مردمی اربعین در ایران و عراق برگزار می‌شود. امسال شکل برگزاری گسترده‌تر شده است به‌نحوی‌که در مرزهای ایران نیز گروه‌های نمایش اجرا خواهند داشت.

وی افزود: در کشور عراق گروه‌های ایرانی ۸ شب اجرای برنامه خواهند داشت. دو روز در نجف، دو روز در کربلا و ۴ روز در مسیر راهپیمایی تعداد ایامی است که گروه‌های ایرانی ‌برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند. همچنین امسال تئاتر کودک و اجرای عروسکی هم به همایش تئاتر مردمی راهپیمایی اربعین اضافه می‌شوند. نمایش «قهرمان کوچک» با دو زبان فارسی و عربی برای کودکان در طول ایام برگزاری همایش اجرا خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه این همایش نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر است، اظهار کرد: هیچ‌یک از گروه‌های هنری حاضر در همایش بابت کارشان دستمزدی دریافت نمی‌کنند زیرا به عنوان نذری فرهنگی به آن می‌نگرند. در حال رسیدن به تفاهم‌نامه‌ای با عتبه حسینی و عتبه علوی هستیم تا گروه‌های هنری در مسیر راهپیمایی به شکل راحت‌تری کارهایشان را اجرا کنند.

وی ادامه داد: به دلیل گرمای شدید هوا برنامه‌ها بعد از نماز مغرب آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ شب ادامه خواهد داشت. هدف از برپایی این همایش اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است به‌ویژه برای نسل جوان که باید با چنین آموزه‌هایی بیشتر آشنا شوند. در ضمن چنین برنامه‌هایی قدمی در جهت تدوین تمدن نوین اسلامی است تا در سایه آن تجدید بیعتی با حضرت مهدی (عج) صورت گیرد.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم سال آینده زبان اردو را هم به کارهای نمایشی اضافه کنیم زیرا زائران پاکستانی در این رابطه درخواست‌های متعددی از ما داشتند ما تا امروز همیشه با موکب‌های عراقی کار کرده‌ایم و هیچ‌گاه به مشکلی نیز برنخوردیم اما امسال برای اولین بار تجربه همکاری با موکب‌های ایرانی را خواهیم داشت.

علی فروزان‌فر معاون هنری حوزه نیز در این جلسه تصریح کرد: این اتفاق هنری که رویکردی نمایشی دارد بزرگ‌ترین نذر فرهنگی برای بچه‌های تئاتر است. همچنین این رویداد به واسطه حجم برگزاری یک اتفاق مثال‌زدنی در تئاتر این سرزمین به حساب می‌آید.

موتورچی نیز در انتهای این جلسه بیان کرد: در مرز مهران ۷ گروه، مرز چزابه ۱۴ گروه، مرز خسروی ۷ گروه، مرز باشماق ۶ گروه و مرز شلمچه ۱۶ گروه نمایشی اجرای برنامه خواهند داشت. این برنامه‌ها از اول شهریور آغاز و تا ۱۳ شهریور ادامه خواهد داشت. از کشور عراق نیز چهار گروه نمایشی و دو گروه سرود با ما همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha