تحقق تبدیل دانش به فناوری در جهاددانشگاهی
کد خبر: 4165795
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
حسن مسلمی نائینی بیان کرد:

تحقق تبدیل دانش به فناوری در جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین کنگره رویان، با اظهار امیدواری از اینکه این کنگره بتواند نقش راهبردی در زمینه پزشکی تولید مثل، پزشکی بازساختی و ... داشته باشد، هدف جهاددانشگاهی را تبدیل دانش به فناوری عنوان کرد.

مسلمی نائینیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان که با حضور گسترده پژوهشگران این حوزه از 15 کشور جهان امروز سه‌شنبه هفتم شهریورماه در این پژوهشکده برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی کشورمان مورد توجه پژوهشگران و دانشمندان منطقه و جهانیان قرار گرفته است. جهاددانشگاهی از آغاز تأسیس خود در سال 1359 تاکنون توجه ویژه‌ای به تولید دانش، کاربردی کردن آن و ارتقای فناوری داشته است تا همگان بتوانند از دستاوردهای علمی آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در بیش از چهار دهه فعالیت خود بر علوم مختلف پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، انسانی و فرهنگ و هنر تمرکز داشته است. فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی و زیست‌شناسی در شاخه‌های پزشکی تولید مثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و پزشکی بازساختی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و بیولوژی سرطان متمرکز بوده که همواره تبدیل دانش به فناوری و خدمات بهداشتی درمانی هدف نهایی این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

مسلمی نائینی با افتخار اعلام کرد: هدف جهاددانشگاهی پرداختن به نیازهای کشور، کاربردی سازی تحقیقات و فناوری، تبدیل شدن به یکی از زیست‌بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان است.

وی اضافه کرد: در بخش پزشکی تاکنون دستاوردهای بسیار ماندگار و الگوسازی‌های موفقی در این نهاد رخ داده است که می‌توان به تأسیس پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا و پژوهشکده سرطان معتمد و اقدامات واحدهای علوم پزشکی جهاددانشگاهی اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از نمونه‌های موفق جهاددانشگاهی به دلیل دستاوردهای علمی، درمانی و فناورانه خود توانسته است در جایگاه قابل قبولی در سطح ملی و بین‌المللی قرار بگیرند، گفت: یکی از دلایل موفقیت پژوهشگاه رویان علاوه بر داشتن محققان کارآمد، جهادگر و نوآور برقراری تعاملات بین‌المللی مؤثر و شناساندن پتانسیل علمی کشور از طرق مختلف نظیر برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های بین‌المللی رویان بوده است.

وی تصریح کرد: گواه این ادعا معرفی رویدادهای بین‌المللی رویان در مجلات بین‌المللی توسط بعضی از دانشمندانی است که در دوره‌های گذشته در جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان شرکت کرده‌اند و برخی دیگر نیز به انتشار مقالاتی در خصوص یافته‌های طرح‌های مشترک تحقیقاتی خود با محققان ایرانی پرداخته‌اند.

مسلمی نائینی افزود: خدا را شاکریم که بعد از وقفه دوساله در برگزاری این جشنواره به دلیل شرایط خاص جهانی ناشی از همه‌گیری ویروس کووید 19 در سال گذشته، شاهد برگزاری مجدد کنگره بین‌المللی رویان هستیم و امیدوارم برگزاری بیست و چهارمین دوره آن بتواند نقش راهبردی مهمی در زمینه پزشکی تولید مثل، پزشکی بازساختی، فناوری سلول‌های بنیادی و زیست فناوری به جامعه بشری داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در بحث‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی نیز موفقیت‌های تأثیرگذاری داشته که می‌توان به طراحی و ساخت آنتن‌های BTS 16 باندی 5G، طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته در حوزه انرژی، نفت، گاز و صنایع وابسته، تهیه سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور و ... اشاره کرد.

وی در پایان سخنان خود یاد و خاطره مرحوم کاظمی آشتیانی را گرامی داشت و از مدیران کنونی و قبلی رویان برای برگزاری این جشنواره تشکر کرد.

یادآور می‌شود، کنگره رویان در قالب بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تولید مثل، نوزدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و هجدهمین سمینار پرستاری مامایی برگزار می‌شود و ۳۶۹ طرح پژوهشی امسال به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد مقالات در کنگره پزشکی تولید مثل، ۱۹۵ طرح به صورت پوستر و ۱۲ طرح به صورت سخنرانی پذیرفته شده است.

انتهای پیام
captcha