رسانه‌ها توجه به مسائل آموزشی پیاده‌روی اربعین را اولویت قرار دهند
کد خبر: 4167194
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا:

رسانه‌ها توجه به مسائل آموزشی پیاده‌روی اربعین را اولویت قرار دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان این‌که اطلاع‌رسانی درباره پیاده‌روی اربعین بسیار مهم است، تأکید کرد: وظیفه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی به زائر و آموزش مسائل مربوط به پیاده‌روی اربعین از مبدأ جمهوری اسلامی ایران است و فعالان رسانه‌ای باید موضوع امام حسین(ع) را محور برنامه‌های خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در بغداد در گفت‌و‌گو با ایکنا به مناسبت اربعین حسینی، ضمن تسلیت این ایام به تبیین مسائل مربوط به پیاده‌روی اربعین و وظایف زائران و رسانه‌ها در این آیین و گردهمایی میلیونی پرداخت، متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ ابتدا بفرمایید سطح آمادگی عراق و مردم این کشور برای میزبانی از زائران اربعین را چگونه می‌بینید؟

عراق که همیشه در سطح مردمی آماده بوده است، امسال در اربعین 1402، آماده‌تر از همیشه است و هیچ‌گونه کمبودی از نظر تغذیه، آب و مشارکت مردمی، وجود ندارد. بلکه وجب به وجب امکانات لازم برای راحتی زائران از جمله امکانات مربوط به خوردن، آشامیدن، انواع و اقسام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها در اختیار زائران قرار گرفته است و برنامه‌های معنوی، فکری و دینی و نوحه‌ها و سخنرانی‌های زیادی اجرا می‌شود و عراقی‌ها امسال آماده‌تر از سال‌های گذشته ظاهر شده‌اند.
بالاترین روحیه ایثار و سطح آمادگی بسیار خوبی را در مردم عراق دیده‌ایم و عراقی‌ها نسبت به زوار خدمت‌رسانی گسترده‌ای انجام داده‌اند و عدد زوار هر چه باشد، عراقی‌ها پذیرای آنان هستند.

ایکنا ـ مهمترین نکاتی که زائران ایرانی باید از نظر امنیتی مد نظر داشته باشند از نظر شما چیست؟

زائران به ویژه بانوان باید از راه‌های مشخص شده به عنوان راه‌های زائررو و مسیرهای پیاده‌روی اربعین عبور کنند، راه‌های فرعی نروند، از حمل و نقل عمومی پیش‌ بینی شده از سوی عراق و ستاد اربعین عراق استفاده کنند و از خودروهای خارج از مسیر که با سرعت زیاد در حال حرکتند، به ویژه هنگام شب استفاده نکنند و به بهانه ازدحام، مسیر حمل و نقل خودروهای عراقی را مختل نکنند.

ایکنا ـ  وضعیت مرزها در شرایط فعلی چگونه است؟

در حال حاضر وضعیت روان و خوبی را داریم و در رفت‌و‌آمد زائران مشکلی دیده نمی‌شود و زوار شروع به بازگشت به مرزهای جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و بیش از 1.5 میلیون زائر به کشور برگشته‌اند، امیدواریم بتوانیم این زیارت را به خوبی به اتمام برسانیم و همه زوار به سلامت به وطن بازگردند.

ایکنا ـ مهمترین موانعی که ممکن است برای زائران ایرانی مشکل‌ساز باشد، چیست؟

زوار در زدن مهری که در مرز عراق در برگه‌ها و گذرنامه‌های آنان زده می‌شود، دقت کافی ندارند، بنابراین زمانی که وارد عراق می‌شوند، مشکلاتی برایشان پیش می‌آید، در حالی که باید در همان بدو ورود به عراق مطمئن شوند که مهر ورود به عراق در گذرنامه‌هایشان ثبت شده است و تصور نکنند که به این مهر نیازی ندارند و  اگر مشکلی در این زمینه داشتند با تلفن 128 در عراق بدون کد با خط ایرانی و عراقی تماس بگیرند، ده‌ها مرکز پاسخگویی مسائل کنسولی با تلاش سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، آماده خدمات‌دهی به زائران از جمله مسئله گم‌شدن گذرنامه‌های آنهاست.


ایکنا ـ رایزنی فرهنگی ایران در عراق چه تدابیر و برنامه‌هایی را (به ویژه برنامه‌های قرآنی) را برای زیارت اربعین در نظر گرفته است؟

ما برای فعالیت‌های فرهنگی 20 محور را در نظر گرفته‌ایم، مهم‌ترین شاخص را در بخش‌های قرآنی متمرکز کرده‌ایم و بیش از 100 قاری با توجه به بحث برجسته‌سازی موضوع قرآن در اربعین 1402، محافل قرآنی را برگزار خواهند کرد و برنامه‌ریزی شده است که در موکب‌ها، این برنامه‌ها اجرا شود و (با توجه به اهانت‌های مکرر به قرآن در سوئد و دانمارک) بیش از سال‌های گذشته به قرآن کریم توجه شود تا به جهانیان اعلام شود که توهین به قرآن، کاری غیر اخلاقی، غیر انسانی و مغرضانه است.

رسانه‌ها توجه به مسائل آموزشی پیاده‌روی اربعین را اولویت قرار دهند
رایزنی فرهنگی همچنین تکریم موکب‌ها را در دستور کار قرار داده است و برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای بانوان و کودکان اجرا می‌شود، مجالس وعظ و خطابه از دیگر عناوین برنامه‌هاست.
ما تلاش می‌کنیم مسیر راهپیمایی اربعین را به یک مسیر فکری، فرهنگی و علمی  تبدیل کنیم و برگزاری نشست‌های متعدد از جمله برنامه‌های اجراشده در این مسیر بوده است که تا 20 صفر ادامه خواهد داشت.

ایکنا ـ مهم‌ترین ویژگی حماسه اربعین را در چه چیزی می‌بینید؟

تمام فضائل، حسنات و مکارم اخلاقی در راهپیمایی اربعین دیده شده است و حس کمک به دیگران، هم‌نوع گرایی، ایثار و از خودگذشتگی و اهتمام به مسائل و مشکلات دیگران از مسائلی است که در ایام اربعین بسیار پر رنگ است، افرادی هستند که برای پذیرایی از زائران اربعین، منزل خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند و خود و خانواده خارج از منزل سپری می‌کنند تا زائران در آسایش باشند، اینها مسائلی است که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.

ایکنا ـ در شرایط فعلی وظیفه رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در ایام اربعین چیست؟

وظیفه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی به زائر، کمک به آموزش آنان از مبدأ جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ‌سازی در اربعین و پرداختن به موضوع و شخص امام حسین(ع) است و رسانه‌ها نباید به حواشی اربعین بپردازند.

ـ مهمترین درسهایی که یک زائر می‌تواند از راهپیمایی اربعین بگیرد، چه درس‌هایی است؟

مهم‌ترین درس در درجه اول بهره‌برداری معنوی است و این‌که از این سفر، معنویتی را با خود توشه بازگشت کند و آن را در ماه‌های آینده از دست ندهد و دومین مسئله، این است که از پذیرایی و خدمات‌رسانی مردم عراق در ایام اربعین الگو بگیریم، افرادی که خود، خانواده، زن و بچه و دختران و پسرانشان با خلوص نیت در موکب‌ها جمع می‌شوند و برای خدمت به زوار امام حسین(ع) کمر همت می‌بندند.

گاهی دختران کم سن و سالی را می‌بینیم که در بیابان‌های عراق با یک پارچ پلاستیکی و چند استکان در هوایی گرم، آب یخ به دست مردم می‌دهند، شاید اگر بچه ما باشد، اجازه ندهیم و بترسیم که مریض شود، در حالی که هیچ خانه‌ای در عراق نیست مگر این‌که خدمت به زوار اربعین را برای خود تعریف کرده و آن را در حد توانش انجام می‌دهد.

گفت‌وگو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha