بازجویی از عامل قرآن‌سوزی در سوئد
کد خبر: 4168762
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷

بازجویی از عامل قرآن‌سوزی در سوئد

در پی درخواست عراق برای استرداد سلوان مومیکا پلیس سوئد از این عامل قرآن سوزی‌های سوزی‌های مکرر در این کشور، بازجویی کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از النشره، در پی درخواست بغداد برای استرداد سلوان مومیکا، عامل قرآن سوزی‌های مکرر سوئد، پلیس این کشور از این فرد که هفته‌هاست به دلیل هتک حرمت قرآن خشم کشورهای مسلمان را برانگیخته است، بازجویی کرد. این خبر را وکیل مومیکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مطرح کرده است.

مومیکا مدعی است که عراق درخواست استرداد او را دارد تا طبق قوانین شریعت در عراق محاکمه شود چرا که او قرآن را سوزانده است.

با این حال وکیل مومیکا تصریح کرده است این اقدام در سوئد جرم محسوب نمی‌شود بنابراین استرداد موکل او به عراق فاقد توجیه قانونی است.

به گفته این وکیل دادگستری، مدعی‌العموم باید از دیوان عالی کشور بخواهد در مورد درخواست استرداد تصمیم‌گیری کند و این روند ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

مومیکا با اشاره به درخواست استرداد گفت: از فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق شکایت خواهد کرد، زیرا او با درخواست استرداد وی به عراق مرتکب جرم سیاسی شده است.

پس از سوزاندن مجدد قرآن در ماه ژوئیه، عراق دستور اخراج سفیر سوئد از بغداد و تعلیق مجوز غول سوئدی مخابراتی «اریکسون» در این کشور را صادر کرد.

دولت سوئد به نوبه خود سوزاندن قرآن را محکوم کرده، اما به بهانه اینکه قوانین این کشور آزادی بیان و تجمع را تضمین می‌کند، نمی‌تواند مانع صدور مجوز این اقدامات شود. با این حال مقامات سوئدی در روزهای اخیر تصریح کرده‌اند، به نظر می‌رسد عاملان پشت پرده این اقدامات، سوئد، آرامش اجتماعی و همچنین روابط بین المللی این کشور را هدف گرفته‌اند.

برخی مقامات سوئد نیز از احتمال تصویب قوانینی برای محدودیت این اقدامات خبر داده‌اند، اگرچه اعضای احزاب راست‌گرای این کشور صراحتاً اعلام کرده‌اند با این قوانین مخالفت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha