جشن میلاد پیامبر(ص) در تانزانیا
کد خبر: 4172833
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

جشن میلاد پیامبر(ص) در تانزانیا

مسلمانان تانزانیا نیز همانند سایر مسلمانان سراسر جهان میلاد پیامبر اکرم(ص) را گرامی می‌دارند و بسیاری از آنها به شکرانه این مناسبت روزه می‌گیرند.

به گزارش ایکنا، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا؛ جشن‌های سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) در تانزانیا یکی از مهمترین جشن‌ها در این کشور به شمار می‌رود؛ روز میلاد پیامبر (ص) در کنار دو روز عید فطر و عید قربان در تانزانیا تعطیل رسمی است.

مسلمانان هر سال بی صبرانه منتظر آمدن این روز هستند و اول ماه ربیع الاول را به دقت رصد می‌کنند تا روز  میلاد پیامبر(ص) فرا رسد و مراسم جشن آن را برگزار کنند. جشن‌های میلاد پیامبر(ص) در تانزانیا گاهی تا چند هفته طول می‌کشد و شخصیت‌های مهم مسلمان هر کدام با ارسال دعوتنامه‌های رسمی، جشن ویژه خودشان را برگزار می‌کنند.

روز دوازدهم ربیع الاول باشکوه‌ترین جشن‌ها برگزار می‌شود.؛ از ابتدای صبح مردان و زنان با لباس‌های تمیز و فاخر محلی در مسیرهای کوتاهی راهپیمایی و در میادین تجمع می‌کنند.

حرکت و تجمع مسلمانان تانزانیا با سازها و رقص‌های محلی همراه است. راهپیمایی و تجمع مردان و زنان به طور جداگانه برگزار می‌شود. تواشیح، خواندن اشعاری در مدح نبی مکرم اسلام (ص) و نیز سخنرانی درباره اخلاق و سیره پیامبر(ص) به همراه آوازهای محلی مهم‌ترین برنامه‌های میلاد پیامبر(ص) را تشکیل می‌دهد.

سازمان‌های اسلامی تانزانیا نیز در کنار مردم، در این روز همایش‌های باشکوهی ترتیب می‌دهند و معمولا مقامات دولتی تانزانیا و شخصیت‌های دینی اعم از مسلمان و مسیحی در این همایش‌ها شرکت می‌کنند و این روز را به یکدیگر شادباش می‌گویند. جشن‌های ازدواج نیز با رونق خاصی در این ایام برگزار می‌شود و عروس و دامادها آغاز زندگی مشترک خود را با این روز متبرک می‌کنند.

شیعیان، اسماعیلی‌ها و دیگر گروه‌های مسلمان تانزانیا برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز دارند. خوجه‌های تانزانیا (شیعیان اثنی عشری) نیز به مدت یک هفته برنامه‌های بسیار پرشوری برای مردان، زنان، پسران و دختران برگزار می‌کنند و بسیاری از آنها روز 17 ربیع الاول را به شکرانه میلاد پیامبر(ص) روزه می‌گیرند.

 
انتهای پیام
captcha