درک یکدیگر لازمه رسیدن به وحدت بین مسلمانان است
کد خبر: 4173067
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

درک یکدیگر لازمه رسیدن به وحدت بین مسلمانان است

کارشناسان تقریب مذاهب معتقدند پیروان مذاهب مختلف اسلامی باید از تفکرات یکدیگر آگاهی داشته و به نظرات یکدیگر احترام بگذارند و از این طریق گام‌هایی برای تحقق عملی وحدت اسلامی برداشته شود.

درک یکدیگر، لازمه رسیدن به وحدت بین مسلمانان است

کاشف گلزاری (Kashif Golzari)، رئیس شاخه جوانان گروه جماعت اهل حرم پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به سؤالی در مورد گام‌های عملی در خصوص رسیدن به وحدت بین مسلمانان جهان ضمن تأکید بر تلاش همه مسلمانان برای توسعه کشورهای خود گفت: همه مسلمانان باید در جهت رشد و توسعه تلاش و در راه اتحاد با سایر مسلمانان گام بردارند زیرا بدون وحدت و تقریب مذاهب، علاوه بر توسعه مسائلی مانند گسترش دین و باورهای اسلامی به دلیل شکاف و نبود اتحاد بین همه مسلمانان به حاشیه خواهد رفت.

گلزاری افزود: فکر می‌کنم مسئله مهمی که در این میان از اهمیت برخوردار است، درک یکدیگر است. باید از تفکرات یکدیگر آگاهی داشته و به نظرات یکدیگر احترام گذاشته و آنها را بفهمیم. در نهایت می‌توانیم از این طریق گام‌هایی را برای تحقق وحدت در بین خود (مسلمانان) برداریم.

یا کامل شود یا در قالب یادداشت گفتگو تنظیم شود / ارزش مصاحبه‌ای ندارد /  درک یکدیگر، لازمه رسیدن به وحدت بین مسلمانان است

وی تصریح کرد: چیزی که مهم است عدم استفاده از زور و فشار برای قبولاندن عقاید خود به دیگران است. باید با دیگران گفت‌وگو داشت و رویدادهایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی که با هدف برقراری فضایی برای گفت‌وگو بین مسلنانان است می‌تواند در رسیدن به این هدف (وحدت بین مسلمانان) به ما کمک کند.

رئیس شاخه جوانان گروه جماعت اهل حرم پاکستان در پاسخ به این سؤال که بزرگترین موانع و چالش‌ها در راه وحدت بین مسلمانان چیست؟ گفت: بزرگترین مشکل کنونی در راه رسیدن به وحدت ترس مسلمانان از یکدیگر و همچنین افکار و عقاید یکدیگر است. در واقع تفکر تکفیری که در بین برخی از مسلمانان وجود دارد و تنها خود را مطابق با دین اسلام می‌دانند باعث شده که وحدت در بین مسلمانان با مشکل رو‌به رو شود. باید این ترس مسلمان از مسلمان از بین برود.

گلزاری در پایان تصریح کرد: برپایی کنفرانس‌ها می‌تواند یکی از راه‌های گسترش تفکر وحدت بین مسلمانان باشد.

ارتباط وحدت بین مسلمانان و احترام به عقاید یکدیگر

حنیفه اکبرعلی (Haniphe Akbaraly)، مدیر مرکز اجتماعی رسول اکرم(ص) ماداگاسکار نیز در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به راه‌های رسیدن به وحدت بین مسلمانان جهان تصریح کرد: در مورد موضوع وحدت بین مسلمانان اولین چیزی که مهم بوده و می‌تواند در رسیدن به وحدت به مسلمانان کمک کند، احترام گذاشتن همه مسلمانان به عقاید یکدیگر است.

اکبرعلی ادامه داد: احترام به عقاید تنها نباید به مسلمانان محدود شود بلکه باید به پیروان سایر ادیان و عقاید آنها هم احترام گذاشت. در زمان رسول اکرم(ص) پیروان ادیان دیگر مانند مسیحیان و یهودیان هم کنار مسلمانان زندگی و فعالیت داشتند و ایشان هیچگاه غیر از زمانی که این افراد علیه مسلمانان خشونت انجام داده و از حدود تعیین شده خود تعدی کردند، به آنها توهین و تعرضی انجام نداد.

یا کامل شود یا در قالب یادداشت گفتگو تنظیم شود / ارزش مصاحبه‌ای ندارد /  درک یکدیگر، لازمه رسیدن به وحدت بین مسلمانان است

مدیر مرکز اجتماعی رسول اکرم (ص) ماداگاسکار، نقش استاتید دانشگاه و علما را در گسترش وحدت بین مسلمانان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اینکه علما و اساتید دانشگاه بتوانند در رویدادهایی مانند کنفراس‌ها گرد هم بیایند بسیار ارزشمند است. به نظر من باید کنفرانس‌ها و رویدادهای مشابه بیشتر برگزار شوند و البته تنوع مهمانان و موضوعات مطرح شده هم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در آفریقا و همینطور ماداگاسکار این علاقه‌مندی به میزبانی از کنفرانس‌های مشابه با کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار می‌شود وجود دارد. متأسفانه برخی از جریانات تکفیری تهمت‌هایی به شیعیان زده‌اند و دروغ‌هایی در مورد عقاید این گروه از مسلمانان گفته‌اند که کاملاً اشتباه است و باید حقیقت در مورد شیعیان گفته شود. به همین دلیل باید این فعالیت‌ها که با هدف وحدت بین مسلمانان صورت گرفته ادامه پیدا کند.

اکبرعلی در پاسخ به این سؤال که بزرگترین چالش مسلمانان برای رسیدن به وحدت چیست، گفت: نبود آموزش صحیح در رابطه با درک و تعامل با دیگران است. به طور حتم فردی که آموزش صحیحی در این زمینه دیده باشد در رابطه با دیگران رفتار معقولانه‌تری نسبت به افراد آموزش ندیده دارد.

وی ادامه داد: در کشوری که علاقه‌ به نام بردن از آن ندارم، زنان حتی مجاز به آموزش‌های ابتدایی نیستند و این باعث خواهد شد که جریانات اندیشه‌محور نتوانند در بین زنان و جوانان جامعه رشد داشته باشند تا اصول تقریب و وحدت ترویج شوند.

اکبرعلی در پایان گفت: اندیشه‌ها و نظرات شرکت کنندگان در کنفرانس‌های وحدت نباید تنها به گفتن پشت میکروفن و سخنرانی‌ها محدود شود و فضایی از طریق چاپ کتاب و آموزش کودکان برای عملی کردن گفتمان وحدت هم باید فراهم شود.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha