رایزنان فرهنگی محتوای جذاب برای کشورهای مقصد ارائه دهند
کد خبر: 4174430
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو:

رایزنان فرهنگی محتوای جذاب برای کشورهای مقصد ارائه دهند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در نشست منطقه‌ای رایزنان فرهنگی تأکید کرد: محتوایی که توسط رایزنان فرهنگی تولید می‌شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که برای همه مردمان کشورهای مقصد، جذابیت و فایده داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر متکان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در چهارمین روز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، هر دو، یک کار مشترک دارند اما هدف مأموریت‌هایشان جداست.

وی افزود: ما در کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، با سازمان‌های بین‌المللی ارتباط داریم رایزنان فرهنگی هم با کشورها و مردمانشان مراوده دارند اما آنچه که ارائه می‌کنیم، یکسان است و هر دو نهاد، در واقع دستاوردهای نظام جمهوری را به دنیا ارائه می‌کنند.

متکان به اهمیت تولید محتوا برای تأثیرگذاری فرهنگی اشاره کرد و گفت: نحوه ارائه محتوایی که توسط رایزنان فرهنگی تولید می‌شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که برای همه مردمان کشورهای مقصد، جذابیت و فایده داشته باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در ادامه پیشنهاد داد: سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا محتوای دقیق و درستی که توسط دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با عرصه بین‌الملل تولید می‌شود، با سرعت مناسب به دست مخاطبان خارجی برسد. در این مسیر می‌توانیم از روش‌های نوین ارتباطی و فناوری‌های مرتبط با آن، استفاده کنیم.

وی از وجود موازی‌کاری در بخش‌های مختلف فرهنگی انتقاد کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، باید متولی راه‌اندازی سامانه‌ای باشد که در آن، همه دستگاه‌های فرهنگی، حاصل فعالیت‌ها و نظرات شان را ارائه کنند تا از موازی کاری و فعالیت‌های تکراری یا غیرمرتبط جلوگیری شود. در ضمن می‌شود در این سامانه، صحت مطالب تولید شده را ارزیابی کرد.

متکان همچنین ابراز کرد: متأسفانه پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه‌های علمی و فناوری و به تبعیت از آن، حضور موفق و چشمگیر زنان در بخش‌های دانشگاهی و علمی است که دنیا، از این افتخارات و دستاوردها خبر ندارد. رایزنان فرهنگی باید که در این عرصه اهتمام به خرج دهند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، همچنین پیشنهاد کرد اردوهای سالیانه و فصلی فرهنگی با حضور ایرانیان خارج از کشور، در کشورهای میزبان و با کمک رایزنان فرهنگی برپا شود.

یادآور می‌شود، نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از 15 تا 20 مهرماه، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha