همایش ملی تربیت در طراز مهدویت برگزار می‌شود
کد خبر: 4178623
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷
اواخر سال جاری؛

همایش ملی تربیت در طراز مهدویت برگزار می‌شود

همایش ملی تربیت در طراز مهدویت، اواخر امسال از سوی مدرسه علمیه خواهران فاطمیه دامغان و با همکاری مراکز مهدوی و دینی برگزار خواهد شد.

ارسال/ همایش ملی تربیت در تزار مهدویت برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی همایش ملی تربیت در طراز مهدویت، 7 آبان‌ماه در نشست خبری این همایش که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، گفت: این همایش با همکاری 9 مرکز علمی و فرهنگی کشور برگزار خواهد شد. البته قرار بوده است در اسفندماه برگزار شود ولی با توجه به انتخابات احتمالاً تغییراتی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه همایشاتی با موضوع تربیت در کشور برگزار شده است ولی حوزه علمیه خواهران محوریت نداشته است، افزود: از ویژگی‌های این همایش آن است که با محوریت حوزه علمیه خواهران و با استفاده از ظرفیت مراکز مختلف از جمله مراکز مهدوی کشور برگزار می‌شود و مدیر حوزه علمیه هم به آن عنایت ویژه دارد.

دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه جامعه‌المصطفی، مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز تخصصی مهدویت، مرکز آموزشی مبنا و بنیاد علمی فرهنگی مهدی موعود(عج) در برپایی این همایش همکاری دارند، اظهار کرد: آخرین مهلت درنظر گرفته شده برای ارسال مقالات، آخر آذرماه امسال است و سعی شده است در موضوع تربیت و مهدویت، محورهای جامعی برای همایش در نظر گرفته شود که شامل 5 محور اصلی با زیرمحورهای جداگانه است و به ویژه بحث خانواده و تربیت از محورهای مهم و مورد انتظار از حوزه خواهران است.

خراسانی افزود: برگزاری پیش‌نشست‌های علمی با موضوعات و محورهای فراخوان از برنامه‌های این همایش است که تاکنون چند موضوع مشخص شده است و تا قبل از اجلاسیه اصلی چند پیش نشست برگزار می‌شود که در آن موضوعات مختلف تبیین خواهد شد و اینطور نیست که همایش فقط در یک شهر و منطقه برگزار شود.

دبیر اجرایی همایش گفت: تلاش بر این است که مقالات آن در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت و نمایه شود؛ تاکنون 42 مقاله رسیده به دبیرخانه در فرایند ارزیابی قرار گرفته و سطح نویسندگان مقالات هم افراد با تحصیلات بالای حوزوی و دانشگاهی است.

تولید خوراک علمی برای متولیان امور تربیتی

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در سخنانی گفت: با عنایت به اینکه هدف اصلی انبیاء و ائمه(ع) و رهروان راه ایشان و حوزه علمیه شکل‌گیری تربیت صحیح اسلامی در جامعه است، این همایش برای تبیین بیشتر این مسئله در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه مدرسه علمیه خواهران دامغان متولی برگزاری این همایش است، اظهار کرد: همایش مذکور از اردیبهشت ماه سال جاری فراخوان شد و تاکنون بیش از 40 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است و مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه برقرار خواهد بود، مگر اینکه تصمیم جدیدی برای تمدید این زمان اتخاذ شود.

نجم با بیان اینکه خروجی این کار می‌تواند کمک محتوایی و علمی به دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان عرصه تربیت باشد، تصریح کرد: محورهای این همایش شامل موضوعاتی چون اصول کلی تربیت در طراز مهدویت، جامعه و تربیت در طراز مهدویت، خانواده و تربیت در طراز مهدوویت حکومت، سیاست و تربیت در طراز مهدویت است که هر کدام زیرمجموعه‌هایی دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران سمنان افزود: دبیر علمی این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک و دبیر اجرایی هم محمدباقر خراسانی است.

نجم با اشاره به برپایی چند همایش دیگر در استان سمنان، گفت: از جمله همایشات دیگر، هوش مصنوعی و همایش بزرگداشت آیت‌الله اختری است که ایشان سالیان متمادی نماینده ولیه فقیه در این استان بودند.

تلاش برای مرجعیت علمی حوزه خواهران

متولیان، معاون پژوهشی حوزه خواهران هم در سخنانی با بیان اینکه اولین همایش با رتبه ISC مستقل در حوزه خواهران فارغ از همکاری دانشگاه‌ها و حوزه برادران در همایش جنگ بیولوژیک در استان سمنان برگزار شد، گفت: این تجربه سبب شده است تا در همایش جدید هم از ظرفیت حوزه خواهران به خوبی برگزار شود و مقالات و نشست‌ها در عرصه بین‌المللی و ملی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز حوزه خواهران در برنامه 5 ساله اول تا سوم یعنی تا سال 1414 تبدیل‌شدن به مرجعیت علمی در حوزه خانواده، زن و کودک است، تصریح کرد: براین اساس انتشار کتب، برگزاری همایش و برپایی کرسی و تألیف و تدوین کتب درسی در راستای تبدیل شدن به مرجعیت علمی است تا ادبیات علمی لازم تولید شود و تا هر اندازه بتوانیم عناصر مرتبط با این سه بخش را مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام تولید کنیم، نیل به مرجعیت علمی هم بیشتر خواهد شد.

متولیان افزود: در این همایش هم بحث تربیت و هم مهدویت مطرح است؛ آموزه‌های اسلامی خانواده را اولین و مهم‌ترین نهاد برای تربیت نسل می‌داند و نسلی که با تربیت دینی بالنده شود، در صورتی که از آموزه‌های اسلامی اشراب شده باشد می‌تواند در راستای تربیت مهدوی گام بردارد. 

الگوگیری از دروس تربیتی حدیث کساء

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: تربیت از موضوعات بسیار مهم به ویژه در عرصه خانواده است؛ اگر به حدیث کساء که معمولاً بین ما رواج دارد، توجه کنیم خواهیم دید که دارای درس‌های عاطفی و محبت ویژه اعضای خانواده به یکدیگر است زیرا حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) و فرزندان ایشان با بهترین تعابیر همدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند.

وی افزود: در روایت بیان شده است که وقتی از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند زهرا(س) را چگونه یافتی، فرمود نعم العون علی طاعة الله، لذا اگر جامعه اسلامی ما فقط به همین یک مسئله در ازدواج‌ها توجه کند، این قدر مشکلات مانند طلاق و ... را نخواهیم داشت و موالید خانواده موالیدی هستند که برای جامعه مفید و دیندار تربیت خواهند شد. 

فاضل با بیان اینکه در جامعه مهدوی، تعادل وجود دارد، افزود: حوزه علمیه باید محتوای اصیل دینی را به‌روزرسانی کند و حوزه خواهران به خصوص در عرصه زنان، خانواده و کودک نقش مهمی دارد تا نسل فعلی و آینده بتوانند طعم زیبا و شیرین تربیت مهدوی را بچشند.  

انتهای پیام
captcha