رسانه ضربان شعر امروز را گرفته است
کد خبر: 4180720
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
یوسفعلی‌ میرشکاک:

رسانه ضربان شعر امروز را گرفته است

شاعر و پژوهشگر کشورمان در یازدهمین جلسه از فصل اول سلسله درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی، خراسان را عرصه سخنوری در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و گفت: شعر امروز به سبب تاثیر از رسانه ضربان ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، یوسفعلی‌ میرشکاک در یازدهمین جلسه از فصل اول سلسله درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی، خراسان را عرصه سخنوری در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و گفت: سبک خراسانی رئال است چون شاعران آن برای ایماژسازی از واقعیت الهام گرفته‌اند اما سبک عراقی زمانی شروع شد که شاعران به احوال درونی‌شان پرداختند و تصوف و همچنین پرداخت به مبانی اعتقادی در شعر رواج یافت که این جریان تا قرن یازدهم فروکش نکرد.

وی ادامه داد: شعر سپید گفتن، که من آن را شعر گسسته می‌نامم، بسیار سخت‌تر از قصیده و غزل گفتن است چون می‌توان یک‌ شب نشست و شعری در قالب‌های کلاسیک گفت اما شعر باید از عالم غیب بیاید و جادویی است که با شعبده‌بازی فرق می‌کند. شعر معاصر بیشتر شعبده‌بازی است اما شعر مرسل بسیار دشوار است و صورت و معنا باید با هم تجلی کنند. یعنی صورت هست اما چه می‌خواهید بگوئید که معنا ایجاد کند؟!

میرشکاک در پایان اظهار کرد: زبان شعر امروز ضربان ندارد چون تحت تأثیر زبان رسانه هستیم.

درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی، سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت 17 به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

انتهای پیام
captcha