ارسال ۴۴۶ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان
کد خبر: 4180743
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

ارسال ۴۴۶ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

دبیر علمی همایش کتاب‌ سال بانوان با بیان اینکه تاکنون، ۴۴۶ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: تا پایان مهرماه، ۲۶۰ اثر در قالب کتاب، ۱۵۰ اثر در قالب مقاله و ۳۶ اثر در قالب رساله دکتری دریافت شده است.

ارسال/ ارسال ۴۴۶ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوانبه گزارش ایکنا، سیده زهره برقعی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) امروز 17 آبان‌ماه در نشست خبری همایش کتاب‌ سال بانوان که در این نهاد برگزار شد، با بیان اینکه جامعه‌الزهرا(س)، حملات اسرائیل به غزه را به شدت محکوم می‌کند، گفت: این روزها شاهد نسل‌کشی در سرزمین غزه به خصوص کشتار زنان و کودکان هستیم و به سهم خودمان این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم؛ رخداد این وقایع در قرنی که مدعی حقوق زنان و حقوق بشر است شرم‌آور است و این مدعیان هم سکوت پیشه کرده‌اند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه علم را با نوشتن و کتابت به بند بکشید، افزود: آن حضرت بر مقوله کتابت تأکید دارند و در روایات دیگر هم این کتابت مورد تأکید بوده است؛ گاهی هم بدون قید کتاب در پاسخ به پرسش دیگران که چگونه علم به بند کشیده می‌شود، می‌فرمودند با کتابت و نوشتن. امام صادق(ع) هم بر کتابت امر فرمودند: اکتبوالعلم؛ بنابراین اینکه برخی به ما می‌گویند چرا همایش با عنوان کتاب‌ است و آثار نیست، دلیلش استناد به این روایات است زیرا علم زمانی نگه داشته شده و به بند کشیده می‌شود که مکتوب شود.

برقعی با بیان اینکه حوزه خواهران و الزهرا برنامه‌های متعددی دارند تا نقش بانوان در فضای علمی کشور ایفا شود، گفت: این نقش مرتبا مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست لذا برگزاری کتاب‌ سال هم در این راستا است و امسال چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف این همایش، ایجاد رقابت علمی سالم بین بانوان است زیرا رقابت علمی باعث رفع نقایص و تقویت توان پژوهشی نوشتاری آنان خواهد شد. 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) افزود: ما بانوان پژوهشگر و محقق زیادی داریم ولی وقتی آثار را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند و در این همایش در تلاش هستیم تا این ظرفیت شناسایی و تقویت شود و برای ارتقای توان آنان بکوشیم.

وی با بیان اینکه مرتبا در طول برگزاری چند دوره همایش شاهد رشد کمی و کیفی آثار بانوان هستیم، تصریح کرد: این رشد نشانه موفقیت این همایش است، ضمن اینکه باعث گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم در بین بانوان و توجه ویژه به علوم انسانی اسلامی شده است؛ این همایش گرچه با عنوان کتاب سال بانوان است ولی محور ویژه همایش زن و خانواده است و آثار برادران هم در این بخش پذیرفته می‌شود.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما از برگزاری همایش، جهت‌دهی آثار به سمت نیازهای روز جامعه است تا بتوانیم تولیدات را به صورت کاربردی وارد فضای جامعه کنیم، همچنین در این دوره همایش، برگزاری پیش‌نشست و نشست علمی و کارگاه طراحی شده است و به تدریج تا زمان برگزاری همایش تشکیل خواهد شد. اولین کارگاه در هفته آینده و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

ارسال 446 اثر

در ادامه، بتول زاهدی‌فر، دبیر علمی این همایش هم در سخنانی با بیان اینکه متأسفانه میراث مکتوب بانوان در تمدن اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: در جهان اسلام، بانوانی فعال در عرصه علم و پژوهش حضور داشته و دارند که دارای آثار مکتوب هستند، اما در حاشیه قرار گرفته‌اند و یکی از اهداف این همایش معرفی چنین بانوانی و آثار آنان است. 

زاهدی‌فر با بیان اینکه یکی از اهداف این همایش این است که این بانوان فرهیخته از حاشیه خارج شده و سرآمد بانوان در کل جهان قرار بگیرند، افزود: امسال چهارمین دوره همایش در حال برگزاری است و آثار منتشر شده اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در حوزه علوم اسلامی و انسانی و رساله سطح چهار و دکتری بانوان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

دبیر علمی چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان با بیان اینکه آثار و مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۲ دریافت خواهد شد، اضافه کرد: موضوع محوری این همایش هم موضوع زن و خانواده به ویژه با موضوع عفاف و حجاب است، همچنین ویرایش جدید کتاب‌های علمی چنانچه به تشخیص کمیته علمی حداقل ۳۰ درصد نسبت به ویرایش قبلی تغییر کرده باشد و اثر علمی جدیدی محسوب شود، پذیرفته می‌شود. 

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه تاکنون، ۴۴۶ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است، ادامه داد: تا پایان مهرماه، ۲۶۰ اثر در قالب کتاب، ۱۵۰ اثر در قالب مقاله و ۳۶ اثر در قالب رساله دکتری دریافت شده است و چهارمین همایش کتاب سال بانوان در تاریخ آذر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

زاهدی‌فر به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام، اخلاق و عرفان، تاریخ، سیره و تراجم، فقه و حقوق، اصول فقه، ادبیات و هنر، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اجتماعی و مطالعات عرصه زن و خانواده از جمله محورهای این همایش است و هیئت داوران هم به تدریج آثار ارسالی را بررسی می‌کنند. 

راه ارسال آثار

وی تأکید کرد: مهلت ارسال آثار تا خرداد ۱۴۰۳ است و پژوهشگران می‌توانند از طریق سایت همایش به نشانی http://www.ketabebanovan.ir آثار خود را ارسال کنند یا پس از تکمیل فرم ثبت‌نام یک نسخه از اثر به دبیرخانه همایش ارسال کنند، همچنین ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب‌های ترجمه شده ضروری است.

همچنین در ادامه صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در سخنانی با بیان اینکه هدف ما این است که این همایش در سال‌های آینده، بین‌المللی شود زیرا همین الان هم برخی از آثار از اندیشمندان بین‌المللی است، گفت: تا سال 1415 قصد داریم 5 همایش کتاب‌سال دیگر را داشته باشیم و با توجه به اینکه جامعه هدف، بانوان جهان اسلام هستند به موضوعات مختلف متناسب با شرایط به خصوص بحث استحکام خانواده پرداخته خواهد شد.

شاکری بیان کرد: برخورداری از دانش پیشرفته و توانمندی در تولید علم به خصوص در علوم انسانی و عرصه مطالعات زن و خانواده، الهام‌بخشی همایش و آثار تولیدی آن برای بانوان جهان اسلام و تحکیم الگوی زنان موفق از صدر اسلام تاکنون از دیگر چشم‌اندازهای برگزاری این همایش است و درصدد هستیم تا تعامل مؤثر و سازنده با مراکز علمی داخل و خارج کشور بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است داشته باشیم. هدف دیگر، حاکمیت نظام‌وارگی تولیدات پژوهشی و علمی براساس آینده‌پژوهی و کاربردی‌سازی است.  

همچنین نجمه صالحی، دبیر اجرایی این همایش گفت: با توجه به اقبال پژوهشگران از این همایش ابتدا آخرین مهلت ارسال پایان شهریور‌ماه اعلام شده بود ولی به آذرماه و در نهایت مقرر شد تا آثار تا خردادماه سال آینده پذیرفته شوند و همایش در آذرماه سال 1403 برگزار شود. 

انتهای پیام
captcha