راه‌اندازی شاخص اسلامی در بورس مصر
کد خبر: 4180816
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

راه‌اندازی شاخص اسلامی در بورس مصر

بورس مصر آماده راه‌اندازی یک شاخص سهام منطبق با شریعت اسلامی است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده عرضه شود.

به گزارش ایکنا به نقل از MENAFN، احمد الشیخ، رئیس بورس مصر (EGX) این خبر را اعلام و تأکید کرد که شرکت‌هایی که می‌خواهند بخشی از این شاخص باشند، باید عملیات و اقدامات مالی خود را با قوانین شریعت اسلامی هماهنگ کنند.

وی افزود: نظارت بر این فرآیند از سوی کمیته نظارت شرعی سازمان تنظیم مالی این کشور انجام خواهد شد.

احمد الشیخ تصریح کرد: شرکت‌هایی که قصد حضور در شاخص سهام اسلامی را دارند باید اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌ها و معاملات مالی آنها کاملاً به اصول شریعت اسلامی پایبند است.

الشیخ گفت: EGX در حال مذاکره با چهار شرکت متوسط ​​بخش خصوصی برای بررسی امکان ثبت آنها در شاخص جدید است. این نشان دهنده علاقه روزافزون کسب و کارها برای همسویی با حوزه‌های مالی مطابق با شریعت و مشارکت در این ابتکار است.

پیش‌بینی می‌شود که معرفی شاخص منطبق با اسلام منافع چند جانبه‌ای را برای چشم‌انداز مالی مصر به همراه داشته باشد. این شاخص با ارائه خدمات به سرمایه‌گذارانی که به دنبال فرصت برای سهیم شدن در شرکت‌های پایبند به قوانین اسلامی هستند، موج جدیدی از سرمایه‌گذاری را جذب می‌کند.

انتظار می‌رود این فعالیت سرمایه‌گذاری، حجم معاملات در بورس اوراق بهادار را افزایش داده و رشد و ثبات در بخش مالی کشور را تقویت کند.

معاملات در نظام‌های مالی براساس قوانین تامین مالی اسلامی باید بر اساس دارایی‌های مشهود و بدون استفاده از ربا در معاملات باشد. علاوه بر این، شرکت‌ها باید از مشارکت در فعالیت‌های ممنوع غیرشرعی مانند قمار و فروش مشروبات الکلی خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha