«میراث در آینه» رویدادی در جهت ترویج هویت فرهنگی ایران است
کد خبر: 4183174
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
علی‌رضا تابش:

«میراث در آینه» رویدادی در جهت ترویج هویت فرهنگی ایران است

دبیر جشنواره ملی چند رسانه‌ای «میراث در آینه» گفت: این رویداد تلاش دارد با ابزار هنر، هویت فرهنگی کشورمان را مورد توجه قرار دهد.

«میراث در آینه» رویدادی در جهت ترویج هویت فرهنگی ایران است

به گزارش ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای «میراث در آینه»، امروز ۲۹ آبان در مجموعه تاریخی ـ فرهنگی نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علی‌رضا تابش، دبیر جشنواره گفت: در دومین دوره این جشنواره ما میهمان استان قزوین هستیم. جا دارد از علیرضا خزاعلی، مدیر کل میراث فرهنگی قزوین بابت همراهی با این رویداد کمال تشکر را داشته باشم.

وی افزود: اینکه این جشنواره دومین دوره خود را برگزار می‌کند، اتفاق خوبی نیست زیرا می‌بایست از سال‌ها پیش این جشنواره برگزار می‌شد. دلیلم این است که رویدادهای هنری به‌ویژه سینمایی می‌تواند ابزاری مهم و تأثیرگذار برای ترویج فرهنگ ارج نهادن به میراث فرهنگی باشد. برای برگزاری مطلوب این جشنواره شورای سیاست‌گذاری جلسات متعددی برگزار کرد تا شاهد بهترین عملکرد برای این رویداد باشیم.

تابش ادامه داد: از تابستان امسال فعالیت‌های آغازین ما شروع شد تا بتوانیم کارکرد این رویداد هنری را برای مردم شهر قزوین مشخص کنیم. این اقدام باعث خواهد شد تا جشنواره به لحاظ کمی و کیفی به شکل بهتری برگزار شود. آقای خزاعلی نیز برای برگزاری بهتر جشنواره با بخش‌های مختلف مذاکره کرد تا حامیان بیشتری داشته باشیم. ما نیز در تهران با بانک شهر به توافق رسیدیم. جشنواره «میراث در آینه» با هدف جلب توجه نهادها و سازمان‌های مختلف برای همراهی آن‌ها برای فعالیت‌های مرتبط با میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره در ۵ بخش برگزار خواهد شد، گفت: سینما، رادیو و تلویزیون، هنرهای نمایشی، هنرهای رایانه‌ای، کتاب و رساله بخش‌های مختلف جشنواره را شکل می‌دهد. آثار تا نیمه مهر دریافت شد و دو هزار اثر به دستمان رسیده است. جالب است در این جشنواره از متولدین دهه ۲۰ گرفته تا دهه ۹۰ شرکت کننده وجود دارد. حضور فیلمسازان دهه ۸۰ و ۹۰ در این رویداد نشان می‌دهد جوانان نسبت به موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی علاقه‌مند هستند.

تابش تأکید کرد: امیدوارم از طریق جشنواره «میراث در آینه» بتوانیم پویشی برای کودکان و نوجوانان به راه اندازیم. شکل‌گیری این پویش سبب آشنایی بیشتر نسل جدید با میراث فرهنگی خواهد شد. در جشنواره این دوره، تهران، اصفهان، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان و گیلان بیشترین اثر را دارند. درضمن در پنج بخش، جوایز اهدا خواهد شد. همچنین بخش ویژه‌ای تحت عنوان «جایزه ملی قزوین» نیز وجود دارد.

تابش با بیان اینکه هیئت انتخاب از دو هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: جشنواره از هشتم آذر آغاز شده و دهم آذر نیز اختتامیه آن در قزوین برگزار خواهد شد. بخشی از جوایز در افتتاحیه و بخشی دیگر در اختتامیه اهدا می‌شود. کارهایی که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز تولید شده‌اند، می‌توانند در جشنواره حاضر باشند.

وی تأکید کرد: سینما مهتاب قزوین در ۱۷ سانس و در سه روز آثار جشنواره را نمایش خواهد داد. پلتفرم هاشور نیز آثار را به نمایش در خواهد آورد. صدا و سیما هم در ایام برگزاری جشنواره، این رویداد را پوشش خواهند داد. «میراث در آینه»، تنها رویدادی نمایشی نیست بلکه می‌خواهد جریان‌سازی داشته باشد که در این راستا کارگاه‌هایی برای آموزش و انتقال تجربه برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره «میراث در آینه» اضافه کرد: ساخت و طراحی تندیس و پوستر جشنواره را ابراهیم حقیقی بر عهده دارد. امیدواریم این جشنواره در دوره سوم به صورت بین‌المللی برگزار شود زیرا در منطقه کشورهایی وجود دارند که به لحاظ میراث فرهنگی به ما نزدیک هستند.

وی درباره بخش کتاب بیان کرد: در این قسمت استقبال مطلوب بود، بنابراین غیر از جوایزی که اهدا می‌کنیم با پژوهشگاه میراث فرهنگی مذاکره شده تا آثار برتر به عنوان کتاب به چاپ رسد.

علی‌رضا خزاعلی، مدیر اجرایی جشنواره در قزوین و مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: در دوره صفویه به مدت ۵۰ سال پایتخت ایران، قزوین بود ولی هنوز پیرامون جایگاه فرهنگی و تمدنی شهر قزوین، آگاهی‌سازی خوبی برای مردم صورت نگرفته است. امیدواریم این جشنواره بتواند معرف مناسبی برای شهر قزوین باشد.

وی در انتهای این گزارش تصریح کرد: افتتاحیه و اختتامیه جشنواره در سالن دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین برگزار خواهد شد.

در انتهای این نشست از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha