مهدویت چگونه می‌تواند الهام‌بخش فلسطینی‌ها باشد
کد خبر: 4183881
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛

مهدویت چگونه می‌تواند الهام‌بخش فلسطینی‌ها باشد

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به رابطه بین مهدویت و جنگ غزه، بیان کرد: مهدویت یک مهفوم بین‌الادیانی است و فقط مختص به شیعیان نیست و می‌تواند الهام‌بخش مردم در سراسر جهان باشد، نباید این طور در نظر گرفت که مهدویت یک جریان شیعی صرف است و اهل سنت نیز اعتقادی به حضرت ولیعصر(عج) ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به سنی بودن مردم فلسطین و ارتباطی که این قشر می‌تواند با مهدویت داشته باشد، گفت: مهدویت، یک نهضت مختص به شیعیان نیست بلکه همه ادیان می‌توانند از آن بهره‌وری کنند، چرا که در همه ادیان آمده که منجی عالم ظهور خواهد کرد و بشر را نجات می‌دهد هرچند اسم آن در ادیان گوناگون متفاوت بیان شده است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اهل تسنن نیز به حضرت مهدی(عج) اعتقاد دارند، اما در جزییات اعتقاد به مهدویت ممکن است تفاوت‌هایی باشد. هر انسانی در تنگناهای مادی و زمانی که همه درها را به روی خود بسته ببیند، انتظار قدرتی برتر از معادلات مادی را خواهد داشت که بتواند او را از بن بست ها نجات دهد. 

پژوهشگر حوزه مهدویت در خصوص محبت اهل سنت به شیعیان اظهار کرد: اهل سنت ارادت و محبت خاصی به اهل بیت دارند، برای مثال در همین قضیه غزه، همانطور که برخی از افسران اسرائیلی هم اعتراف کردند، در دست‌نوشته‌هایی که از نیرو‌های مقاومت پیدا کرده‌اند، اسم امیرالمؤمنین(ع) دیده شده، همچنین در پیاده روی اربعین تصاویری منعکس می شود که نشان از علاقه اهل سنت به اهل بیت(ع) است، لذا نباید این طور در نظر گرفت که مهدویت یک جریان شیعی صرف است و اهل سنت نیز اعتقادی به حضرت ولیعصر(عج) ندارد.

مصادیق را با روایات آخر‌الزمان تطبیق ندهیم

وی با اشاره به کشتار‌های وسیعی که در غزه صورت می‌گیرد و اینکه چگونه مهدویت میتواند الهام‌بخش مردم فلسین باشد گفت: شاید در شرایط فعلی که مردمان فلسطین در تنگنا قرار دارند، توجه مستقیم به حضرت ولیعصر نداشته باشند، اما آن‌ها به یک عنصر واسط به نام انقلاب اسلامی توجه دارند. جبهه مقابل ما اعتقاد دارند که ایران روح محور مقاومت است و نقطه اتکا و امید این محور است.

رضایی ادامه داد: بر اساس دکترین انقلاب و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آن‌ها را به سمت قضیه مهدویت هدایت می‌کند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، قضیه مهدویت است.

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به وجود نشانه‌های آخرالزمان در جنگ غزه و اسرائیل ادامه داد: دسته از نشانه های در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده ولی تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سال های سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی می‌باشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق می‌افتد.

گفتمان‌سازی جهانی؛ اولین گام به سوی مهدویت

وی در ارتباط با وظیفه شیعیان در خصوص این جنگ اظهار کرد: متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمان‌سازی جهانی مهدویت مانده‌ایم، که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملت ها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونه‌ای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت مهدی به مردم جهان است که اصلا ًبفهمند حضرت مهدی هست، او چه کسی است؟ چه شاخصه‌هایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.

پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: متاسفانه ما نتوانستیم پایه‌ای‌ترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمان‌سازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را می‌شنوند سوال در ذهن آن‌ها ایجاد نشود که اصلا حضرت مهدی کیست.

رضایی در خصوص روایاتی که در خصوص عصر غیبت وجود دارد، گفت: مطابق با روایاتی که وجود دارد، در آخرالزمان دورانی خواهد رسید که دنیا پر از جور و ظلم خواهد شد، برای مثال در روایتی بیان شده است که ظهور حضرت مهدی همچون نوری در ظلمات خواهد بود؛ «یَظهَرُ کالشِّهابِ الثّاقِبِ فی اللَّیلة الظَّلماء»(بحارالانوار ج 24 ص 78)؛ امام عصر(عج) همچون سنگ آسمانیِ شکافنده در شب تاریک ظاهر می‌شوند یا در ذیل آیات ابتدایی سوره فجر بیان شده فجری که پس از شب حاکم بر دنیا طلوع خواهد کرد، وجود مقدس امام عصر است.(بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۸).

پژوهشگر حوزه مهدویت در خصوص اینکه آیا باید ظلم مطلق جهان را فرا بگیرد تا حضرت ظهور کند بیان کرد: بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که می‌گوید دشمنان اسلام می‌خواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سد سازی کنند؛ «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»(صف، آیه8)؛ آنان تصميم دارند كه نور خدا را با دهان‌هاى خود خاموش كنند، در حالى كه خداوند كامل كننده نور خويش است، هرچند كافران ناخشنود باشند.

وی ادامه داد: این آیه شریفه نشان می دهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جور‌ها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توام با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهر صلاح و خیر به نقطه صفر درصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.

رضایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ظهور کرد که نظریه‌پردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمی‌تواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آن‌ها القا شده است.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی نوری است که در مقابل ظلمات تمدن مادی غرب قرار گرفته است، بیان کرد: انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دین‌گرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومت‌ها و بیداری‌هایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود می‌آیند، تحت تاثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمده‌اند و اگر نبود این تکیه گاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمی گرفت.

جبهه مقاومت قدرت خود را مدیون انقلاب اسلامی است

پژوهشگر مهدویت افزود: اگر می‌بینیم که جبهه مقاومت به قدرتی رسیده بخاطر اقتدار محور یعنی انقلاب اسلامی است، غربی‌ها هم متوجه این امر شده‌اند و می‌خواهند اقتدار انقلاب را تضعیف کنند؛ به همین سبب سطح درگیری و ضربه‌زنی آنها با این محور افزایش یافته است.

رضایی در خصوص نوع نگاه به غزه گفت: نوع نگاه ما به غزه باید فراگیر باشد، اگر نگاه ما جزئی باشد این درگیری صرفا تبدیل به یک نزاع در مقیاس کوچک خواهد شد که در پی آن، یک ملت قصد دارد خودش را از دست یک کشور غاصب نجات دهد. در این نگاه محدود، ملتی که دهه ها مورد ظلم قرار گرفته، به نقطه انفجار رسیده و تصمیم به قیام گرفته است که این دید جامع نیست.

وی تصریح کرد: بلکه باید از نقطه بالا و با نگاهی تاریخی به این درگیری اشاره کرد و گفت: درگیری امروز غزه با اسرائیل در امتداد همان نوری است که خداوند اراده نموده با وجود کارشکنی های جبهه مقابل آن به نقطه تمام و کمال خود برساند. این نور با انقلاب اسلامی توسعه بی‌مانندی پیدا کرد و به دنبال آن، دین حقیقی که در طول تاریخ همیشه در یک نقطه حداقلی بوده، اما امروزه به ظرفیت گفتمان‌ساز بودن رسیده که در نتیجه می‌بینیم با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان دشمن، روز به روز محور‌های مقاومتی بیشتری در حال شکل‌گیری هستند و جبهه حق هم قدرتمندتر می‌شود.

پژوهشگر حوزه مهدویت یادآور شد: بنابراین امروز مقاومت با تکیه بر محور این نور، به سمت اقتدار هرچه بیشتر جبهه حق در عالم در حال حرکت است، امری که تحقق ظهور وابسته بدان است و تا زمانی که حق و جبهه مؤمنین در برابر نظام مادی‌گرای غربی، به اراده و توان لازم نرسد، نیروسازی لازم برای عصر ظهور رخ نداده است.

گفت‌وگو از مصطفی اعتباری

انتهای پیام
captcha