برکت؛ آورده جشنواره‌ای متبرک به نام امام رضا(ع) است + فیلم
کد خبر: 4185601
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
فرهاد قائمیان در نشست خبری:

برکت؛ آورده جشنواره‌ای متبرک به نام امام رضا(ع) است + فیلم

مدیر جشنواره امام رضا(ع) در نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: نافع اصلی این رویداد من هستم زیرا شرکت در جشنواره‌ای با نام امام رضا (ع) مملو از برکت است.

برکت آورده حضور در جشنواره‌ای متبرک به نام امام رضا(ع) است + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره و زمانی دبیر اجرایی جشنواره امروز 12 آذر در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعیدی‌زاده گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در دوره‌های گذشته یک جشنواره عمومی با رویکرد عطرافشانی فرهنگی رضوی در اقصی‌ نقاط کشور و سطح بین‌المللی بوده است که در حوزه‌های متنوع و متکثر فرهنگی هنری و رسانه‌ای توسعه و گسترش زیادی داشته‌ است و در طول این دوره بیست ساله جایگاه قابل اعتنایی بین اهالی هنر، فرهنگ و رسانه پیدا کرده و جریان‌سازی فرهنگی خوبی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی و جشن‌های دهه کرامت در فضای کشور صورت گرفته است.

وی افزود: در این دوره مدیریتی ناظر به اقتضائات و شرایط فرهنگی هنری جامعه و آسیب‌شناسی صورت گرفته ادوار گذشته جشنواره، رویکرد جشنواره‌ از یک جشنواره عمومی به یک جشنواره‌ حرفه‌ای با هدف تولید محصول فاخر و اثرگذاری برای انتقال و گسترش فرهنگ و معارف رضوی تغییر یافته است. در واقع جشنواره حرفه‌ای جشنواره‌ای است که خروجی جشنواره محصولات فاخر و اثرگذار داشته باشد به‌نحوی‌که نخبگان و هنرمندان جامعه این محصولات را تایید کنند، مخاطبان و آحاد جامعه از این محصولات بهره‌مند شوند و اثرگذاری فرهنگی این محصولات در جامعه قابل ارزیابی باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی را بر همین اساس بازطراحی کردیم، ازاین‌رو تلاش شد در دوره بیستم جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که می‌توان آن را دوره گذار جشنواره رضوی نامید به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کردیم و اینک در جشنواره بیست‌و‌یکم که می‌توان آن را طلیعه جشنواره‌های تخصصی و حرفه‌ای رضوی با رویکرد تولیدات آثار فاخر و اثرگذار نامید، پایه‌گذاری یک جریان پویا و اثربخش در حوزه فرهنگ و هنر رضوی را شاهد هستیم. شکل‌گیری دفاتر تخصصی فرهنگ و هنر رضوی در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با ماموریت استعدادیابی، پرورش و حمایت از هنرمندان نوپا و جوان، راهبری و هدایت جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی با مخاطب هنرمندان میانی و سفارش تولیدات فاخر و اثرگذار فرهنگ رضوی به هنرمندان برجسته و صاحب سبک از نشانگان این رویکرد تحولی، تخصصی و حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه از شاخصه‌های جشنواره حرفه‌ای تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور مدیران و دبیران تخصصی و صاحب‌نام در تراز ملی و بین‌المللی است، بیان کرد: شورای سیاستگذاری و دبیران این دوره از جشنواره‌های امام رضا (ع) از میان افراد برجسته هر حوزه و رشته هنری انتخاب شده‌اند و بالطبع با انتخاب دبیران نام‌آشنا و در تراز ملی، داوران حرفه‌ای و ملی برای ارزیابی و انتخاب آثار برگزیده دعوت می‌شوند. درضمن از مهمترین معیارهای جشنواره‌های حرفه‌ای جوایز قابل توجه جشنواره است که در این دوره سعی شده جوایز در نسبت با گذشته افزایش نسبی مطلوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حاشیه همه جشنواره‌های حرفه‌ای مطرح در سطح ملی و بین‌المللی برگزاری رویدادهای جانبی، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری از اولویت‌های جدی است که در این دوره از جشنواره به‌طورجدی این اقدامات برنامه‌ریزی شده است. از مهمترین راهبردها و برنامه‌ریزی‌های تحولی در بیست‌و‌یکم دوره جشنواره تولید محصولات رسانه‌ای از آثار برگزیده و فاخر هر جشنواره است. ازاین‌رو برای بهره‌مندی آحاد جامعه از این محصولات هم در بستر فضای مجازی و هم در اجراهای عمومی در سطح استان‌های کشور از 25 فروردین تا 30 اردیبهشت سال آینده برنامه‌ریزی‌های متنوعی بنام هفته‌های فرهنگی رضوی تدارک دیده شده است که فرهنگ رضوی در بوم ایران اسلامی عطرافشانی شود. با این تمهیدات رویکردی و اجرایی امیدواریم جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در طی سالیان آینده با تلاقی که با جشنواره فجر پیدا می‌کند، بتواند در همه سطوح با جشنواره فجر رقابت داشته باشد و یک جریان پویا و اثرگذار را در حوزه فرهنگ و هنر دینی و رضوی شکل دهد.

وی در ادامه جلسه رویکرد‌ها و اصول حاکم بر جشنواره بیست‌ویکم را این‌گونه تشریح کرد: توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی براساس آموزه‌های رضوی در تولید آثار ادبی، هنری و رسانه‌ای؛ توجه به جریان‌سازی فکری و معرفتی براساس آموزه‌های رضوی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛ ارتباط و تعامل با کنشگران و ایجاد شبکه تخصصی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛ توجه به استعداد‌یابی، آموزش و پرورش کنشگران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ا‌‌ی بر‌اساس معیارهای فرهنگ و سیره رضوی؛ ارتباط و تعامل با کنشگران و حلقه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای همسو با انقلاب اسلامی در حوزه بین‌الملل؛ تولید محتوای مناسب و فاخر؛ محتوایی که پایگاه‌های پخش محتوا(انتشاراتی‌ها، صداوسیما، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی، کاربران و ...) راغب به انتشار و نقد و بررسی آن باشند. حضور افراد متخصص، صاحب‌نظر و آشنا به امور اجرایی جشنواره در شورای سیاستگذاری جشنواره‌های رضوی بخشی از رویکرد جشنواره را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی با رویکرد پرورش استعدادهای جوان و ارتقاء دانش فنی برای تولید آثار فاخر؛ افزایش برگزاری برنامه در استان‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی، محافل شعری، اجرای تئاتر، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی؛ افزایش اعتبار جشنواره‌ها با تاکید بر تخصصی شدن و حرفه‌ای شدن جشنواره‌ها؛ تمرکز عملیات دبیرخانه‌ای جشنواره‌های بیست‌‌و‌یکم در بنیاد با هدف کیفی‌سازی خدمات جشنواره‌ا‌ی، دریافت آثار و راهبری پروسه داوری جشنواره‌ها، تلاش در جهت ارتباط بیشتر با مخاطبان و کنشگران هر عرصه با تمرکز بر فعالیت‌های متمرکز دبیرخانه‌ای، انتخاب موسسات تخصصی مردم‌نهاد، مستقل و غیر‌دولتی در جهت تقویت ارکان حرفه‌ای جشنواره با راهبری دبیرخانه مرکزی، نگاه منطقی به تحولی اجرایی جشنواره‌ها و جلوگیری از آسیب دیدن برخی جشنواره‌هایی که وابسته به جغرافیای فرهنگی خاص هستند مثل جشنواره شعر ترکی و شعر عربی، ارائه محتوای مورد نظر بنیاد برای هر جشنواره تخصصی و ترغیب کنشگران برای خلق اثر در راستای نیل به هدف‌گذاری مذکور، تحت پوشش قرار دادن آحاد جامعه با محصولات جشنواره و محتوای فاخر از طریق برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی؛ تجمیع اختتامیه‌های استانی در اختتامیه بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) با هدف برگزاری اختتامیه حرفه‌ای و مدیریت منابع مالی دیگر اصول جشنواره در برمی‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: در این جشنواره 20 دبیر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت. بخش‌های اصلی  در حوزه‌های؛ شعر، تجسمی، نمایش، سینما، روستایی و دانشجویی خواهند بود. هر یک از این بخش‌ها خود در زیرمجموعه به چند بخش تقسیم می‌شود. بخش روستایی و دانشجویی را برای اولین بار در این جشنواره برگزار خواهیم کرد. برگزاری رویدادهای جانبی از دیگر بخش‌های جشنواره هستند. در خاتمه تاکید می‌کنم به ثبات در مدیریت بسیار باور داریم بنابراین تنها40 درصد دبیران بخش‌ها را تغییر دادیم. این میزان نیز در برخی مواقع بنا به تقاضای خود دبیران بوده است.

تلاش برای رسیدن به کیفیت بین‌المللی

برکت آورده حضور در جشنواره‌ای متبرک به نام امام رضا(ع) است + فیلم

در ادامه جلسه فرهاد قائمیان نیز در سخنانی تصریح کرد: اهالی رسانه را پشتوانه فرهنگ و هنر این کشور می‌دانم. برای همین بدون حمایت شما (خبرنگاران) هیچ اتفاق فرهنگی، جریان سازی نخواهد داشت. امیدواریم شما ما را در اجرایی بهتر این رویداد کمک کنید. این جشنواره تلاش دارد در چند سال آینده خود را به کیفیت بالایی بین‌المللی برساند.

وی در پاسخ به این سوال ایکنا که حضور وی در این رویداد چه دستاوردهایی برای جشنواره در پی خواهد داشت؟  افزود: نفع اصلی حضور در این رویداد را من می‌برم چون صرف شرکت در جشنواره‌ای که نام امام رضا (ع) را یدک می‌کشد برکت است بنابراین بسیار بابت مشارکت در این اتفاق خوشحالم. جدا از این موضوع مذاکراتی با سازمان سینمایی و سازمان اوج انجام داده‌ایم تا بتوانیم با همکاری آنها آثار فاخر با محوریت امام رضا (ع) تولید کنیم. همچنین باب مذاکراتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خلق آثار ماندگارتر باز کرده‌ایم.

زمانی دبیر اجرایی جشنواره امام رضا (ع) نیز در انتهای این گزارش تصریح کرد: در هر دوره، یکی از القاب امام رضا (ع) جشنواره را متبرک کرده است. در دوره بیست‌و‌یکمین این رویداد متبرک به لقب امام رضا (ع) «معین‌السلطنه» است. نمایشگاه مجازی این جشنواره نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha