آشنایی با نوجوان‌ترین حافظ کل شرکت‌کننده در آزمون ترنم وحی + عکس
کد خبر: 4186099
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

آشنایی با نوجوان‌ترین حافظ کل شرکت‌کننده در آزمون ترنم وحی + عکس

محمدیاسین رئیسی از اعضای کانون قرآن امام سجاد(ع) از شعب مهد قرآن قزوین توانست در پانزدهمین دوره آزمون ترنم وحی با کسب رتبه لازم گواهینامه حفظ کل قرآن خود را دریافت کند و بردارش محمدطاها یاسینی نیز حافظ 22 جزء قرآن است.

برادران رئیسی حافظ قرآن اهل خطه قزوینبه گزارش ایکنا، محمدیاسین رئیسی نوجوان‌‌ترین حافظ کل پانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» است که توانست با کسب نمره لازم در این دوره از آزمون پذیرفته شود و موفق به دریافت گواهینامه قبولی با امضای حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فومنی الحائری، مؤسس و شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه مهد قرآن شد.

قرار است آیین تجلیل از حافظان کل مؤسسه مهد قرآن سراسر کشور، در روزهای ۱۵ تا ۱۷ آذرماه به میزبانی مهد قرآن استان مازندران در شهرستان بهشهر برگزار شود.


بیشتر بخوانید؛


وی که 11 سال دارد، مشغول به تحصیل در پایه هفتم است. او در خانواده‌ای قرآنی متولد شده است دارای برادری 17 ساله به اسم محمد طاها است که مشغول به تحصیل در پایه دوازدهم، رشته تجربی است و درحال حاضر حافظ 22 جزء از مصحف شریف است و قرائت قرآن را به صورت نیمه حرفه‌ای دنبال می‌کند.

معصومه شیرمحمدی، مادر خانواده و آموزگار مقطع ابتدایی است. وی حافظ دو جزء قرآن است و از مهمترین علت‌های ورود فرزندان به عرصه قرآنی در کنار تشویق‌های پدر، همراهی و اشتیاق مادر برای ایجاد انگیزه و شکوفایی این استعداد از سنین خردسالی و نونهالی بوده است. شهمراد رئیسی، پدرخانواده تکنسین برق و مشغول خدمت در شهر گرمسار است.

در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با این خانواده قرآنی را می‌خوانید:

ایکنا ـ خانم شیرمحمدی علت اینکه فرزندانتان را در کلاس‌های حفظ قرآن نام‌نویسی کردید، چه بود؟

شیرمحمدی ـ پیش‌تر‌ها هنگامی که تلاوت‌های آقای جواد فروغی را از صدا و سیما می‌دیدم، دوست داشتم فرزندانی داشته باشم که در عرصه‌های قرآنی بدرخشند و موفق شوند. هنگامی که فرزندانم خردسال بودند به آنها سوره توحید را به عربی و انگلیسی آموزش دادم و هر دو فرزندم نیز نزد خودم جزء 30 و جزء یک را حفظ کردند و سپس با کلاس‌های مهد قرآن آشنا شدم، آن هم هنگامی که محمدیاسین روزی در بیمارستان بستری بود. آنجا با بانویی هم‌کلام شدم که من را با کلاس‌های کانون قرآن بقیه‌الله و امام سجاد(ع) از شعب مهد قرآن قزوین آشنا کرد و سپس پسرانم را در کلاس‌های کانون قرآن ‌نام‌نویسی کردم و حفظشان را ادامه دادند.

ایکنا ـ درباره روش و برنامه‌ حفظشان بگویید.

شیرمحمدی ـ تا پیش از ثبت‌نام در کانون قرآن، حفظ قرآن را از طریق خط بری مصحف شریف و تکرار انجام می‌دادیم و صوت تلاوت قرآن استاد پرهیزکار را گوش می‌دادند. بنابراین روزانه دو صفحه حفظ می‌کردند.

ایکنا ـ طی چه مدت توانستند به درجه حفظ کل برسند.

شیرمحمدی ـ محمد یاسین طی بازه زمانی تقریبا 9 ساله، از سه سالگی به تدریج حفظ را با سوره‌های کوچک قرآن آغاز کرد تا اینکه به تناوب و تا 12 سالگی توانست به درجه حفظ کل قرآن برسد.

پسر بزرگترم، محمد طاها که امسال کنکور دارد با نظر و تدبیر اساتید، اینک برنامه حفظ جدید ندارد و حافظ 22 جزء از قرآن کریم است و از سال 96 حفظ و قرائت را دنبال کرده و اینکه محفوظاتش را مرور و تثبیت می‌کند. البته محمدطاها بیشتر علاقه‌مند به عرصه قرائت قرآن است که با حضور نزد اساتید به فراگیری علم قرائت مشغول است.

ایکنا ـ از برنامه روزانه مرور و تثبیت‌شان بگویید.

شیرمحمدی ـ محمدیاسین پیش از این روزانه 2 تا 3 صفحه را مرور و تثبیت می‌کرد اما پس از قبولی در آزمون ترنم وحی و با مشورت اساتید قرار شد محمدیاسین روزانه برنامه مرور 30 صفحه تا نیم جزء را داشته باشد و محفوظاتش را رها نکند و محمدطاها نیز روزانه 20 صفحه تثبیت و یک جزء را مرور می‌کند.

ایکنا ـ با توجه به حجم دروس فرزندان و برنامه حفظ جدید و مرور و تثبیت روزانه‌شان، نگران عقب ماندن فرزندان از درس‌هایشان نبودید؟

شیرمحمدی ـ نه، چون حفظ قرآن موجب تقویت حافظه نیز می‌شود و نه تنها لطمه‌ای به درسشان وارد نمی‌کند بلکه برفراگیری سریع‌تر مباحث و دروس نیز اثرگذار است. اگر فرزندان با انگیزه و علاقه به دنبال حفظ قرآن بروند، هیچ گاه از ادامه این راه دچار کسلی نخواهند شد.

کد

ایکنا ـ درباره میزان اثرگذاری مراقبت‌های دوران بارداری برای وجود چنین فرزندانی بگویید.

شیرمحمدی ـ قطعا توجه ویژه به انس با قرآن در دوران بارداری در پرورش فرزندان قرآنی بی‌تأثیر نیست. من در آن زمان در دانشگاه مشغول به کار بودم و به دلیل شغلم، روزانه ساعت‌ها پشت سیستم کامپیوتر بودم. با این وجود سعی می‌کردم روزانه پنج تا 10 صفحه از قرآن را تلاوت کنم. حتی سعی می‌کردم به معانی و مفاهیم آیات نیز توجه کنم، اکثر اوقات نیز سعی می‌کردم با وضو باشم و همسرم و خودم نیز به ارتزاق حلال بسیار اهمیت می‌دادیم. قطعا اینها تأثیرگذار است.

ایکنا ـ از اساتید قرآنی فرزندانتان بگویید.

شیرمحمدی ـ خانم الهام صفری و خانم جعفری از اساتید محمدیاسین بودند و محمدطاها نیز در عرصه قرائت نزد استاد شهر قزوین آقایان سلیمان بهاری، وفاپور، بنایی و آهویی زانوی تلمذ زده‌اند و به واسطه شرکت در مسابقات مشکات با اساتید محمدحسین سبزعلی و شهریار پرهیزکار آشنا شدند.

ایکنا ـ فعالیت‌های آموزشی قرآنی شهر قزوین را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا برای تمام مقاطع سنی در سطح شهر قابل دسترس است؟

شیرمحمدی ـ قزوین یکی از شهرهایی است که فعالیت‌های قرآنی در آن زیاد است و برخی از مؤسسات قرآن چون کانون‌های قرآن و مهد قرآن به صورت رایگان به آموزش علوم قرآنی می‌پردازند.

محمدیاسین ـ سطح معلمان در شهر قزوین خوب است البته برخی از سخت‌گیری‌ها از سوی معلمان است که اگر نباشد به نظرم، فرد نمی‌تواند پیشرفت کند و یا موفق شود.

کد

محمد طاها ـ در زمینه حفظ، قزوین دارای دوره‌های متنوع و متعددی است اما در عرصه قرائت خیلی کلاس‌‌های تخصصی وجود ندارد و اگر هم باشد خیلی محدود است.

ایکنا ـ  خانم شیرمحمدی، شما به عنوان آموزگار مقطع ابتدایی، چه میزان به آموزش تخصصی دانش‌آموزان در مدارس اهمیت می‌دهید؟

شیرمحمدی ـ تا میزانی که توانایی داشته باشم، سعی می‌کنم نکات آموزشی که اساتید قرآن به فرزندانم آموزش دادند را به دانش‌آموزان تعلیم دهم. سالی نیست که دانش‌آموزان را به حفظ 15 سوره پایانی قرآن ترغیب و تشویق نکنم به ویژه هنگامی که محل خدمتم در روستاهای قزوین بود، در آنجا به دلیل حضور کمرنگ‌تر معلمان قرآن متخصص، بیشتر به این موضوع اهمیت می‌دادم. سعی می‌کنم در قرائت‌ آیات نیز نکات تجویدی را رعایت کنم و به دانش‌آموزان نیز به زبان ساده و کودکانه آموزش دهم.

ایکنا ـ فرزندانتان چه میزان به شرکت در مسابقات علاقه‌مند هستند؟

شیرمحمدی ـ بسیار. چنانکه با حضور در مسابقات مشکات، دارالقرآن امام علی(ع)، شوق تلاوت (که سال گذشته در ساری برگزار شد)، مسابقات قرآن و عترت و نماز دانش‌آموزی در رشته‌های اجزای حفظ و قرائت حائز رتبه‌های متعدد شدند.

محمدطاها ـ اخیرا در مرحله استانی مسابقات قرآن بسیج رشته حفظ 15 جزء مقطع بالای 16 سال رتبه برتر را کسب کردم. همچنین در مسابقات شوق تلاوت سبک استاد مصطفی اسماعیل، امسال، رتبه سوم را کسب کردم و در مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی سال تحصیلی 1402-1401 رتبه برتر کسب کردم.

ایکنا ـ نخستین مسابقه که شرکت‌ کردید، خاطرتان هست؟

محمد یاسین ـ مسابقات قرآن مدهامتان در سال 97-98 بود که در حفظ اجزاء شرکت کردم و حائز رتبه برتر شدم.

ایکنا ـ آیا فکر می‌کردید روزی جزء حافظان قرآن باشید؟

محمدیاسین ـ روزی مسابقات قرآن اوقاف را از تلویزیون می‌دیدم، پیش خودم گفتم چه چیزی کم دارم که نتوانم آیات قرآن را حفظ کنم و در مسابقات شرکت کنم؟ البته در این زمینه تشویق‌های مادر و پدرم نیز بی‌تأثیر نبود و توانستم طی بازه زمانی تقریبا 9 ساله قرآن را حفظ کنم.

ایکنا ـ از آینده قرآنی و علاقه‌مندی به شغل آینده‌تان بگویید.

محمدیاسین ـ دوست دارم تثبیت محفوظاتم را دنبال کنم تا بتوانم در مسابقات قرآنی، بیشتری شرکت کنم. از سوی دیگر دلم می‌خواهد در آینده بتوانم دندانپزشک شوم.

محمدطاها ـ تمام تلاشم را می‌کنم، پزشکی قبول شوم و به دبیری زیست شناسی هم علاقه‌مند هستم. پس از آن سعی می‌کنم حفظم را تکمیل کنم و قرائتم را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنم تا بتوانم در مسابقات بین‌المللی رتبه کسب کنم و بدرخشم و از سوی دیگر بتوانم مؤسسه قرآنی تاسیس کنم و در تربیت نوجوانان قرآنی گام‌هایی بردارم.  

ایکنا ـ چه میزان حافظ قرآن بودن شما در جذب دوستان و همکلاسی‌هایتان مؤثر است.

محمدیاسین ـ دوستان و همکلاسی‌هایم هنگامی که مطلع می‌شوند حافظ قرآن هستم، انگیزه پیدا می‌کنند، من هم مشوقشان می‌شوم. حتی برخی از روزها با دوستانم در مسیر مدرسه تا خانه حفظ آیات را کار می‌کنم و روش الگوی حفظ را به آنها می‌گویم.

ایکنا ـ  بیشترین آیه‌ای که همواره به آن تمسک می‌جویید و دیگران را به تکرار روزانه آن دعوت می‌کنید، چیست؟

محمد طاها و محمدیاسین ـ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، چراکه تنها راه آرامش، یاد خدا است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha