تحولات فلسطین؛ از بازداشت معاون مدیر اوقاف قدس تا نشست شورای امنیت درباره غزه
کد خبر: 4186565
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

تحولات فلسطین؛ از بازداشت معاون مدیر اوقاف قدس تا نشست شورای امنیت درباره غزه

بازداشت «شیخ ناجح بکیرات»، معاون مدیر اوقاف قدس از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی، نشست شورای امنیت برای تحقق آتش‌بس در غزه، اذعان مارتین گریفیتس مبنی بر عدم امکان اقدامات بشردوستانه در جنوب غزه و... از آخرین اخبار مربوط به تحولات فلسطین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المیادین، نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل بامداد امروز جمعه با یورش به کرانه باختری، شیخ ناجح بکیرات، معاون مدیر اوقاف بیت‌المقدس را بازداشت کردند.

همچنین، دست‌کم ۱۸ فلسطینی در یورش بامداد نظامیان رژیم صهیونیستی به شهرک «الخضر» واقع در شهر «بیت‌لحم» در کرانه باختری زخمی شدند. 

یک جوان فلسطینی نیز در اردوگاه «الفوار» در شهر «الخلیل» مورد اصابت گلوله نیروهای اشغالگر قرار گرفت که نظامیان صهیونیستی مانع از رسیدن آمبولانس به او شدند.

اشغالگران صهیونیست همچنین به منطقه «دوار المناره» در مرکز شهر رام الله، شهرک «سیلة الظهر» در جنوب جنین و روستای «سالم» در شرق نابلس یورش بردند و با جوانان فلسطینی درگیر شدند.

نشست شورای امنیت برای تحقق آتش‌بس در غزه
 
پایگاه خبری «العربی الجدید» گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز جمعه به وقت محلی، نشستی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برای توقف درگیری در غزه برگزار کند.

این نشست با حضور «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل برگزار خواهد شد و در آن درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و امکان رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی امارات که با هماهنگی طرف‌های فلسطینی و مصری و با حمایت کشورهای عربی و اسلامی صورت می‌گیرد، بحث خواهد شد.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که امارات پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید که خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه است را میان اعضا توزیع کرده است.

اقدام امارات در توزیع این پیش‌نویس بعد از آن انجام می‌شود که آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در اقدامی بی‌سابقه از اختیارات ویژه خود برای هشدار دادن به اعضا جهت بررسی اوضاع غزه استفاده کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرد.
تحولات فلسطین؛ از بازداشت معاون مدیر اوقاف قدس تا نشست شورای امنیت درباره غزه
این نخستین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیرکل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع‌رسانی کند.»

این در حالی است که موضع آمریکا در خصوص حمایت از آتش‌بس هنوز تغییر نکرده و در همین راستا، «رابرت وود»، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که موضع آمریکا تغییر نکرده است.


اذعان مارتین گریفیتس به عدم امکان عملیات بشردوستانه در جنوب غزه 

 
 پایگاه خبری المیادین گزارش داد، «مارتین گریفیتس»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز روز پنجشنبه به وقت محلی با اشاره به وضعیت فاجعه بار نوار غزه افزود که فضای امنی برای کار سازمان ملل وجود ندارد و گروه‌های امدادی در غزه نمی‌دانند فعالیت آنها به کجا ختم می شود.

وی گفت: نشانه‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا اسرائیل از طریق گذرگاه «کرم شالوم» اجازه ورود بخشی از کمک‌ها به نوار غزه را بدهد.

تحولات فلسطین؛ از بازداشت معاون مدیر اوقاف قدس تا نشست شورای امنیت درباره غزه

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش‌بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

انتهای پیام
captcha