رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در میدان غزه کسب نکرده است
کد خبر: 4186855
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
حسین امیرعبداللهیان:

رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در میدان غزه کسب نکرده است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در میدان به دست نیاورده است، گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ظرف ۲۰ روز حماس را نابود کنند اما با طولانی شدن جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که حماس نابودشدنی نیست، البته مقاومت غزه خود را برای یک درگیری طولانی‌مدت آماده کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، بعد از ظهر امروز، 18 آذر ماه در نشست دانشجویی «نسبت جمهوری اسلامی ایران با نهضت‌های آزادی‌بخش» که در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک روز دانشجو گفت: برخی از ایرادات در دستگاه سیاست خارجی وجود دارد و باید اصلاح شود و ما مایل هستیم نقدهای دانشجویی را شنیده و به کار بگیریم.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی توأم با عمل است و فقط صحبت نیست و این را در دیدارهای خارجی به وضوح مشاهده کرده‌ایم و مقامات کشورهای خارجی صحبت‌های مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کنند و بارها اذعان کرده‌اند که این بیانات در صحنه عمل هم اجرایی شده است. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جنبش دانشجویی ایران به الگوی جنبش‌های آزادی‌بخش تبدیل شده است، گفت: مثلاً تحصن بزرگ میدان التحریر مصر از جنبش دانشجویی ایران نشئت گرفته است. 

اقدامات جمهوری اسلامی در مسئله غزه

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی در مسئله غزه اظهار کرد: بخشی از تحولات غزه به مقوله مقاومت ارتباط دارد. ما به گروه‌های مقاومت دستور نمی‌دهیم بلکه از آنها حمایت می‌کنیم و مقاومت فلسطین براساس منافع و شرایط خود تصمیم می‌گیرند. در عملیات طوفان‌الاقصی واقعاً اسرائیل فروریخت و نه تنها فقط سیستم امنیتی آن. آقای بلینکن در دیدار با برخی از سران کشورهای منطقه گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم شوک‌زده بودم و واقعاً او فکر نمی‌کرد چهارمین ارتش قدرتمند دنیا اینگونه ضربه بخورد.

وی ادامه داد: هیچ‌نقطه‌ای از رژیم صهیونیستی از راکت‌های مقاومت در امان نیست. در همین شرایط، مراکز تولید راکت و موشک مقاومت غزه در حال فعالیت و تولید است و از سوی دیگر مقاومت غزه تصمیم گرفت از چند جبهه به رژیم صهیونیستی حمله کند تا او را درگیر سازد و به آن آسیب رساند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: آمریکایی‌هایی از ما خواستند که به مقاومت غزه دستور دهیم تسلیم شود تا ما هم جنگ را پایان دهیم و ما در پاسخ به آنها گفتیم که جمهوری اسلامی هیچ دستوری به مقاومت غزه نمی‌دهد و فقط حمایت می‌کند و این مقاومت غزه است که باید تصمیم بگیرد جنگ ادامه یابد یا متوقف شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه بیش از یک سوم ارتش اسرائیل در مرزهای با لبنان مستقر شده و با حزب‌الله درگیر است، اظهار کرد: در مناطق درگیری، مقاومت و جنگ وجود دارد و تنها منطقه‌ای که توانسته تصرف کند یک منطقه میانی است و در آنجا تانک‌هایشان مستقر شده و آن هم دائمی نیست.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در میدان به دست نیاورده است و آخرین نمایش آنها مربوط به بمباران بیمارستان الشفا است اما در مقابل بیشتر اسرایی که مقاومت غزه توانسته به دست آورد از میان ژنرال‌های صهیونیستی است ولی رژیم صهیونیستی فقط توانسته چند جوان پرشور فلسطینی را به اسارت بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال این بودند که ظرف ۲۰ روز حماس را نابود کنند اما با طولانی شدن جنگ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حماس نابودشدنی نیست ‌و به جای نابودی حماس مذاکره با او برای آزادی اسرا را مطرح کرده‌اند. مقاومت غزه خود را برای یک درگیری طولانی‌مدت آماده کرده است.

اصلاح برخی روندهای دیپلماسی

امیرعبداللهیان با اشاره به اصلاح برخی مسیرهای دیپلماسی کشور گفت: تلاش می‌کنیم برخی از روندهای دیپلماسی را اصلاح کنیم و یا برخی سفرا را تغییر دهیم ولی در نظر داشته باشیم که تمام فرآیندهای انتخاب سفیر کاملاً در اختیار وزارت خارجه نیست زیرا سفیر نماینده عالی نظام است.

وی به اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: نباید صرفاً سفرا را با رویکردهای سیاسی و امنیتی انتخاب کرد بلکه باید رویکردهای صنعتی و اقتصادی را هم لحاظ کنیم و به همین دلیل تلاش ما این است از میان افرادی که اقتصاد می‌دانند و کار اقتصادی کرده‌اند و نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی کشور هدف اطلاعات دارند دست به انتخاب سفیر می‌زنیم و در اینجا اینکه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل خوانده‌اند یا خیر اولویت ندارد و البته این در مورد کشورهایی است که نگاه امنیتی و سیاسی نسبت به آنها وجود نداشته باشد. 

وی بیان کرد: در وزارت خارجه با رعایت اصول و قواعد مسئول تنظیم مناسبات هستیم نه خراب کردن مناسبات. اینکه با همسایگان روابط عادی را پیگیری کنیم وظیفه وزارت خارجه است. اینکه گفته می‌شود در مورد یمن با عربستانی‌ها مذاکره داشته‌ایم اصلاً صحت نداشته و حتی یک مذاکره هم در این خصوص نداشته‌ایم و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد خود یمنی‌ها با عربستان مذاکره می‌کنند و ما دخالتی نداریم.

در سیاست خارجی اهل تعارف نیستیم 

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه رابطه با برخی کشورها باعث نمی‌شود تا با آنها تعارف و خجالت داشته باشیم و اهدافمان را پیش نبریم، گفت: حمایت ما از مقاومت نگاه راهبردی است و روابط با کشورهای همسایه این نگاه را تغییر نمی‌دهد. هیچ‌گاه به عربستان امتیازات بی‌حدومرزی را نمی‌دهیم تا شاید عربستانی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند و چنین نگاهی اصلاً وجود ندارد البته ارزآوری اولویت دستگاه دیپلماسی قرار داد و این را وظیفه خود می‌دانیم. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های داخلی کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه روی توانمندی‌های خود تمرکز کرده و سرمایه‌گذاری می‌کند. امروز صنایع هسته‌ای ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد ولی باید بگویم بزرگترین مشتری آب سنگین ایران، خود آمریکایی‌ها هستند که با واسطه از طریق دلالان دست به خرید آب سنگین از ما می‌زنند و یکی از مقامات شرکت‌های هسته‌ای آمریکا به خود من گفت که آب سنگین ایران باکیفیت‌ترین در دنیاست.

وی در پایان درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی نسبت به افغانستان گفت: مسئله افغانستان واقعاً پیچیده است و بارها به مقامات طالبان گفته‌ایم خواستار تأسیس دولت فراگیر در این کشور هستیم و آنها هم قول انجام این کار را داده‌اند و به همچنین به آنها گفته‌ایم که دیگر گروه‌های قومی در کنار پشتون بخشی از واقعیت‌های افغانستان هستند و باید پذیرفته شوند. طالبان یک گروه تروریستی نیست و حتی امروز با داعش در جنگ است و لذا طالبان یک واقعیت است. ما معتقدیم هرچقدر به ثبات در افغانستان کمک کنیم امنیت مرزهایمان تأمین خواهد شد و از سوی دیگر از مهاجرت افغانستانی‌ها که بیش از پنج میلیون نفر از آنها در حال حاضر در ایران حضور دارند جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha