خودمحوری؛ ویژگی بارز مدعیان دروغین مهدویت
کد خبر: 4188565
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
معرفت‌افزایی مهدوی/ 3

خودمحوری؛ ویژگی بارز مدعیان دروغین مهدویت

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به اینکه جاه‌طلبی و خودمحوری از ویژگی‌های بارز مدعیان دروغین مهدویت است، گفت: امروزه شاهد نفسانیت در فرقه‌های انحرافی مهدویت هستیم، تضاد و تناقض در ادعاهای آنان، نشان از گرایش به نفسانیت و تعلقات دنیوی‌ دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در سومین شماره از سلسله گفت‌وگو‌های «معرفت‌افزایی مهدوی» بیان کرد: در شماره اول این موضوع، مطرح شد که جامعه فارغ از امام عصر(عج) گرفتار سبک زندگی جاهلی می‌شود و آیات و روایات متعددی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد جامعه‌ای که معرفت امام و همراهی با ایشان را نداشته باشد، از نگاه روایات یک جامعه مرده است.

وی افزود: در شماره دوم درباره تبیین موضوع معرفت و نقشه راه معرفت به امام که همان معرفت خداست، سخن گفتیم و از زیارت جامعه کبیره به‌عنوان نقشه راه رسیدن به معرفت امام زمان(عج) یاد شد که با فهم و تفسیر فرازهای این زیارت می‌توان ادعاهای دروغین فرقه‌های نوظهور و انحرافی مهدویت را خنثی کرد و روش‌های فهمی زیارت جامعه کبیره برای بهر‌ه‌مندی عموم مردم از این زیارت نیز ذکر شد.


بیشتر بخوانید:


رضایی اظهار کرد: در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده است: «مَن عَرَفَکم فَقَد عَرَفَ اللّه؛ هر که ایشان را شناسد خداى را شناخته است»؛ این معرفت حقیقی است و به‌معنای آن نیست که پس از رسیدن به معرفت امام جزئی از معرفت خداوند نصیب ما شود و یکی از شئون گواه این مطلب آن است که حضرت در زیارت جامعه کبیره می‌فرماید: «السَّلامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ، سلام بر دعوت‏‌کنندگان به سوى خدا»، این فراز می‌تواند ما را در مسیر معرفت حقیقی و شناخت درست از امام و درنهایت معرفت خدا برساند.

دعوت‌کننده به‌سوی خدا فاقد وابستگی به غیر است

وی با اشاره به اینکه در حقیقت، تنها کسی می‌تواند مدعی دعوت‌کننده به‌سوی خداوند باشد که در وجودش نفسانیت نباشد، ادامه داد: در راه رسیدن به خداوند دو نوع مانع درونی یعنی نفس انسان و مانع بیرونی یعنی دنیا وجود دارد و کسی که مدعی دعوت‌کننده به‌سوی خداوند است باید وجودش از هر دو مانع پاک و منزه باشد. بنابراین، با استناد به این فراز می‌توان هویت و ذات کذب مدعیان دروغین مهدویت را به آسانی برملا کرد.

رضایی گفت: خداوند در آیه چهارم سوره نجم می‌فرماید: «إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ اين سخن جز وحی از جانب خداوند نیست» و تنها کسی می‌تواند این ادعا را داشته باشد که هر آنچه می‌گوید از جانب خداست که در مقام فنای فی الله باشد که دعوت او دعوت به خود، حرکات و سکنات او همه در مسیر یک غایت باشد که همان خداوند است. لذا، لازم است چنین شخصی درگیر تعلقات دنیوی و هوای نفسانی نباشد.

وی اضافه کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «هُو الطَّريقُ إلى مَعرِفَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ، و هُما صِراطان: صِراطٌ في الدُّنيا و صِراطٌ في الآخِرَةِ، فأمّا الصِّراطُ الذي في الدُّنيا فهُو الإمامُ المَفروضُ الطاعَةِ»، آن، راه شناخت خداوند عزوجل است، و دو صراط وجود دارد: صراطى در دنياست و صراطى در آخرت. صراط دنيا همان امامى است كه اطاعتش واجب است. لذا، هر طریقی غیر از امام انسان را به خداوند نخواهد رساند. بنابراین، امام وجودی است که هیچ نوع دعوت به خود ندارد و اگر شخصی ادعای امام بودن کرد اما در دعوت او، نفسانیت یا تعلقات دنیوی‌ قابل رؤیت باشد قطعاً دعوت به توحید و یگانگی خداوند نیست و با استناد به فراز زیارت جامعه کبیره می‌توان این مدعای دروغین را راستی‌آزمایی کرد.

پژوهشگر مهدویت اظهار کرد: امروزه با بررسی گفتار، کردار و عملکرد مدعیان دروغین مهدویت درمی‌یابیم که حلقه‌ پیروان آنان شکل گرفته که در مرکز این حلقه، مدعی دروغین امامت بوده و با روش‌ها و ترفندهای مبتنی بر آموزه‌های روانشناسی مریدان پیرامون حلقه را به سمت خود جذب می‌کند. آنها در عمده موارد در ابتدای امر و به‌سرعت ادعای امام زمان بودن نمی‌کنند؛ زیرا مدعی نسبت به ایجاد دافعه از سمت اطرافیانش آگاه است، لذا روش‌های تدریجی را در جذب پیروان و همراهان خود به‌کار می‌گیرد.

نفسانیت و خودمحوری در فرقه‌های انحرافی مهدویت

وی ادامه داد: در برخی از آیات شریفه قرآن کریم به صراحت بیان شده انبیای الهی به‌هیچ وجه دعوت به نفس و دعوت به خود ندارند و تمام ملاک دعوت آنان دعوت به عبودیت خداوند است، همان‌طور که در آیه 116 سوره مائده خداوند خطاب به حضرت عیسی(ع) فرمود: «وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ؛ و ياد كن هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد» و حضرت عیسی(ع) در پاسخ فرمود: «قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ؛ گفت منزهى تو مرا نزيبد كه درباره خويشتن چيزى را كه حق من نيست بگويم» این آیه بیانگر آن است رسول چنین حقی ندارد که جز خدا به سوی دیگری دعوت کند و دعوت او تماماً به سمت خداوند است.

رضایی با اشاره به اینکه امروزه شاهد نفسانیت و خودمحوری در فرقه‌های انحرافی مهدویت هستیم، گفت: در فرقه‌های انحرافی مهدویت و در ادعاهای آنان شاهد نوعی سیر تدریجی صعودی هستیم، به این معنا که برخی از مدعیان دروغین مهدویت از ادعای رسالت به ادعای شارعیت یا حلول در خداوند می‎‌رسند یا گاهی اوقات شخص از ادعای نیابت به ادعای مهدویت یا فرزند امام بودن می‌رسند و زمانی که این ادعاها در یک پازل منظم در کنار هم قرار گرفته شود، متوجه ضدیت در ادعاهای آنان می‌شویم که عامل اصلی تضاد در ادعاهای او، گرایش به نفسانیت و تعلقات دنیوی است و این امر او را دچار تناقض‌گویی در کلام می‌کند. در این حال فرقی نمی‌کند که مدعی با چه ترفندی به دنبال پوشاندن تناقضات خود خواهد بود، اما سیر حاکم بر ادبیات آنها، دارای تطور و احیاناً تناقضات متعددی است.

وی گفت: اگر انصار این مدعیان بتوانند از حباب و حلقه آنان برای مدتی خارج شوند و گفتار آنان را در طول بازه زمانی مورد بررسی قرار بدهند متوجه تناقض‌گویی آنها که ریشه در حب نفس و جاه‌طلبی‌شان دارد، خواهند شد. مضاف بر این، گاهی اوقات مدعی در فرایند دعوت به نفس خویش به تخریب و تنزل دادن مقام و جایگاه دیگری متوسل می‌شود تا جایگاه خود را ارتقا بدهد و این‌گونه انصار و پیروان بیشتری را جذب کند، همان‌گونه که در دوره کنونی شاهد تخریب مراجع و رهبر معظم انقلاب از سوی فرقه‌های انحرافی مهدویت هستیم و تعابیر غیرواقعی و نادرستی مانند راهزن‌های اعتقادی مردم را به آنان نسبت می‌دهند.

تخریب ولایت فقیه؛ رویکرد جدید مدعیان دروغین مهدویت

رضایی با اشاره به اینکه پروژه تخریب ولایت فقیه نیز یکی دیگر از رویکردهای مدعیان دروغین مهدویت در جامعه امروزی است، بیان کرد: انبوهی از روایات وجود دارد که در آنها در خصوص عصر غیبت به ما دستور داده شده، همراهی با علمای حقیقی را ترک نکنیم، در حالی که در فرقه‌های انحرافی شاهد آن هستیم که آنان یک گام جلوتر رفته و برای پوشش و پنهان کردن نقصان‌ها و کمبودهای وجودی خویش در نزد انصار و پیروانشان به تحریف ائمه و امام عصر(عج) روی می‌آورند و در راستای تنزل جایگاه امامت و ارتقای جایگاه خویش تلاش می‌کنند و قوه تشخیص مخاطب را در فضای توهمی به‌وجود آمده، تقلیل می‌دهند.

رضایی با بیان اینکه در فرقه‌های انحرافی مهدویت و در بین انصار و پیروان آنان از الفاظی مانند «علیه السلام» و «روحی له الفداه» مطابق با خواسته مدعی، استفاده می‌شود که تنها زیبنده امام است، یادآور شد: مدعیان دروغین مهدویت در مسیر دعوت به خود، انصارشان را به تدریج از امام دور خواهند کرد و پس از مدتی عملاً مدعی است که محور قرار گرفته است. ما در روایات در خصوص ملاک­‌های تشخیص عباراتی چون «یدعو الی صاحبکم»، «یدعو الی الصراط المستقیم»، «یدعو الی الحق» داریم که بیانگر آن است دعوت باید به یک نقطه باشد که آن مقصد امام عصر(عج) بوده که وجود او نفس حق و صراط مستقیم است.

وی در پایان تصریح کرد: در این راستا باید به‌عنوان یک قاعده بیان کرد که علاوه بر فرد، اگر جریانی مدعی زمینه­‌سازی و مهدویت است، باید دعوت او به سمت آرمان ظهور و امام عصر(عج) باشد، در این چارچوب انقلاب اسلامی عقبه فکری و میدانی خود را در مسیر ظهور قرار داده است، از این‌رو، فرقه‌های انحرافی مهدویت به‌دنبال تخریب و مخدوش کردن چهره ولایت فقیه و انقلاب هستند، همان‌گونه که در دوران اغتشاشات با نسبت دادن حکومت طاغوت و دیکتاتوری به انقلاب اسلامی ایران در راستای کاهش مقبولیت و پذیرش جامعه نسبت به آن تلاش کردند.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha