توجه لازم به علوم انسانی اسلامی دیجیتال وجود ندارد
کد خبر: 4189720
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی:

توجه لازم به علوم انسانی اسلامی دیجیتال وجود ندارد

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، گفت: متاسفانه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توجه لازم به این موضوع نشان داده نمی‌شود و اگر به موقع و در زمان مناسب به این موضوع پرداخته نشود موجب انفعال و پشیمانی در آینده نزدیک خواهد شد.

محمدحسین بهرامیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی؛ رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در نشست خبری افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال به تاثیر فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف زندگی بشر اشاره کرده و گفت: تصور اولیه این بوده است که فناوری اطلاعات باید یک ابزار در خدمت انسان باشد، اما تأثیر‌گذاری فناوری‌ اطلاعات بسیار بیشتر از یک ابزار بوده و موضوعات جدیدی را در رشته‌های مختلف به‌ وجود آورده است.

وی با اشاره به تاثیرات فناوری اطلاعات در علوم انسانی و اسلامی به رویکردهای مختلف کارشناسان اشاره کرد و افزود: دو رویکرد در مورد فناوری مطرح است؛ اول اینکه فناوری می‌تواند در رابطه با علوم اسلامی و انسانی مؤثر باشد و دوم اینکه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، یک رشته جدید و مستقل است.

بهرامی تصریح کرد: وضعیت این رشته جدید در مراکز علمی و دانشگاهی غربی و حتی کشورهای مسلمان بسیار جدی است و کارهای علمی فراوانی درباره این موضوع انجام گرفته است. به عنوان مثال اگر عنوان علوم انسانی دیجیتال (Digital Humanities) را در پایگاه‌های مطرح علمی مانند JStore جستجو کنیم پاسخ‌های فراوان از مقالات و کتب پیدا می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در تحقیقات و پژوهش‌های آن مراکز است. 

رئیس مرکز نور گفت: اگر در علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، به‌ دنبال تحول هستیم باید این موضوع را جدی بگیریم و برای آن تلاش بیشتری انجام دهیم. متاسفانه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توجه لازم به این موضوع نشان داده نمی‌شود و اگر به موقع و در زمان مناسب به این موضوع پرداخته نشود موجب انفعال و پشیمانی در آینده نزدیک خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه سخنان خود به دغدغه‌های مرکز نور در موضوع علوم اسلامی و انسانی دیجیتال پرداخته و افزود: فعالیت‌های در حال انجام در این مرکز بیشتر پیرامون همین موضوع است؛ مثلا از دو سال قبل آزمایشگاه هوش مصنوعی با رویکرد علوم اسلامی و انسانی افتتاح شد که تاکنون منشا تأثیرات مثبتی بوده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس ai.inoor.ir از فعالیت‌ها و محصولات این آزمایشگاه اطلاع یابند.

بهرامی اظهار کرد: راه‌‌اندازی نشریه تخصصی در موضوع علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که به تازگی فراخوان مقاله نیز برای آن انجام گرفته از دیگر کارهای صورت گرفته است و امیدواریم نسخه اول این نشریه به زودی منتشر شود همچنین تلاش می‌کنیم تا مقالات محققان برای همایش‌های بین‌المللی و نشست‌های علمی ارسال شود.

وی با بیان اینکه افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، 30 آذرماه صورت گرفت، افزود: تحقیق، شناسایی و مطالعه مسائل مرتبط با علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، ارتباط و تعامل با شخصیت‌های داخلی و خارجی، داده‌کاوی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، ارتباط میان علوم اسلامی و انسانی و توجه به فضاهای جدید علمی از مهم‌ترین اهداف این پژوهشکده است.

بهرامی در پایان سخنان خود با اشاره به افتتاح پژوهشکده‌های علوم اسلامی با رویکرد فناورانه در دیگر مؤسسات پژوهشی مانند مؤسسه اسراء، افزود: این‌ چنین اقدامات را به فال نیک می‌گیریم و برای تعامل و هم‌افزایی تلاش خواهیم کرد و امیدواریم که دیگر مؤسسات و مراکز علمی و آموزشی نیز به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha