«تبری» موضوع محوری جشنواره امام رضا(ع) است
کد خبر: 4191244
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
مسعود نجابتی:

«تبری» موضوع محوری جشنواره امام رضا(ع) است

دبیر بخش گرافیک جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در دوره هشتم بخش گرافیک جشنواره امام رضا (ع) جدا از سیره امام رئوف به موضوع تبری به صورت ویژه توجه داریم.

تبری؛ موضوع محوری جشنواره امام رضا(ع) استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بخش‌های؛ هنرهای تجسمی (گرافیک، عکس و خوشنویسی) بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا (ع)، مسعود نجابتی دبیر بخش گرافیک، رسول اولیازاده دبیر بخش عکس، مهدی بابایی دبیر بخش خوشنویسی و سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا(ع) امروز 11 دیماه، در حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای جلسه محمد خراسانی‌زاده گفت: یکی از نکات مهّم در‌ عرصه هنرهای تجسمی توجه به تشکل‌ها است. برگزاری جشنواره امام رضا(ع) قدمی در این مسیر خواهد بود. 

وی افزود: وقتی هنر مضمونی مبارک چون محبت امام رضا(ع) را به خود می‌گیرد به نوعی متبرک می‌شود. در این راستا خوشحالیم میزبان هنرمندان ایران و جهان در رویدادی هستیم که نام امام رضا(ع) را با خود به همراه دارد.

فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا(ع) نیز بیان کرد: رسانه بازوی فرهنگ این سرزمین است پس همراهی رسانه با جریانات فرهنگی هنری، می‌تواند موفقیت آن رویداد را تضمین کند. با این توضیح رسانه‌ها هر گونه حمایتی که قادرند انجام دهند باید نسبت به جشنواره امام رضا(ع) مبذول داشته باشند. 

وی ادامه داد: امیدوارم موضوعاتی که در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد بتواند موجب ترویج فرهنگ رضوی در هنر شود. در این رویداد 4 کارگاه آموزشی در حرمین مطهر (حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم شاهچراغ(ع)) برگزار می‌شود تا این اقدام اهرمی در جهت ارتقاء کیفی هنر رضوی باشد. جا دارد در خاتمه سخنانم از حوزه هنری بابت حمایت‌هایش کمال تشکر را داشته باشم.

مسعود نجابتی دبیر بخش گرافیک نیز در این جلسه تصریح کرد: تمام تلاش این بوده تا بخش گرافیک تازگی و جذابیت داشته باشد زیرا اگر بخواهیم تکرار را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم مخاطب را از خود دور کرده‌ایم. از سال قبل بخش پوستر تبدیل به بخش گرافیک شد تا بتوان دایره گسترده‌تری را مورد توجه قرار داد. 

وی ادامه داد: در هشت دوره گذشته بخش گرافیک به سیره امام رضا (ع) توجه شد اما در این دوره به موضوع تبری پرداخته می‌شود. منظور از تبری بحث نفی طاغوت است. وظیفه هر انسانی است که با طاغوت درون و بیرون مبارزه کند. این ویژگی با زبان هنر در بخش گرافیک مورد توجه واقع شده است. 

دبیر بخش گرافیک با بیان اینکه مصداق‌های طاغوت در پنج بخش مورد نظر جشنواره است، گفت: طاغوت درون، طاغوت بیرون، طاغوت ناهنجاری‌های اخلاقی، طاغوت مبارزه با بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی و طاغوت مبارزه با تفرقه و اختلاف، بخش‌های مورد نظر ما در این جشنواره هستند. جدا از 5 بخش ذکر شده یک جایزه ویژه با محوریت مبارزان فلسطینی برای جشنواره در نظر گرفته شده است. 

نجابتی تاکید کرد: دایره آثار مد نظر در بخش گرافیک گسترده است چون هر تصویری که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند مورد توجه جشنواره قرار خواهد گرفت. باید اضافه کنم آثار در دو مرحله داوری می‌شوند و هر بخش سه برگزیده و جایزه خواهد داشت.

بخش دیگر این جلسه به بخش عکس اختصاص داشت. رسول اولیازاده دبیر این قسمت بیان کرد: امروز تصویر را ثبت می‌کنیم و این تصویر فردا سند است. هر تصویری از جمله تصاویر خانوادگی که در آن فرهنگ امام رضا(ع) مستتر باشد در بخش عکس جا خواهد گرفت. امسال در سیزدهمین دوره بخش عکس جشنواره، دو بخش حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای داریم. در قسمت نخست عکاسان با دوربین‌های حرفه‌ای خود تصویر خلق می‌کنند اما در بخش غیر حرفه‌ای علاقمندان می‌توانند حتی با گوشی موبایل نیز عکس‌های مورد نظر خود را بگیرند. یکی از آسیب‌های رایج در بخش عکس این است که یک سری از عکاسان عکس‌هایی آرشیو شده خود را به جشنواره‌ها می‌فرستند برای رهایی از این معضل یک شرط برای پذیرش آثار تعیین کردیم آن هم اینکه عکسها در سال جاری گرفته شده باشد تا از تولیدی بودن و جدید بودن آن مطمئن باشیم.

وی درباره کارگاه‌هایی بخش عکس نیز چنین توضیح داد: حرمین امام رضا(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع) اماکنی هستند که در آنها کارگاه‌هایی آموزشی بخش عکس برگزار می‌شود. تمام تاکید ما در این جشنواره روی یک امر استوار است آن هم اینکه از کلیشه پرهیز داشته باشیم. از نگاه من عکسی که می‌خواهد فرهنگ رضوی را مورد توجه قرار دهد صرفا نباید صحن امام رضا (ع) را برای عکاسی انتخاب کند بلکه در گوشه گوشه جامعه می‌توان فرهنگ امام رضا (ع) را مشاهده کرد. 

مهدی بابایی مجرد دبیر بخش خوشنویسی به عنوان آخرین سخنران این جلسه گفت: هنر خوشنویسی از هزار و 400 سال پیش تا به امروز توانسته زیبایی‌هایی فرهنگ اسلامی را به تصویر کشد. جشنواره‌هایی که در حوزه خوشنویسی برگزار می‌شوند بهترین اقدام در جهت ترویج فرهنگ قرآنی و دینی است. البته مطمئنا در این میان آسیب‌هایی وجود دارد اما ما با کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم تلاش داریم نوآوری را به خوشنویسان بیاموزیم. 

وی ادامه داد: در بخش عکس آثار در پنج قسمت؛ نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و بقیه خطوط برگزار می‌شود. خوشنویسان تا 30 آبان فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین در روز اختتامیه از 8 بانوی خوشنویس تجلیل به عمل خواهد آمد. 

در انتهای این گزارش سعید زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد اعلام کرد: جشنواره اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود. جشنواره این دوره ملقب به یکی از القاب امام رضا(ع) «معین الضعفا» است.

در انتهای جلسه از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha