واکنش‌ها به ترور ناجوانمردانه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس
کد خبر: 4191586
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

واکنش‌ها به ترور ناجوانمردانه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس

ترور ناجوانمردانه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت، واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان اسلام از جمله در میان طرفداران فلسطین در اردن، تونس و مراکش در پی داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، ترور صلاح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت با واکنش گسترده روبرو شد. 

شامگاه سه‌شنبه چندین منطقه در کرانه باختری شاهد تظاهرات در محکومیت این جنایت بود در حالی که گروه‌های فلسطینی از اعتصاب همه جانبه امروز چهارشنبه همزمان با راهپیمایی‌ها در اردوگاه‌های لبنان خبر دادند.
 

تظاهرات گسترده در کرانه باختری

 
شب گذشته راهپیمایی‌هایی در مرکز شهر رام الله و راهپیمایی دیگری در شهر عاروره در شمال غربی این شهر و زادگاه العاروری، الخلیل و اردوگاه عروب در کرانه باختری برگزار شد. همچنین شهرهای نابلس، تولکرم، سلفیت، جنین، طوباس و تعدادی از اردوگاه‌ها و شهرک‌های وابسته به آنها نیز شاهد تظاهرات‌هایی بودند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات رام الله با سردادن شعارهایی خشم خود را از ترور العاروری ابراز کردند.
 
همچنین نیروهای ملی در مناطق مختلف کرانه باختری امروز چهارشنبه «در پاسخ به ترور رهبر فلسطین»، اعتصاب عمومی اعلام کردند. محافل سیاسی، نظامی و مدنی در بیانیه‌هایی شهادت این رهبر جنبش حماس را تسلیت گفتند.
 
جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین(فتح) در بیانیه‌ای این ترور ناجوانمردانه را محکوم کرد؛ گردان‌های شهدای‌الاقصی، وابسته به جنبش فتح، اعلام کرد که ترور العاروری تنها عزم ما را برای مقاومت و مبارزه افزایش می‌دهد.
 
جنبش ابتکار ملی نیز ترور العاروری را جنایت بزدلانه‌ای دانست که اراده مردم فلسطین را در هم نمی‌شکند و مقاومت آنها را تضعیف نمی‌کند. این جنبش افزود: رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کنند و منطقه را به یک انفجار فراگیر می‌کشانند.
 
همچنین بسام الصالحی، دبیرکل حزب مردم فلسطین، ترور العاروری را محکوم کرد و گفت: ما رهبری بزرگ که مشتاق وحدت ملی بود را از دست دادیم و رفتن او ضایعه‌ای برای همه مردم ماست. وی ترور العاروری را جنایت جنگی و تروریسم توصیف کرد.
 

واکنش فعالان اردنی

 
اخوان المسلمین اردن در بیانیه‌ای ترور العاروری و همراهانش را محکوم و تأکید کرد که این ترور شعله جهاد و مقاومت را افزون‌تر می‌کند و چراغی در راه آزادی آینده خواهد بود و آتشی بر دشمن صهیونیستی و سرسپردگان و عوامل آن خواهد بود.
 
در همین حال، حزب جبهه عمل اسلامی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهادت العاروری و برادرانش این مردم را تا رسیدن به پیروزی و رهایی از مسیر مقاومت باز نمی‌دارد.
 

جنبش النهضه تونس

 
جنبش النهضه تونس نیز به نوبه خود این ترور را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد آنچه رخ داده سرپوشی بر عدم موفقیت ارتش اشغالگر در دستیابی به اهداف خود در تجاوز وحشیانه به نوار غزه است. این جنبش اعلام کرد که ترور صالح العاروری و دیگر رهبران قسام توسط رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.
 
این جنبش از همه آزادگان و تمامی نیروهایی که برای توقف تجاوزات وحشیانه و حمایت از مردم فلسطین تلاش می‌کنند خواست تا جنایت فجیع ترور را محکوم کنند.
 

گروه‌های ضدصهیونیستی مراکش 

دیدبان مراکش علیه عادی‌سازی و جبهه مراکش برای حمایت از فلسطین و ضد عادی‌سازی، شهادت صالح العاروری و شش نفر دیگر از اعضای حماس در حمله اسرائیل را جنایت بزدلانه صهیونیستی و یک نقطه عطف بزرگ دانستند.

 
این دیدبان در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: رژیم صهیونیستی در اقدامی جنایتکارانه که به سلسله جنایات رژیم صهیونیستی در ترور رهبران مقاومت فلسطین طی دهه‌ها تروریسم سیستماتیک افزوده شد، مرتکب جنایت ترور صالح العاروری و تعدادی از رهبران مقاومت که او را در بیروت همراهی می‌کردند، شد.
 
این دیدبان به خانواده العاروری، همرزمان او در جنبش مقاومت حماس، رهبران مقاومت و به مردم فلسطین و همه آزادگان جهان تسلیت گفت. 
 
از سوی دیگر، جبهه مراکش برای حمایت از فلسطین و ضد عادی سازی، فراخوانی برای تظاهرات امروز چهارشنبه در شهر کازابلانکا داد. هدف از این تظاهرات، درخواست توقف عادی‌سازی و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است.
 
شامگاه سه شنبه، خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که یک پهپاد رژیم صهیونیستی مقر جنبش حماس در حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد که در نتیجه آن 7 نفر شهید و 11 نفر زخمی شدند؛ العاروری یکی از بنیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس به شمار می‌رود. او در فاصله سال های 1991 تا 1992 اولین هسته نظامی این جنبش را در کرانه باختری تأسیس کرد.
انتهای پیام
captcha