جشنواره‌های‌ امام رضا (ع) در پی ترویج فرهنگ رضوی هستند + فیلم
کد خبر: 4193034
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
فرهاد قائمیان:

جشنواره‌های‌ امام رضا (ع) در پی ترویج فرهنگ رضوی هستند + فیلم

مدیر جشنواره‌های امام رضا (ع) گفت: تمام تلاش این جشنواره که مزین به نام امام رضا (ع) است در این راستا خواهد بود تا در بخش‌های مختلف هنری و ادبی، اهرمی برای ترویج فرهنگ رضوی باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره‌های شعر رضوی با حضور؛ فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا (ع)، سعید زمانی معاون ترویج و جریانسازی بنیاد امام رضا (ع) در خانه کتاب امروز 19 دی برگزار شد. این جشنواره در چهار بخش؛ فارسی، عربی، ترکی و کودک و نوجوان در ایام ولادت امام رضا (ع) در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد. در ابتدای این جلسه قائمیان با بیان این‌که امیدوار است این رویداد منجر به اشاعه فرهنگ رضوی شود، گفت: تمام تلاش این جشنواره که مزین به نام امام رضا (ع) است در این راستا خواهد بود تا در بخش‌های مختلف هنری و ادبی، اهرمی برای ترویج فرهنگ رضوی باشد. در حوزه شعر نیز ما در چهار بخش (فارسی، عربی، ترکی و کودک) میزبان شاعران خواهیم بود.

وی افزود: بخش فارسی جشنواره دوره بیست‌و‌نهم خود را تجربه کرده و بخش ترکی هجدهمین دوره، بخش کودک و نوجوان پانزدهمین دوره و بخش عربی چهاردهمین دوره خود را تجربه می‌کند. هر یک از این بخش‌ها در استانی خاص اجرا خواهد شد. فارس، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام استان‌هایی هست که میزبان بخش‌های مختلف شعر رضوی خواهند بود. شعار این دوره از جشنواره «معین الضعفا» یکی از القاب امام رضا (ع) است.

قائمیان ادامه داد: برای بالا رفتن کیفیت بخش‌های مختلف جشنواره شعر رضوی شاهد برگزاری کارگاه‌های مختلف خواهیم بود این امر سبب خواهد شد تا در کنار نقد و بررسی آثار علاقه‌مندان به فراگیری شعر رضوی بتواند در حضور اساتید فن راه رسم ارادت به امام هشتم (ع) را در شعر بیاموزند.

در ادامه سعید زمانی معاون ترویج و جریانسازی بنیاد امام رضا (ع) گفت: در بخش‌های مختلف جشنواره شعر رضوی، روی اشاعه فرهنگ رضوی توجه شده است. در بخش شعر فارسی، استان کرمان میزبان این بخش خواهد بود. این استان در ایام برگزار جشنواره در دهه کرامت محافل شعر برگزار می‌شود تا مردم به عنوان مخاطبان اصلی با این رویداد همراه و هم‌مسیر شوند. در این بخش حضور شعرای برجسته کشور را هم خواهیم داشت.

در حال تکمیل / جشنواره‌های‌ امام رضا (ع) در پی ترویج فرهنگ رضوی هستند

وی افزود: در بخش شعر کودک، چهار کارگاه برگزار خواهد شد. این کارگاه‌ها در چهار استان و از تاریخ 25 فروردین تا شب ولادت امام رضا (ع) خواهد بود. استان‌های؛ خراسان، قم، فارس و همدان میزبان بخش کودک جشنواره هستند. در بخش شعر ترکی نیز شش استان؛ آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، تهران، اردبیل و قزوین میزبان هستند.

زمانی ادامه داد: در بخش شعر عربی جشنواره به میزبانی خوزستان و ایلام برگزار خواهد شد. موسسه آستان قدس، حوزه هنری، سازمان اوقاف، وزارت ارشاد، صداوسیما یاری‌رسان ما در این جشنواره هستند.

سعید سلیمان‌پور دبیر بخش شعر ترکی جشنواره در سخنانی کوتاه بیان کرد: در این رویداد ادبی میزبان اشعاری از داخل و خارج از کشور هستیم. در بخش شعر ترکی، علاوه بر داخل در ترکیه نیز محفل شعر برگزار خواهیم کرد. در بخش همچنین از اساتید تجلیل به عمل خواهد آمد. در این دوره از استاد علامه میرجلالدین تقدیر خواهد شد. در راستای برقراری عدالت فرهنگی شهرستان سلماس میزبان اختتامیه بخش ترکی جشنواره خواهد بود.

سید محسن حسین‌پور دبیر بخش عربی نیز با بیان اینکه در این دوره، کارگاه‌ها به صورت فعال برگزار خواهند شد، تصریح کرد: استان خوزستان مفتخر است اولین قسمتی از ایران است که در  بدو ورود امام رضا (ع) میزبان ایشان بوده است. در  این دوره علاوه بر استان خوزستان، استان ایلام هم در برگزاری این بخش ما را یاری خواهند رساند.

احمد میرزاده دبیر بخش کودک نیز در بخش بعدی مراسم با بیان اینکه این جشنواره موجب اشاعه فرهنگ رضوی در حوزه ادبیات شده است، بیان کرد: اولین شعری که در حوزه کودک و با محوریت امام رضا (ع) سرود شده سال 65 است. دومین شعر نیز با فاصله‌ای سه‌ساله سروده شد اما خوشبختانه با برگزاری جشنواره‌هایی نظیر شعر رضوی ما در سال گذشته شاهد حضور 200 شعر در بخش کودک هستیم. این تعداد تنها یک سال را در برمی‌گیرد و هر سال هم بر تعدادش افزوده می‌شود.

وی افزود: رشد چشمگیری که در حوزه شعر کودک و با محوریت فرهنگ رضوی رقم خورده، تنها یک افزایش کمی ادبی نیست بلکه معتقدم به واسطه شعر رضوی در حوزه کودک قادریم، فرهنگی متکی به عشق امام رضا (ع) را در کودکانمان نهادینه کنیم. در حوزه شعر کودک باید شرایط سنی را حتماً مدنظر دشت چون شعر یک خردسال با شعر کودک یا نوجوان متفاوت است. پس در این قسمت شاهد برگزاری سه بخش؛ خردسال، کودک و نوجوان خواهیم بود.

در حال تکمیل / جشنواره‌های‌ امام رضا (ع) در پی ترویج فرهنگ رضوی هستند

تاج‌الدینی معاون ارشاد کرمان در بخش دیگری از مراسم بیان کرد: سابقه شعر فارسی به بیست‌و‌نه دوره می‌رسد. جای خوشحالی است که کرمان میزبان همه دوره‌های بخش شعر فارسی  است و با افتخار به این کار خود ادامه می‌دهد. ما به نوکری امام رضا (ع) افتخار می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد در هر دوره با کیفیت برتر کارمان را انجام دهیم.

بعد از سخنان مهمان حاضر در نشست از تابلو نقاشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین آرش نیک‌نژاد رونمایی به عمل آمد.

نیک‌نژاد بعد از رونمایی گفت: سبک من در این اثر تداعی فرهنگ ایرانی – اسلامی را دارد. این هنر قدمی در جهت مقابل به هنر غربی است زیرا متأسفانه در سال‌های اخیر هنر غربی به شدت رایج شد و ذائقه‌ها را تغییر داده است.

وی ادامه داد: امروز در عصر صنعتی و تکنولوژی به  سر می‌بریم، دورانی که بشر سردرگم است. این شکل از هنرها که در خود مفاهیم دینی دارد قدمی مؤثر در اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی خواهد بود. تابلوی من با محوریت حضرت زهرا (س) خلق‌شده و در آن بسیاری از نکات و احادیث به زبان هنر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در این کار به شاخصه‌های گذشته نیز توجه کرده‌ام تا احساس آرامشی را برای مخاطبانم رقم  زنم.

در انتهای مراسم از پوستر بخش‌های مختلف رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha