حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل/ هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به اوضاع غزه
کد خبر: 4193367
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
تحولات فلسطین؛

حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل/ هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به اوضاع غزه

حمایت کامل اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه، هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به وخامت اوضاع غزه، پیام حماس به دادگاه بین‌المللی لاهه و یورش گسترده صهیونیست‌ها به جنین در کرانه باختری از آخرین اخبار مربوط به تحولات فلسطین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عبری خبرگزاری آناتولی، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اتحادیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه به اتهام ارتکاب نسل‌کشی و نقض کنوانسیون نسل‌کشی 1948 کاملاً حمایت می‌کند.

وی افزود: حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل کشی، امری طبیعی و منطقی است.
 
دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه از آفریقای جنوبی و دولت این کشور برای اتخاذ این موضع اصولی که اخلاق و ارزش‌های انسانی را بالاتر از هر ملاحظه‌ای قرار می‌دهد، تشکر و بر حمایت از تلاش‌های آفریقای جنوبی به هر طریق ممکن، تأکید کرد.
 
جمال رشدی، سخنگوی رسمی اتحادیه عرب نیز در این رابطه گفت: ابوالغیط به مقامات دبیرخانه کل دستور داده است تا ضمن آمادگی برای ارائه حمایت‌های لازم، مسیر قانونی پرونده تشکیل شده در دادگاه بین‌المللی لاهه را دنبال کنند تا به موقع در خدمت این قضیه و آرمان فلسطین باشد.
 
وی اظهار کرد: این پرونده تصویرگر گامی مهم است نه تنها به سوی آتش‌بس، بلکه به سوی پاسخگو کردن اسرائیل و پایان دادن به وضعیت غیرعادی این رژیم که آن را به حکومتی فراتر از قوانین بین‌المللی و غیرپاسخگو، تبدیل کرده است.
 
جمال رشدی تصریح کرد: این اقدام راه را برای پاسخگو کردن همه مقامات اسرائیلی درگیر در جنایت نسل‌کشی هموار می کند تا در برابر دیدگان مردم تمام جهان اعتبار دادگاه بین‌المللی دادگستری را بازگرداند.
 
به گزارش الجزیره، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه از امروز، 21 دی‌ماه، رسیدگی به اتهام «نسل‌کشی» در غزه را آغاز می‌کند و برای نخستین بار رژیم صهیونیستی در این دادگاه محاکمه می‌شود.
 
آفریقای جنوبی ۲۹ دسامبر گذشته با ارائه دادخواستی به دادگاه لاهه، خواهان فوریت در رسیدگی به اتهام نسل‌کشی در غزه شد. در این دادخواست دلایل قوی درباره نسل‌کشی فلسطینی‌ها در نوار غزه به‌دست رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه ارائه شده است.
 
قرار است که در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، قضات به درخواست آفریقای جنوبی برای توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل در غزه گوش فرا دهند.
 
همزمان برخی سازمان‌ها و کشورها از جمله سازمان همکاری اسلامی، مالزی، ترکیه، اردن و بولیوی از اقدام آفریقای جنوبی برای طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه استقبال کرده‌اند.
 
پیام حماس به دادگاه بین‌المللی لاهه
 
جنبش حماس نیز در پیامی فوری به دیوان لاهه در آستانه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت ضد بشری و نسل‌کشی در غزه خواستار ایستادگی در برابر فشارهای همه‌جانبه واشنگتن شد.
 
در همین ارتباط، اسامه حمدان، از مسؤولان جنبش حماس در سخنانی از مواضع همه کشورهایی که از مواضع شجاعانه، تاریخی و افتخارآمیز آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی لاهه حمایت کردند، تقدیر و قدردانی کرد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به وخامت اوضاع غزه

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرد که وخامت شرایط انسانی در غزه غیر قابل توصیف است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد: مردم برای دستیابی به مقدار کمی از غذای آلوده یا نانی که به تنهایی برای تغذیه بدن کافی نیست مجبور هستند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند.

وی افزود: 15 بیمارستان فقط به طور محدود خدمات‌رسانی می‌کنند، آب شرب، سیستم فاضلاب وشرایط اسفبار زندگی فضایی بسیار مناسب برای شیوع بیماری‌های مختلف به وجود آورده است.
حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل/ هشدار نسبت به وخامت اوضاع در غزه
آدهانوم گفت: ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه همچنان با چالش‌ مواجه است، چرا که بمباران‌های مکرر، فقدان سوخت و قطع ارتباطات محدودیت‌های جابجایی را افزایش داده و سازمان جهانی بهداشت و همکاران آن را از دسترسی به نیازهای خود منع می‌کند.

از سوی دیگر، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) هشدار داد: ممانعت ادامه‌دار اشغالگران اسرائیلی از ارائه کمک‌های بشردوستانه توسط گروه‌های بین‌المللی حاضر در غزه به محرومیت 5 بیمارستان در شمال غزه از دستیابی به تجهیزات پزشکی حیات بخش منتهی شده است.

همچنین آژانس امداد رسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اعلام کرد: رفح پیش از آغاز جنگ علیه غزه 280 هزار شهروند را در خود داده بود اما این میزان هم اکنون از یک میلیون نفر نیز فراتر رفته است.

وی افزود: خیابان‌های شلوغ شاهد شیوع نگران‌کننده بیماری‌های گوناگون است، اما کارکنان ما به دلیل وخامت اوضاع در معرض فرسایش مداوم قرار دارند.

بر اساس گزارشات منتشرشده از 7 اکتبر تاکنون ساختمان‌های آنروا در معرض 63 بمباران مستقیم اشغالگران قرار گرفته و در جریان این حملات 319 آواره فلسطینی به شهادت رسیده و 1135 نفر نیز مجروح شده‌اند.
 
یورش گسترده صهیونیست‌ها به جنین در کرانه باختری
 
همچنین، نظامیان صهیونیست بامداد امروز به طور گسترده به شهر جنین در کرانه باختری یورش بردند و رزمندگان مقاومت در برخی مناطق با نظامیان رژیم اسرائیل درگیر شدند.

منابع محلی فلسطین امروز گزارش دادند که در پی یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به جنین، رزمندگان مقاومت فلسطینی با نظامیان صهیونیست در این منطقه درگیر شدند که این درگیری‌ شدید گزارش شده است.
 
شبکه خبری الجزیره قطر گزارش داد که نیروهای اشغالگر اسرائیلی به منطقه «الحی الشرقی» در شهر جنین یورش بردند و صدای آژیر در این شهر و اردوگاه آن به صدا در آمد.
حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل/ هشدار نسبت به وخامت اوضاع در غزه
منابع محلی فلسطینی تصاویری را منتشر کردند که در آن صدای تیراندازی ممتد به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده رزمندگان فلسطینی به مقابله با نظامیان صهیونیست در این شهر پرداختند.
 
یورش صهیونیست‌ها به غرب رام الله و قلقیلیة
 
نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز همچنین به شهرک «بیتونیا» در غرب رام الله و نیز شهر «قلقیلیة» در شمال کرانه باختری یورش بردند.
 
نظامیان صهیونیست همچنین به شهر الفارعه در جنوب طوباس و جیوس در شمال قلقیلیة در کرانه باختری حمله کردند.
 
منابع محلی فلسطینی گزارش دادند که نیروهای مقاومت فلسطین به سمت نیروهای اشغالگر اسرائیلی در جریان یورش به شهر قلقیلیة تیراندازی کردند.
انتهای پیام
captcha