جنجال بر سر تخریب تزئینات مسجد تاریخی مصر + عکس
کد خبر: 4196403
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

جنجال بر سر تخریب تزئینات مسجد تاریخی مصر + عکس

شهروندان شهر اسکندریه و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی مصر، اعتراض گسترده‌ای علیه تخریب تزئینات مسجد تاریخی مرسی ابوالعباس در مصر را سامان داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، شهروندان شهر اسکندریه و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی مصر اعتراضات گسترده‌ای را علیه تخریب تزئینات مسجد تاریخی مرسی ابوالعباس در مصر، یکی از بزرگ‌ترین نمادهای تاریخی شهر اسکندریه سامان داده‌اند.

این مسجد به مروارید آثار معماری عهد خدیوی در اسکندریه مشهور است.

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این اعتراض یعنی پویش «نجات اسکندریه خدیوی» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک تصاویری از سقف مسجد را قبل و بعد از مرمت منتشر کرده است. در این تصاویر به وضوح نشان می‌دهد که تزئینات و کتیبه‌های تاریخ مسجد یاد شده کاملاً تخریب شده است.

به گفته فعالان میراث فرهنگی در مصر، پیمانکار مرمت این مسجد گچ‌بری سقف اصلی مسجد یعنی بخش عمده تزئینات را به طور کامل تخریب کرده و آن را بدون هرگونه اقدام حرفه‌ای، با استفاده از چکش و اسکنه کاملاً از بین برده است.

فرمانداری اسکندریه با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: پیمانکار بدون مراجعه به تکنسین‌ها و متخصصان در مرمت تأسیسات میراث، کار مرمت سقف مسجد را انجام داده است و از این‌ رو در گام نخست، این عملیات مرمت متوقف شده و تمامی اقدامات قانونی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

اداره میراث فرهنگی استان اسکندریه نیز به نوبه خود تأکید کرد که این اقدام در چارچوب راهبرد استانداری برای حفظ هویت شهر اسکندریه و میراث فرهنگی و تمدنی آن و عدم انجام هیچ‌گونه کار مرمتی و عمرانی بدون مشاوره با کمیته عالی حفاظت آثار باستانی و میراث فرهنگی در استان صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha