شعر انقلاب باید موضع انقلاب اسلامی داشته باشد
کد خبر: 4196448
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
دبیر مجمع شاعران اهل بیت(ع):

شعر انقلاب باید موضع انقلاب اسلامی داشته باشد

هادی جانفدا گفت: منظور از شعر انقلاب شعری است که دایره وسیعی به اندازه گفتمان انقلاب اسلامی دارد و محدود به مسائل سیاسی و اتفاق تاریخی نیست و موضع انقلاب اسلامی را دارد.

گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا، نشست خبری پنجمین دوره شب‌ شعر انقلاب در آستانه دهه فجر صبح امروز هشتم بهمن‌ در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست میلاد عرفانپور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛ محمود حبیبی کسبی مدیر گروه ادبیات عاشورایی؛ هادی جانفدا دبیر مجمع شاعران اهل بیت(ع) حضور داشتند.

هادی جانفدا دبیر مجمع شاعران اهل بیت(ع) در آغاز جلسه گفت: شب‌ شعر انقلاب به ابتکار مجمع شاعران اهل بیت(ع) در سال ۹۳ در شهرهای مختلف برگزار شد و روال کار این رویداد به این شکل است که هر سال در چند شهر این مراسم با حضور شاعران برجسته برگزار می‌شود و شهرهای مختلف در این مراسم سهیم می‌شوند. بعد از سال ۹۳ و شیوع کرونا، برنامه‌ها تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت اما چهارمین دوره به خوبی برگزار شد و مردم هم استقبال کردند و امسال هم بناست پنجمین دوره برگزار شود. این مراسم گردهمایی شاعران انقلاب به مناسبت پیروزی انقلاب است، در این رویداد شعر انقلابی خوانده می‌شود اما در کنارش شعر عاشقانه، اجتماعی و طنز هم داریم که فرصت خوبی برای گردهمایی شاعران است و من امیدوارم این دوره هم پر رونق باشد.

میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هم در این جلسه با بیان اینکه هفته شعر انقلاب برنامه‌ای است که با یاری و همدلی حوزه هنری و مجمع شاعران انقلاب و شهرستان ادب برگزار می‌شود، تصریح کرد: هفته شعر انقلاب، زمینه‌ساز یک اتفاق بزرگ برای ادبیات انقلاب اسلامی است. این رویداد تاکنون در شهرهای مختلف در سطح استان و شهرها برگزار شده و نشستی ملی است که امسال در ۵ استان کرمان، البرز، لرستان، آذربایجان شرقی و قم برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که منظور از شعر انقلاب شعری است که دایره وسیعی به اندازه گفتمان انقلاب اسلامی دارد و محدود به مسائل سیاسی و اتفاق تاریخی نیست و موضع انقلاب اسلامی را دارد، گفت: شعر اهل بیت(ع) در دید ما مساوی با شعر انقلاب است چراکه اهل بیت ما پیشران مسائل و موضع‌های گوناگون بودند. ما در حوزه هنری اتفاقات نویی را دنبال کردیم و تلاش کردیم به بُعد آفرینش پرداخته و کمتر به برنامه‌های کلیشه‌ای بپردازیم جز در موارد خاص مانند برگزاری شب شعر که بنای برگزاری آن را نداریم اما شب‌های شعر انقلاب به نوعی هویت شده و تلاش همدلانه چند نهاد بوده است. در این رویداد ما با شاعران شهرستانی که کمتر آنها را شناخته‌ایم، آشنا می‌شویم و آنها نیز در این جلسات شعرخوانی می‌کنند و بعضاً از این جوانان در دوره‌های آموزشی نیز استفاده می‌کنیم.

محمود حبیبی کسبی نیز در ادامه این نشست گفت: امسال پنجمین دوره رویداد شب‌ شعر انقلاب در پنج استان برگزار می‌شود تا ویترین و نمایشگاهی برای نشان دادن بالندگی شعر انقلاب باشد و همچنان در استان‌ها علاوه بر تهران شعر و شاعران انقلاب زنده باشد. همچنین تلاش می‌کنیم این استان‌ها کمترین تکرار و همپوشانی را داشته باشند. افتتاحیه پنجمین دوره این رویداد ۱۱ بهمن در تبریز برگزار می‌شود که علاوه بر شاعران ملی، شاعران استانی هم در این رویداد حضور دارند و تلاش می‌کنیم از شاعران استان‌های همجوار نیز استفاده کنیم. در تبریز شاعران ملی از جمله ناصر فیض، سعید بیابانکی، میلاد عرفانپور، حسنا محمدزاده حضور دارند همچنین از شاعران آذربایجانی هم مختار صدر محمدی، سعید سلیمان‌پور، امیر رستمی، دکتر محمدامین شیخ‌الاسلامی، محمد شکری‌فرد، لیلا حسین‌نیا حضور خواهند داشت.

مدیر گروه ادبیات عاشورایی در معرفی شاعران ملی و استانی حاضر در شهرهای مختلف تصریح کرد: ۱۴ بهمن در خرم آباد، محمود اکرافی‌فر، قادر طراوت‌پور، مرتضی حیدری آل‌کثیر، هادی جانفدا و نفیسه سادات موسوی حضور خواهند داشت. در استان قم که به عنوان یکی از قطب‌های شعر انقلابی است این رویداد در ۱۶ بهمن و با حضور علی‌محمد مودب، محمدرضا طهماسبی، مهدی سیار، محمدحسین ملکیان، سید احمد حسینی شهریار، میلاد عرفانپور و شاعران بومی چون محمدعلی مجاهدی، جواد زمانی، عباس احمدی، سید علی نقیب، اعظم سعادتمند، عاطفه جوشقانیان برپا می‌شود. در استان البرز که ۱۸ بهمن برگزار خواهد شد مصطفی محدثی خراسانی، قاسم صرافان، سید حسین متولیان، محمدجواد آسمان، مهدی جهاندار در کنار شاعران بومی چون نغمه مستشارنظامی، محمود یوسفی، رحمان نوازنی، مهدی زارعی، مریم آریان حضور خواهند داشت.

وی به اختتامیه این رویداد در ۲۲ بهمن که مصادف با چهلمین روز شهادت هموطنان در حادثه تروریسی کرمان است اشاره کرد و افزود: آیین پایانی شب شعر انقلاب در کرمان و با یادبود شهدای حادثه تروریستی برگزار می‌شود بنابراین اختتامیه ما در جوار سردار سپهبد حاج قاسم و با حضور جواد حیدری، حامد عسگری، هادی جانفدا، محمد رسولی و میلاد عرفانپور خواهد بود.

حبیبی کسبی در انتهای این نشست تصریح کرد: ما با برگزاری این رویداد زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا شاعران ملی به استان‌ها روند و این حضور هم برای شاعران جوان ایجاد انگیزه کند و هممردم در شهرها با ادبیات آشنایی بیشتری پیدا ‌کنند. بر همین اساس شب‌ شعر انقلاب، رویدادی ترویجی است و جهت‌گیری آن هم برای ترویج و تبلیغ شعر است.

انتهای پیام
captcha