استفاده از ابزار هنر و رسانه در تحقق مشارکت حداکثری ضروری است
کد خبر: 4196800
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام محمودی:

استفاده از ابزار هنر و رسانه در تحقق مشارکت حداکثری ضروری است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با تأکید بر این نکته که ضرورت دارد با ابزارهای مناسب به عرصه جهاد تبیین ورود کرد، گفت: در راستای تحقق مشارکت حداکثری باید از طریق ابزار رسانه و هنر به امر جهاد تبیین مبادرت ورزید.

حجت الاسلام محمودی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوم دی ماه در جمع هزاران نفر از مردم استان‌های خوزستان و کرمان با اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات اشاره فرمودند و تأکید کردند: «جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد».

همچنین ایشان «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیانات‌شان مشارکت قوی را معجزه‌آفرین خواندند و فرمودند: «برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش جهادتبیین و امیدآفرینی در تحقق مشارکت حداکثری اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند بحث امیدآفرینی بوده و اینکه آینده نظام و انقلاب، روشن است و تمام شواهد و قرائن و موفقیت‌ها بیانگر این موضوع است.

وی افزود: موفقیت‌های امروز راهی که در آن قرار داریم از برکات انقلاب اسلامی و شهدای نورانی است، البته تحریم‌ها و دشمنی‌ها سبب شده برخی از توفیقات تحت تأثیر قرار گیرند ولی به طور کلی موفقیت‌ها بسیار است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری جهاد تبیین را یک امر لازم و مسلم عنوان کرده‌اند، ادامه داد: ایشان جهاد تبیین را واجب فوری و عینی می‌دانند و لذا اگر ما به درستی در تبیین مسائل و موضوعات مختلف موفق ظاهر نشویم و دستاوردها و موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی را به خوبی به نسل حاضر و جوان منتقل نکنیم تخریب‌ها و تبلیغات سوء دشمن امکان دارد ذهنیت منفی در افکار عمومی ایجاد کند.

ضرورت استفاده از ابزارهای مناسب جهادتبیین

محمودی با تأکید بر این نکته که ضرورت دارد با ابزارهای مناسب به عرصه جهاد تبیین ورود کرد، گفت: به باور من از مهمترین شیوه‌های جهاد تبیین استفاده از ابزار هنر است که باید در شکل‌های مختلف هنری مورد استفاده قرار گیرد. البته ناگفته نماند در این عرصه ضعف‌هایی وجود دارد و باید این ضعف‌ها را برطرف ساخت.

وی اظهار کرد: در کنار ابزار هنر، ابزار دیگری هم این روزها جلوه می‌کند و برجسته شده و آن ابزار فضای مجازی است. متأسفانه یکی از آفاتی که خواص را در برگرفته شعارزدگی است، یعنی همه بر اهمیت فضای مجازی تأکید دارند اما واقعاً آنهایی که دست‌اندرکار و تصمیم‌گیر هستند و امکانات و ابزار در اختیار دارند چقدر برای فضای مجازی کار می‌کنند؟! چقدر در فضای مجازی تولید محتوای فاخر و ارزشمند دارند و یا چقدر فعالان فضای مجازی را همفکر و همسو کرده‌اند.

محمودی اضافه کرد: فعالان فضای مجازی به شدت در کشور به حال خود رها شده‌اند، در صورتی‌ که باید اینها را گرد هم آورد و سامان داد و از ظرفیتشان بهره گرفت. لذا در حوزه جهادتبیین ضرورت دارد که از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود و انتظار می‌رود در این راستا تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نسبت به آن اهتمام داشته و اهمیت لازم را برای آن قائل شوند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در ادامه به اهمیت رسانه در حوزه جهاد تبیین اشاره و تأکید کرد: رسانه کارکرد ویژه‌ای دارد که در جهاد تبیین ظهور و بروز پیدا می‌کند. رسانه، افکار عمومی را شکل می‌دهد و همانند شمشیر دولبه عمل می‌کند یعنی هم می‌تواند امیدآفرین باشد و هم عامل یأس. در میان رسانه‌های کشور صداوسیما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یقیناً باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که تمام اقشار مردم، سلایق، هویت‌‎ها و فرهنگ‌ها را در بر بگیرد.

نقش رسانه در تحقق مشارکت حداکثری

محمودی گفت: رسانه ملی و حتی دیگر رسانه‌‎ها باید در چارچوب اصول و مبانی عمل کنند و به هیچ‌وجه نباید به خاطر رسیدن به بعضی از اهداف اصول و مبانی را فراموش کنند. اگر قرار است در رسانه ملی یا در دیگر رسانه‌ها مناظرات انتخاباتی برگزار شود باید چارچوب‌ها و مبانی مدنظر قرار گیرند. هدف افزایش مشارکت است و این مهم از طریق حفظ مبانی و رعایت اخلاق و بیان نکات امیدآفرین قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه رسانه ملی نباید اجازه دهد موضوعات تفرقه‌انگیر از جانب افراد منحرف مطرح شود، اظهار کرد: آنهایی که ذهنیت و باورهای غلطی دارند به دنبال انحراف افکار عمومی هستند و لذا بهتر است که صداوسیما این موضوعات را مدنظر قرار دهد. رسانه ملی ضمن توجه به اهداف کلان، جوان‌گرایی و ذائقه مخاطب لازم است اصول و چارچوب‌ها را هم در نظر داشته باشد. به طور کلی ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در حوزه جهاد تبیین بیش از اینهاست که اگر با ظرفیت هنر ترکیب شود قطعاً اثرگذارتر ظاهر خواهند شد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha