اعمال حق حاکمیت ملت در رژیم ملحد پهلوی قابل تحقق نبود + صوت
کد خبر: 4197824
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
حمیدرضا ترقی:

اعمال حق حاکمیت ملت در رژیم ملحد پهلوی قابل تحقق نبود + صوت

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه اصولاً اعمال حق حاکمیت ملت در رژیم ملحد پهلوی قابل تحقق نبود، گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، کاملاً حق حاکمیت از طریق مردم و در انتخابات گوناگون اعمال می‌شود به طوری که در بیش از چهار دهه به طور مرتب این اعمال حق حاکمیت، انجام شده است.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی به ویژه حضور مردم و ارتقای جایگاه مردم چه تحولی را نسبت به پیش از انقلاب رقم زد؟ گفت: در کشور ما پیش از انقلاب اسلامی، مردم در هیچ صحنه‌ای با رضایت، حضور نداشتند و نوعاً حضورشان ظاهری یا به‌زور بود.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید بر اینکه هیچ حرکت مردمی را در مناسبت‌های مختلف در کشور نمی‌توانستید مشاهده کنید که مردم برای افتخار کردن به آن و تجلیل و بزرگداشت آن یک حضور اجتماعی و گسترده داشته باشند، افزود: حتی بزرگترین تجمعات با زور و انواع شیوه‌های مختلف تهدید همراه بود، مثل همه‌پرسی انقلاب سفید شاه و ملت در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ یا همان رفراندوم فرمایشی مربوط به انقلاب سفید، که نهایتاً توانستند نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت را در سراسر کشور همراه کنند که آنها نیز نوعاً از کارمندان یا بازنشستگان دولت بودند که اصطلاحاً ریش آنها گرو دولت بود.

تجمعاتی که تبلور اسلام و هویت دین است

ترقی ادامه داد: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به تکیه نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم و نقشی که حضرت امام(ره) برای مردم قائل شدند، شاهد حضور گسترده مردم در تمام مواقعی هستیم که این حضور، ضرورت دارد و نیاز انقلاب است.

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به راهپیمایی‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و هر ساله بیشتر از سال‌های گذشته، این حضور، گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: به حضور مردم در راهپیمایی‌هایی چون روز قدس و سایر راهپمایی‌های مناسبتی از تشییع جنازه‌ها تا مناسبت‌های مذهبی بنگرید این تجمعات، تبلور اسلام و هویت دین است.

وی ضمن بیان اینکه حضور گسترده مردم در این تجمعات، نشان‌دهنده وابستگی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم گذشته است، گفت: مردم نظام را از خودشان می‌دانند؛ چه مورد تهدید قرار گیرند؟! چه اینکه فتنه‌ای رخ دهد؟! و چه اینکه توطئه‌ای انقلاب و اسلام را تهدید کند؟! حضور مردم در تمام این مراحل، نشان‌دهنده حضورشان در بُعد جمهوریت و هم بُعد اسلامیت است.

حضور جدی مردم در بُعد جمهوریت و اسلامیت

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: در بُعد اسلامیت به قدری این حضور گسترده‌تر شده است که در اماکن مذهبی شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم هستیم، مسجد جمکرانی که برای مثال جمعیت حضور در آن در اوایل انقلاب اسلامی به هزار نفر نمی‌رسید، اما امروز صحن‌های آن صدها هزار نفر را جواب نمی‌دهد. در حرم امام هشتم، در مساجد و سایر بقاع متبرکه نیز در مناسبت‌های مختلف شاهد حضور اقشار مختلف مردم هستیم که اینها همه نشان‌دهنده این است که مردم در هر دو بُعد جمهوریت و اسلامیت حضور جدی دارند.

مردم در دوران پهلوی نقشی در حاکمیت نداشتند

وی درباره واقعیات رژیم پهلوی به لحاظ سیاسی و آزادی‌های سیاسی و امکان نقد حاکمیت در آن دوران، گفت: در آن دوران مردم می‌دانند که هیچ حاکمیتی در کشور نداشتند و امکان اعمال حق حاکمیت در کشور وجود نداشت حتی اگر انتخاباتی نیز برگزار می‌شد رژیم طاغوت، شناسنامه‌های مردم را جمع می‌کرد و به نام هر کسی که می‌خواست، رأی در صندوق می‌انداخت و مردم هیچ نقشی در انتخابات نداشتند.

ترقی با تأکید بر اینکه در رژیم منحوس پهلوی اگر انتخاباتی نیز برگزار می‌شد، مردم در آن بی‌تأثیر بودند، افزود: اصولاً اعمال حق حاکمیت ملت در رژیم گذشته قابل تحقق نبود، اما در نظام جمهوری اسلامی، کاملا حق حاکمیت از طریق مردم و در انتخابات گوناگون اعمال می‌شود به طوری که در بیش از چهار دهه به طور مرتب این اعمال حق حاکمیت، انجام شده است.

مردم، طعم تلخ رژیم گذشته را چشیده‌اند

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین اقدامات فعالانه برای بی‌اثر کردن پروژه تطهیر پهلوی ـ که چند سالی است از سوی رسانه‌های معاند دنبال می‌شود ـ چیست؟ گفت: ممکن است در درون هر انقلابی، حرکت‌های ارتجاعی رخ دهد. این حرکت‌های ارتجاعی در انقلاب‌ها برخی از اوقات، می‌تواند به موفقیت بی‌‌انجامد و مسیر انقلاب را تغییر دهد.

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: اما حرکت‌های ارتجاعی در کشور ما به جایی نمی‌رسد. گرایش به سلطنت‌طلبی و گرایش به فرهنگ ملحد رژیم گذشته در قشر محدودی از جامعه ما رخ داده و می‌دهد، اما هیچ‌گاه عمومیت پیدا نمی‌کند، چون مردم هم طعم شیرین نظام اسلامی را چشیده‌اند و هم طعم تلخ رژیم گذشته را.

ارتجاع؛ نابودکننده تمام دستاوردهای گرانسنگ انقلاب 

وی تأکید کرد: جز عده‌ای خاص که وابستگی سیاسی به رژیم ملحد گذشته دارند، عموم مردم هیچگاه حاضر نیستند به عقب بازگردند و موضع ارتجاعی داشته باشند و بر همین اساس می‌بینیم ملت ما در برابر هر حرکت ارتجاعی که در قالب فتنه‌های مختلف شکل گرفته‌ است، ایستاده‌اند و حماسه آفریده‌اند و با حمایت از رهبری و انقلاب اسلامی، بارها و بارها اثبات کرده‌اند که هیچ‌گاه حاضر به برگشت به عقب نیستند. 

ترقی با بیان اینکه اصولاً ارتجاع از بین برنده خون شهدای انقلاب اسلامی است، گفت: ارتجاع، نابودکننده تمام دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی است و آن را با هزینه‌های سنگین به دست آورده است. ارتجاع، بازگشت به شرایط نامطلوب و بدی است که ملت ما در گذشته با قیام خود سعی در تغییر و از بین بردن آن، داشتند.

وی در پایان تصریح کرد: طبیعی است که هر حرکت ارتجاعی که در کشور رخ دهد، نه تنها ما را به پیشرفت و تعالی نمی‌رساند، بلکه ما را دوباره به ذلت باز می‌گرداند. شرایطی که در گذشته داشتیم، کشور را وابسته به استکبار و زیر سلطه استکبار قرار داده بود به طوری که آنها سرنوشت ما را تعیین می‌‌کردند. منافع و تمام سرمایه‌های ما را به یغما می‌بردند. آنها استعدادهای ما را می‌دزدیدند و مانع رشد می‌شدند. طبیعتاً مردم برای برگشت از چنین حالتی، باید مقابله و مبارزه کنند و هوشیار باشند و نگذارند حرکت ارتجاعی در کشور رخ دهد و این دستاوردها از بین برود.

کد

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha