صدور مضامین دینی مهمترین هدف جشنواره تئاتر رضوی است
کد خبر: 4198103
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
فرهاد قائمیان در نشست خبری:

صدور مضامین دینی مهمترین هدف جشنواره تئاتر رضوی است

مدیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با بیان آنکه این رخداد از سال آینده بین‌المللی خواهد شد تصریح کرد: به‌جای میزبانی از چند کار محدود در کشور باید به سمت صادر کردن مضامین دینی و رضوی گام برداریم.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری بخش هنرهای نمایشی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری امام رضا(ع) روز دوشنبه، 16 بهمن؛ با حضور فرهاد قائمیان، مدیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع)؛ اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی؛ علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی؛ کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیدجواد رفاهی، مشاوره راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) و سعید زمانی، معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد امام رضا(ع) به میزبانی تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

بین‌المللی شدن جشنواره‌های رضوی از سال آینده

قائمیان در ابتدای این نشست ضمن تقدیر و تشکر از هنرمندانی که در این دوره جشنواره آثار خود را از ارسال کرده‌اند و همچنین تبریک ایام دهه فجر با بیان آنکه طبق برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل شورا تصمیم بر آن قرار گرفت تا از سال آینده به سمت بین‌المللی شدن جشنواره‌های رضوی گام برداریم خاطرنشان کرد: برای تحقق این حوزه معتقدیم به‌جای میزبانی از چند کار محدود در کشور باید به سمت صادر کردن مضامین دینی و رضوی گام برداریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس آثار منتخب با رایزنی‌هایی که صورت گرفته و در صورت محقق شدن شرایط علاوه‌بر اجرا در داخل کشور در کشورهای همسایه نیز به صحنه خواهند رفت.

مدیر جشنواره‌های رضوی با اشاره به آنکه یکی دیگر از اقدامات و تصمیمات شورا آن است که در گام بعدی این رویداد به سمت برگزاری رپرتوار آثار برگزیده در شهرهای مختلف کشور گام برداریم تصریح کرد: در حوزه هنرهای نمایشی این اتفاق مهم می‌تواند در گام هجدهم، یعنی سال آینده رقم بخورد.

قائمیان در پایان سخنان خود در جملات کوتاهی درباره جشنواره فیلم رضوی نیز گفت: ازجمله تصمیماتی که در جلسه شورا به آن اشاره شد و بر آن تأکید کرده‌ام تولید فیلم‌های سینمایی با موضوع رضوی است. اقدامات نخست برای ریل‌گذاری در این عرصه گرفته است. به شخصه معتقدم که جشنواره‌های رضوی در تمامی شاخه‌ها در حال گام برداشتن به سمت تحول بنیادین هستند و امیدوارم که در نشست خبری مختص جشنواره فیلم رضوی اخبار قابل‌ توجهی را در این عرصه به تمامی سینماگران و علاقه‌مندان به سینمای دینی اعلام کنم.

در ادامه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان کوتاهی با ابراز امیدواری نسبت‌به آنکه جشنواره امسال نیز مانند گام‌های پیشین اقدامی مؤثر و غنی برای ترویج فرهنگ رضوی در کل کشور باشد تصریح کرد: گام برداشتن به سمت بین‌المللی شدن جشنواره با حضور هنرمندان کشورهای همسایه می‌تواند بازتابی از ساحت ارادت قلبی به امام رئوف حضرت رضا(ع) باشد.

دور شدن از کلیشه‌ها 

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به‌ عنوان سخنران دیگر این نشست با اشاره به آنکه تحقق تئاتر حرفه‌ای و گام برداشتن به سمت نگرش حرفه‌ای با رویکرد توجه بر مبنای تولید آثار از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی بود که در این دوره جشنواره به‌ عنوان سیاست کلان دبیرخانه در نظر گرفته شد اظهار داشت: همین مسئله باعث شد تا در میان آثار تولید شده شاهد دور شدن هنرمندان و محتوایی آثار از کلیشه‌ها باشیم.

وی با اشاره به آنکه این دوره جشنواره به شکل غیرمتمرکز برگزار می‌شود ادامه داد: برای تحقق این رخداد به جهت‌دهی متفاوتی رسیدیم که ابتدا آثار در شهر خود هنرمندانی که دست به تولید این نمایش‌ها زده‌اند به اجرای عموم برسد. سپس از میان این آثار بهترین‌ها را گزینش کرده و در قالب اجرای عمومی از آنها بهره ببریم.

نادری با تأکید بر آنکه تئاتر را برای جایزه گرفتن و هیجانات جشنواره ای نباید تولید کرد، چراکه هدف تولید تئاتر ارتقاء سطح تفکر، تعقل و فرهنگ مخاطب است خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های صورت‌گرفته هزینه‌های جشنواره از بودجه تئاتر صرف خواهد شد. بر همین اساس تلاش می‌کنیم این بودجه‌ها در قالب کمک هزینه تولید آثار به شکل مستقیم به سفره هنرمندان وصل شود.

تولید نمایش با اتکا به فضیلت اخلاقی

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی با بیان آنکه 15 اثری که برای حضور در بخش نهایی جشنواره انتخاب خواهند شد همگی تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد گفت: برای رشد تئاتر رضوی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف و خواسته‌هایمان، باید نگاه درستی را در حوزه تعالی‌بخشی این‌ گونه‌ی تئاتری در شاخه هنر نمایش دینی تعریف و تبیین کنیم. چرا که هر اثری که بر مبنای باورهای دینی به‌نام اخلاق تولید می‌شود کاری رضوی و برگرفته از سیره و سلوک حضرت امام رضا(ع) است.

وی با تأکید بر آنکه باید از نگاه شعاری و شتاب‌زده دور شویم تصریح کرد: در ساحت ارتباط مخاطب با آثار تئاتر رضوی هرچه مخاطب‌شناسی بیشتری صورت گیرد می‌تواند دستاوردهای مهمی در ارائه تولیدات موضوعات و محتوای آثار نمایشی مرتبط با امام رئوف حضرت رضا(ع) در اختیار هنرمندان و مخاطبان قرار دهد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اظهار کرد: به 38 اثری که قرار است از میان آنها 15 نمایش به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کند هزینه فیلم‌برداری نیز پرداخت می‌شود. 23 اثری که به مرحله نهایی راه پیدا نکرده‌اند نیز می‌توانند کار خود را در شهرهایشان به اجرای عمومی ببرند و در بخش «به‌علاوه رضوی» نیز حضور خواهند داشت.

نادری در فصل پایانی سخنان خود با تأکید بر آنکه فیلم‌تئاترهای تولید شده در جشنواره تئاتر رضوی از طریق تلویزیون اینترنتی تئاتر ایران در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت گفت: اسناد و تمامی مکتوبات دوره‌های گذشته جشنواره توسط همکارانم تدوین شد و هم‌زمان با اختتامیه این مراسم کتاب جشنواره هفدهم هنرهای نمایشی رضوی را نیز منتشر خواهیم کرد.

انتقال اندیشه رضوی در قالب زبان تئاتر خیابانی

در ادامه رادمنش، دبیر بخش تئاتر خیابانی رضوی نیز با اشاره به آنکه تئاتر خیابانی، میدانی و محیطی بخشی از یک فرایند بزرگ به‌نام «تئاتر بیرونی» در حوزه هنرهای نمایشی شناخته می‌شوند یادآور شد: آنچه که مد نظر ما در حوزه تئاتر خیابانی رضوی است معطوف به ویژگی‌های شخصیتی، سلوک، منش، رفتار و گفتار حضرت امام رضا(ع) و باورهای دینی متأثر از آن است. چراکه انتقال اندیشه در این حوزه نمایشی برای ما از مهم‌ترین جایگاه اهمیت برخوردار است.

وی ادامه داد: به شخصه معتقدم که تئاتر رضوی فاصله چندانی با نگاه جهانشمول در حوزه مباحث دینی منتشر در تئاتر جهان ندارد و حتی برادران و خواهران اهل تسنن نیز هر یک نگاه ویژه‌ای به زندگانی، شخصیت و سلوک حضرت رضا(ع) دارند که این مؤلفه‌ها می‌تواند در آثار حاضر در جشنواره بازتاب داده شود و به پیشگاه مخاطبان ارائه شود.

دبیر سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی در پایان با اشاره به توزیع آماری این رویداد گفت: 40 اثر برای تولید مدنظر قرار گرفته و از میان این آثار، 12 اثر نهایی انتخاب نخست در شهر خود و سپس در شهرهای دیگر کشور به اجرای عمومی خواهند رفت. هر 12 کارگردان حاضر در جشنواره از نگاه ما برگزیده هستند و تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد.

همراهی با هنرمندان

سخنران دیگر نشست سیدجواد رفاهی مشاوره راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) در جشنواره‌های رضوی بود.

وی در سخنانی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در جشنواره‌های رضوی از حضور هنرمندان و چهره‌های برتر کشور و نیز خادمان امام رضا(ع) به بهترین شکل بهره خواهیم برد.

رفاهی ادامه داد: در ادوار گذشته اغلب نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر رضوی برای عموم مخاطبان اجرا نمی‌شدند و تنها هنرمندان بودند که به تماشای آثار یکدیگر می‌نشستند اما این‌بار به‌جای هزینه سفر و اسکان هنرمندان، تمامی نگاه حمایتی خود را برای تولید و اجرای عمومی آثار هنرمندان در شهرهای خودشان معطوف خواهیم کرد.

مشاوره راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) در پایان با اشاره به بخش جشنواره تئاتر کودک رضوی نیز گفت: 8 اثر در این جشنواره حضور خواهند داشت و تصمیم ما این است که تمامی این آثار در یکی از شهرهای کشور در قالب اجرای عمومی به مخاطبان ارائه شود.

صادر کردن مضامین دینی و رضوی مهمترین هدف بین‌الملیل شدن این رخداد است

شعار محوری دوره بیست‌ویکم

سعید زمانی، معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد نیز در بخش دیگر این نشست، گفت: شعار محوری دوره بیست‌ویکم لقب «معین‌الضعفا» امام رضا(ع) است و با نگاه به این شعار محتوای آثار شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: کیفیت آثار جشنواره تئاتر رضوی به حدی بالا رفته است که در جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر، دو اثر از جشنواره شانزدهم تئاتر رضوی حضور داشتند.

وی ادامه داد: ۱۲ عنوان جشنواره‌های رضوی تحت مدیریت فرهاد قائمیان، هنرمند شناخته‌شده کشور است. ما توجه جدی به سیره اخلاقی امام رضا(ع) داریم و از موضوعات کلیشه‌ای گنبد و گلدسته دوری می‌کنیم.

زمانی درباره برگزاری سه جشنواره‌ تئاتری رضوی گفت: در جشنواره تئاتر رضوی آثار برگزیده از ۲۵ فرودین تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شهر خود ۱۵ تا ۲۰ اجرا خواهد داشت. در جشنواره تئاتر کودک و همچنین تئاتر خیابانی این نگاه ادامه خواهد داشت.

در انتهای این نشست پوسترهای هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی چهاردهمین جشنواره ملی کودک و نوجوان رضوی و همچنین سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با حضور مسئولان و مدیران و دست‌اندرکاران این رویداد رو رونمایی شد

انتهای پیام
captcha