نقش دانشگاهیان در تشویق مردم به حضور در انتخابات
کد خبر: 4198124
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
رئیس دانشگاه قم تبیین کرد

نقش دانشگاهیان در تشویق مردم به حضور در انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی گفت: دانشگاهیان و دانشجویان نه تنها باید مردم را پای صندوق رأی بیاورند، بلکه باید کمک کنند تا انتخاب اصلح صورت بگیرد، لذا این قشر باید از نامزدها کارنامه و برنامه مطالبه کرده، آنها را بسنجند و به مردم معرفی کند. پس گام اول باید تلاش برای مشارکت حداکثری، گام دوم انتخاب اصلح و گام سوم تلاش در جهت بالا بردن و رشد عقلانیت سیاسی مردم باشد.

احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قمحجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درخصوص نقش نخبگان و دانشگاهیان در تشویق مردم به حضور در انتخابات بیان کرد: براساس بسیاری از نظرسنجی‌ها که در سطح ملی و استانی انجام شده است، جامعه دانشگاهی کشور اعم از اساتید و دانشجویان هم از حیث تأثیر در حضور حداکثری و هم از حیث تأثیر در عدم حضور مردم در انتخابات نقش‌آفرین‌ترین گروه هستند.

یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرجع افرادی که مایل نیستند در انتخابات شرکت کنند، دانشگاهیان هستند، این افراد در پاسخ به این سؤال که در چه صورت در انتخابات شرکت خواهند کرد، حضور و شرکت دانشگاهیان را مایه ترغیب خود به شرکت در انتخابات دانسته‌اند. اساساً گروه مرجع بسیاری از عموم مردم، دانشگاهیان هستند.

حضور دانشگاهیان در انتخابات یک وظیفه است

حضور دانشگاهیان در انتخابات یک وظیفه است، اگر دانشگاهیان این وظیفه را انجام ندهند، در برابر ملت، خون شهیدان و خداوند مسئول هستند، از طرفی جامعه دانشگاهی برای شکرگزاری نعمت پیشرفت‌های اعجازگونه علمی در دوران انقلاب، باید بیشترین نقش‌آفرینی و فعالیت را در عرصه انتخابات داشته باشد.

ما نباید فراموش کنیم قبل از انقلاب، وضعیت جامعه دانشگاهی ما به چه صورت بوده و جایگاه علم، دانش، فناوری و پژوهش ایران چگونه بود و اساساً جایگاهی در نظام علمی و پژوهشی بین‌الملل نداشتیم؛ در حالی که در حال حاضر ایران جزء برترین کشور‌های جهان از نظر جایگاه علمی است و این از برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده و هست. هیچ کشوری پیدا نمی‌شود که همچون ایران، رهبری علم‌دوست و پژوهش‌دوست و مدافع تمام عیار پیشرفت علم و فناوری داشته باشد.

نظامی که هویت خود را به علم و فناوری گره زده شکرگزاری دارد و این شکرگزاری با دفاع همه‌جانبه از آن بروز می‌کند، لذا دانشگاهیان باید با تمام قوا وارد این عرصه شوند، در کنار این موارد باید امنیت پایدار کشور را نیز اضافه کرد. قدردانی از نعمت امنیت و امنیت‌آفرینان در نیروهای نظامی و انتظامی کشور، به این است که حضوری گسترده در انتخابات داشته باشیم، زیرا میزان مشارکت با میزان امنیت همبستگی دارد. به هر میزان که مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد به همان میزان هم امنیت کشور راحت‌تر تأمین می‌شود و به هر میزان که مشارکت پایین‌ باشد به همان میزان دشمنان، امنیت کشور را هدف قرار خواهند داد.

فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه قم

در دانشگاه قم از ابتدای سال، زمانی که مقام معظم رهبری مسئله مشارکت حداکثری را بیان فرمودند اقدامات اولیه شروع شده و علی‌رغم اینکه با تعطیلات تابستان مواجه بودیم، تمام تلاش خود را در راستای تشویق دانشگاهیان به حضور در انتخابات به کار گرفتیم و تاکنون نیز در حدود هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی داشته‌ایم که در بسیاری از آنها پیوست انتخاباتی را مدنظر قرار دادیم.

در حوزه برگزاری دوره‌های جهاد تبیین در انتخابات، برای گروه‌هایی از سراسر کشور در دانشگاه قم برنامه برگزار کردیم تا تبیین‌گران در میان مردم بوده و مشوق حضور حداکثری مردم در انتخابات باشند. به علاوه بنده هرماه با مسئولان تشکل‌های دانشجویی به صورت مرتب یک جلسه برگزار و درخصوص انجام وظیفه آنان در رابطه با حضور و تشویق به حضور در انتخابات با آنها گفتگو می‌کنم.

جلساتی با اساتید دوره‌های دانش‌افزایی برگزار و دوره‌های روشنگری نیز هم برای اساتید و هم برای شناسایی اساتیدی که می‌توانند در این زمینه فعال باشند برگزار شده است، لذا دانشگاه قم از هیچ امکان و ظرفیتی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فروگذار نخواهد کرد.

ما در استان در مجموع با قریب به ۸۵ هزار نفر خانواده دانشگاهی از قبیل اساتید، کارکنان و دانشجویان مواجه هستیم، نقش‌آفرینی که استاد با شاگردان خود و همچنین در بدنه دانشگاهی می‌تواند داشته باشد، بسیار مهم است. افزون بر این هر کدام از خانواده بزرگ دانشگاهیان استان قم نیز می‌توانند و ‌باید یک نقش‌آفرینی در خانواده خود داشته باشند که این حداقل انتظار است. افزون بر این همه این افراد همان‌طور که گفتم براساس نظر‌سنجی‌های مختلف از تأثیرگذارترین اقشار و اصناف اجتماعی در مشارکت سیاسی مردم هستند.

در این راستا پیشنهاد دادیم کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان در محلات برگزار شود و به ستاد انتخابات استان اعلام کردیم که کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی فرهنگی آمادگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در محلات و شهرهای اطراف را دارند.

نقش رسانه‌ها در تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات

با توجه به نقش رسانه‌ها در تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات، از جامعه رسانه‌ای استان انتظار داریم با دانشمندان یک درصد و دو درصدی استان، تشکل‌های دانشجویی و رؤسای دانشکده‌ها گفت‌وگو‌ی انتخاباتی انجام و برای حضور این افراد در مساجد، محافل و محلات زمینه‌چینی شود. دانشگاه قم نیز این آمادگی را دارد که در این زمنیه‌ با رسانه‌ها همراهی کند، بنابراین از تمام بدنه استانی انتظار می‌رود مانند جامعه دانشگاهی با تمام توان پای کار انتخابات باشند.

دانشگاه قم آمادگی دارد تیم‌های دانشجوی خود را در شهر‌ها و روستا‌های اطراف حاضر کرده و میزگرد و تریبون آزاد برگزار کند تا هم عقلانیت انتخاباتی مردم بالاتر رفته و هم فضای انتخاب صحیح و بصیرت‌مندانه ایجاد شود.

رویکرد تبیینی دانشگاه قم برای حضور دانشجویان در انتخابات

دانشگاه قم با برگزاری بیش از هزار برنامه، مناظره و تریبون آزاد و نیز فعالیت‌ در خوابگاه‌ها از طریق روحانی مستقر در خوابگاه، به تبیین اهمیت حضور در انتخابات و انتخاب اصلح پرداخته و تنها رویکرد مدنظر همین رویکرد تبیینی است.

در دوره‌های راهیان پیشرفت و اردوی راهیان نور و سفر‌های علمی، دانشگاه قم بیش از ظرفیت و انتظار عمل کرده است که تمام این‌ اقدامات در راستای نقش تبیین‌گری در میدان است، زیرا با این برنامه‌ها بسیاری از شبهات از بین خواهد رفت. دانشگاه قم از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند و بدون سوگیری نسبت به هیچ یک از نامزدهای انتخابات، از حضور نامزدهای مورد تأیید شورای نگهبان در دانشگاه، استقبال می‌کند.

در رابطه با نقش دانشجویان مبنی بر تمرکز بر انتخابات و یا مطالبه‌گری دانشجویی باید اولویت‌بندی صورت بگیرد، زمان‌سنجی و بصیرت اقتضا می‌کند در حال حاضر که دشمنان تمام تلاش خود را برای عدم حضور مردم در انتخابات به‌کار گرفته‌اند اولویت اول ما باید مشارکت حداکثری باشد، در مرتبه دوم از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود به انتخاب اصلح مردم کمک کنند.

بنابراین دانشگاهیان و دانشجویان نه تنها باید مردم را پای صندوق رأی بیاورند، بلکه باید کمک کنند تا انتخاب اصلح صورت بگیرد، لذا این قشر باید از نامزدها کارنامه و برنامه مطالبه کرده، آنها را بسنجند و به مردم معرفی کند. پس گام اول باید تلاش برای مشارکت حداکثری، گام دوم انتخاب اصلح و گام سوم تلاش در جهت بالا بردن و رشد عقلانیت سیاسی مردم باشد.

عوامل کاهش نشاط سیاسی دانشجویان

علی‌رغم اینکه همواره برخی از مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها در دوران‌های پیشین سعی می‌کردند که در راه فعالیت‌های سیاسی دانشجویان محدودیت‌هایی را ایجاد کنند، اما بنده در این یک سال که توفیق خدمت در دانشگاه قم داشته‌ام، دائماً از دانشجویان مطالبه دارم که بیشتر فعالیت کنند و در تمام موضوعات از آنها حمایت کرده و می‌کنم، البته این شرایط قدری هم اقتضای دوران پس از کرونا است، بعد از کرونا شاهد یک رخوت در حوزه علم، آموزش، نظم و انضباط اداری بودیم.

بعد از کرونا با قشری مواجه شدیم که دبیرستان را ندیده بودند و وارد دانشگاه شدند و تحت بمباران فرهنگی و تهاجم فکری و سیاسی غرب قرار گرفته بودند، لذا تا این قشر خود را با واقعیت‌های موجود وفق دهند زمان‌بر است اما به نظر بنده دانشگاه قم وضعیت بهتری دارد و شاهد نشاط سیاسی بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها در آن هستیم.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد و تنظیم از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha