نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین + عکس
کد خبر: 4199579
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین + عکس

یک مجموعه‌دار هنرهای اسلامی بر اهمیت مینیاتورهای تاریخی مربوط به حرمین شریفین در مطالعه سیر تکامل معماری این اماکن مقدس تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عرب نیوز، در طول تاریخ اسلام، هنر نقشی محوری در به تصویر کشیدن پیشرفت فرهنگی و رقم زدن لحظات مهم در زمان داشته است.

اسناد حرمین شریفین در نقاشی‌های مینیاتوری متعلق به یک مجموعه‌دار به نام عمر مرشد، وضعیت گذشته این دو مکان مقدس را به نمایش می‌گذارد. 

مرشد می‌گوید: نقاشی‌هایی که در اختیار اوست، تحول معماری اسلامی و سهم آن در تمدن‌سازی و خلاقیت هنری را به نمایش می‌گذارد.

وی درباره تنوع هنرهای اسلامی گفت: وقتی از هنرهای اسلامی صحبت می‌شود، از طیف وسیع و متنوعی از هنرها از جمله طراحی، تزیینات، خوشنویسی، تزئینات هندسی در هم تنیده، سپرها، زیورآلات، کتیبه‌های مساجد، گنبدها و حتی تصاویر گرافیکی همراه با متون، کاغذسازی و ... صحبت می‌شود که تأثیر مثبتی بر هنر و خوشنویسی داشت.

عمر با اشاره به برخی از هنرمندان برجسته گذشته افزود: یحیی الواسطی نقاشی بود که در این هنرها سرآمد و نام او در اواسط قرن سیزدهم در میراث اسلامی برجسته بود.  پس از نگارش کلیله و دمنه، کتاب‌های دیگری شامل نقاشی‌های مینیاتور از جمله کتاب «الاغانی» ابوالفرج اصفهانی منتشر شد.

مرشد ادامه داد: نقاشی‌های مینیاتوری تصاویری هستند که روی کاغذ در اندازه‌های مختلف کشیده و تزئین شده‌اند. این نقاشی‌ها فضای ادبی، علمی، اجتماعی یا معماری آن دوره را آشکار می‌کند. مکاتب مختلفی از نقاشی‌های مینیاتوری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مکتب بغداد، مغول- تیموری و مملوکی اشاره کرد.

وی افزود: برخی از نقاشی‌های مینیاتوری جنبه‌های معماری و تمدنی حرمین شریفین در مکه و مدینه را از طریق زائرانی که مناسک حج و عمره  را انجام دادند و از مسجد النبی(ص) زیارت کردند، نشان می‌دهد.

عمر مرشد اضافه کرد: نقاشی‌های سیاه و سفید و همچنین رنگی‌ حرمین شریفین، بسیاری از عناصری را که در معماری اسلامی به چشم می‌خورد، از جمله کعبه، مناره‌ها، گنبدها، فضای داخلی، منبرها، فانوس‌ها، مقام ابراهیم، طاق‌ها، درها و غیره را نشان می‌دهد. در این آثار همچنین خانه‌های مسکونی و دیوارهای شهر ترسیم شده که توسط عناصر جغرافیایی کوه‌ها و درختان نخل احاطه شده‌اند. خط عربی و آیات قرآن نیز در برخی از این آثار به چشم می‌خورد.

این مجموعه‌دار هنرهای اسلامی بیان کرد: نقاشی‌های مینیاتوری آثار هنری ارزشمندی هستند که ویژگی‌های فراوانی از جزئیات، تزئینات زیبا و هنرهای ظریف را نشان می‌دهد که جنبه‌های زندگی، مناسک مذهبی و معماری حرمین شریفین را به نمایش می‌گذارد.

نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین + عکس

نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین + عکس

 
نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین / اماده
 
نقاشی‌های تاریخی، روایتگر سیر تکامل معماری حرمین شریفین / اماده
انتهای پیام
captcha