کتاب «سازوکار جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 4199585
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

کتاب «سازوکار جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان» روانه بازار نشر شد

کتاب «سازوکار جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان» اثر محمدکاظم کریمی در ۵۱۱ صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کتاب «سازوکار جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «ساز‌وکار جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان» اثر محمدکاظم کریمی است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۱۱ صفحه به چاپ رسید. 

فرهنگ سیاسی هر جامعه تبلور ارزش‌ها، باور‌ها و هنجار‌های سیاسی حاکم آن جامعه است که طی سالیان متمادی رشد و بالندگی یافته‌اند و مانایی هویت سیاسی اعضای جامعه در گروی حفظ، تقویت و انتقال آن‌ها به نسل‌های جدید است. 

انقلاب اسلامی ایران با خوانش جدید از ارزش‌ها، باور‌ها و هنجار‌های دینی و اسلامی، گونه‌ای متمایز از فرهنگ سیاسی را پدیدار کرد که تداوم آن نیازمند انتقال بیشینه به نسل‌های جدید روحانی است و جامعه‌پذیری سیاسی به این هدف عینیت می‌بخشد.

ساختار اثر

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان تعاریف و مفاهیم به مباحث نظری پژوهش اختصاص یافته است و به‌منظور تنویر ذهن خواننده و ارتباط وثیق‌تر با موضوع، چارچوب‌های مفهومی و نظری تحقیق تشریح شده و ضمن شرح مسئله تحقیق و روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق ایضاح مفهومی شد و آخرین دستاورد‌های صاحب‌نظران درباره مفاهیم به‌صورت موجز آورده شد و در موارد لزوم درباره آن‌ها مورد داوری قرار گرفته و طبعاً این بخش که در حد نیاز جامعه طلاب تنزیل داده شده و برای رهروان سبیل کسب دانش و معرفت در حوزه سیاست و اجتماع واجد سودمندی‌های پر ارجی است.

فصل دوم با عنوان «ساختار تعامل سیاسی روحانیان» به واقع محوری‌ترین مبحث و نقطه اتکای این تلاش محسوب می‌شود و برای استوارسازی بنای تحقیق بر آن پی‌ریزی شده است. در این فصل، ضمن گریز به پیشینه ساختار تعاملات روحانیان از آغاز تا امروز، ساختار تعاملات سیاسی حوزویان جوان در وضع موجود را براساس آنچه از فحوای سخن‌شان به دست آمد، با دو رویکرد سلبی و ایجابی به سیاست، شامل سه گروه سیاست‌گریز، سیاست‌ستیز و سیاست‌پذیر (میانه رو، انقلابی و نواندیش) دسته‌بندی و چارچوب تحقیق بر مبنای آن استوار شد.

فصل سوم با عنوان «جامعه پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانی» مشتمل بر یافته‌های تحقیق است و در قالب سه گفتار محتوای جامعه‌پذیری سیاسی، عوامل جامعه‌پذیری سیاسی و آسیب‌شناسی جامعه‌پذیری سیاسی صورت‌بندی شد. در این فصل با تحفظ بر امانت گفته‌های مصاحبه‌شوندگان، همه آنچه درباره وجه تمایز جامعه‌پذیری سیاسی روحانیان نسل جدید به نظر رسید، احصا شد و در قالب حجم درخور توجهی از مضامین انعکاس یافته است.

فصل چهارم و آخرین فصل، با عنوان «نتیجه؛ راهبرد‌ها و راهکارها» به نتیجه‌گیری، تحلیل داده‌ها و بیان راهبرد‌ها و راهکار‌های ضروری در موضوع جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید روحانیان سیاسی اختصاص یافت که برای طلاب جوان کنشگر سیاسی و متولیان امور حوزه‌های علمیه واجد فایده است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha