برگزاری جلسه هماهنگی مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل در اصفهان
کد خبر: 4200258
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

برگزاری جلسه هماهنگی مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل در اصفهان

عدم امکان پیوستن مدارس غیرانتفاعی به جمع مراکز آموزش همراه با حفظ قرآن از جمله مصوبات جلسه هماهنگی فعالیت‌های مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل استان اصفهان بود که هفته پیش تشکیل شد.

جان نثاریجلسه هماهنگی فعالیت‌های مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل استان اصفهان، هفته گذشته به میزبانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان برگزار شد.

مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل، پدیده‌ای نو در زمینه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در زمینه حفظ همراه با تحصیل علمی آنهاست که در برخی از استان‌ها در حال انجام است، اما استان اصفهان با اشتغال بیش از دوهزار دانش‌آموز در این مراکز در این زمینه پیش‌رو است.

حسینعلی جان‌نثاری؛ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری این جلسه هماهنگی در هفته گذشته گفت: ماهیت این جلسه شورایی بود که با حضور مدیران این مراکز(مدارس قرآنی) و همچنین نمایندگانی از اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و اتحادیه برگزار شد.

وی ‌با اشاره به اینکه دبیرخانه این شورا در اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان مستقر است، ادامه داد: در این شورا مواردی که نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی دارد مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت همکاری لازم علمی و تحصیلی صورت گرفته و تحصیل همراه با حفظ قرآن آنها به نحو شایسته‌ای به انجام برسد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان اصفهان تصریح کرد: کار حفظ قرآن که متوجه خود مؤسسه و مراکز قرآنی است، اما کار علمی و تحصیلی دانش‌آموزان را آموزش و پرورش به موازات این امر به عهده دارد که امور مربوط به پیشرفت علمی دانش‌آموزان و دروس تحصیلی آنها، تأیید صلاحیت علمی معلمان و مربیان، بیمه معلمان و مواردی دیگر که باید به شکلی متناسب و همسو با یکدیگر به انجام برسد نیز به آن اضافه کرد.

جان‌نثاری افزود: علاوه بر اینها آزمون‌هایی نیز متناسب با پیشرفت دانش‌آموزان در زمینه حفظ  صورت می‌گیرد که این امر متوجه سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف است تا گزینش‌های لازم صورت گیرد و البته مجوز فعالیت این مراکز نیز باید از سوی این نهاد و ارگان‌ها یا حتی ارشاد صادر شود و لذا ملاحظه می‌کنید که همه این موارد با توجه به تازگی این پدیده، نیاز به هماهنگی و بررسی‌های لازم دارد.

وی تأکید کرد: مراکز حفظ قرآن همراه با تحصیل چون امر تازه‌ای است، لذا ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید و البته بعضی برداشت مثبتی نسبت به آن داشته باشند. در هر صورت باید هر دو نگاه توجیه شوند و لذا تداوم فعالیت‌های این مراکز و مدارس قرآنی نیاز به یک مهندسی دارد و عملکرد آنها باید مرتب پایش و ارزیابی شود.  

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان اصفهان در ادامه گفت: به طور مثال در جلسه هماهنگی اخیر که برگزار شد، نمایندگان شورا به این نتیجه رسیدند که مدارس غیرانتفاعی امکان قرار گرفتن در فهرست مراکزی که درخواست تبدیل شدن به مراکز تحصیل همراه با حفظ قرآن داشتند، ندارند چرا که ذاتاً و ماهیتاً روال برنامه‌های این مدارس به شکلی است که همخوانی با پیشرفت کاری دانش‌آموزانی که در مسیر حفظ قرآن قرار می‌گیرند، ندارد.

وی به برخی از شرایط لازم برای اینکه یک مراکز آموزشی تبدیل به یک مراکز تحصیل همراه با حفظ قرآن شود اشاره کرد و گفت: به طور مثال باید مدیر مدارس دخترانه حتماً زن و مدیر مدارس پسرانه متقاضی حتماً مرد باشند و هر یک از این مدارس حداقل دو معاون داشته باشد که یکی از آنها حافظ کل قرآن باشد و یکی دیگر هم حداقل 15 سال سابقه کار آموزشی داشته باشد یا در محله‌ای که مدرسه درخواست تبدیل شدن به مراکز تحصیل همراه با حفظ قرآن را کرده است، هیچ مدرسه قرآنی وجود نداشته باشد یا پیشتر درخواستی ثبت نشده باشد.

جان‌نثاری در پایان گفت: دانش‌آموزان از سال چهارم ابتدایی می‌توانند در این مراکز ثبت‌نام کنند که سقف پذیرش آنها نیز تا مقطع سوم دبیرستان است، چرا که حضور دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان به جهت آمادگی آنها برای حضور در آزمون سراسری میسر نیست و پیش از چهارم دبستان هم دانش‌آموزان همچنان اشراف بر روی ادبیات پیدا نکرده‌اند. 

انتهای پیام
captcha