سلامت معنوی به درمان سرخوردگی و ناامیدی بشر کمک می‌کند
کد خبر: 4201151
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

سلامت معنوی به درمان سرخوردگی و ناامیدی بشر کمک می‌کند

سیدعلیرضا مرندی با بیان اینکه معنویتی که خدا در آن نباشد به طبیعت پناه بردن و ورزش یوگا ختم می‌شود، گفت: احساس پوچی، سرخوردگی و ناامیدی در میان مردم کشورهای مختلف روزافزون است به همین علت کشورهای مختلف به سمت سلامت معنوی رفته‌اند.

سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکیبه گزارش ایکنا از قم، سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی که با محوریت «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم، امروز، دوم اسفندماه در سالن همایش‌های غدیر آغاز شد، ضمن تقدیر از مشارکت چهره‌های علمی در همایش‌های سلامت معنوی، گفت: همایش سال گذشته بسیار آموزنده بود و امسال نیز به امید خدا شاهد این موضوع خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما در این همایش‌ها توجه روحانیت را بیش از پیش جلب کرده‌ایم؛ در سال ۹۲ که خدمت رهبر انقلاب رسیدیم تأکید ایشان این بود که هدایت را از روحانیت بگیریم، چراکه مطلب سلامت معنوی با دین اسلام به‌صورت کامل منطبق است و ما پزشکان اسلام‌شناس نیستیم و برای این بعد از سلامت باید از ظرفیت اسلام‌شناسان بهره ببریم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: یکی از اقدامات ما این بود که از عنوان سلامت معنوی اسلامی استفاده کردیم، چراکه نگران هستیم که افراد کمتر آشنا نسبت به موضوع و متکی به دیگر اعتقادات، موضوع سلامت معنوی را به غیر از اسلام ارتباط دهند و شورای انقلاب فرهنگی هم با نگاه به این عبارت جامع همراه شده‌اند.

وی تصریح کرد: با تحولاتی که در کشور‌های غربی و به حاشیه رفتن کلیسا‌ها رخ داد، خدازدایی رقم زده شد و انسان به محور تبدیل شد و پزشکی ما نیز همراه با سایر علوم سقوط کرد و انسان‌محور شد؛ ما هم دنباله‌رو غرب شدیم و از آثار بوعلی سینا فاصله گرفتیم درحالی که در کتاب‌های پزشکی هیچ نامی از خدا و معنویت نیست و این رویکرد غرب در عمل ما هم تاثیرگذار است.

مرندی ادامه داد: احساس پوچی، سرخوردگی و ناامیدی در میان مردم کشور‌های مختلف روزافزون است به همین علت کشور‌های مختلف به سمت سلامت معنوی رفته‌اند، اما این موضوع مهم است که معنویتی که خدا در آن نباشد به طبیعت پناه بردن و ورزش یوگا ختم می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت معنوی بعد چهارم سلامت است، تصریح کرد: وزرای کشور‌های دنیا که سالی یک بار جمع می‌شوند این را تصویب کردند که سلامت معنوی بعد چهارم سلامت است و همه کشور‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و اگر ما ورود نمی‌کردیم مورد تاثیر سلامت معنوی غربی‌ها قرار می‌گرفتیم.

وی بیان کرد: ما نگران ورود سلامت معنوی بدون خدا به عرصه سلامت کشور بودیم و با بهره‌مندی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و کمک روحانیت به عرصه سلامت معنوی اسلامی ورود کردیم.

مرندی اظهار کرد: در مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید ارزش‌های انسانی و اسلامی را به نیروی انسانی یاد دهیم و در مرحله بعد تلاش کنیم این صفات معنوی را به مراجعه‌کنندگان خود ارائه دهیم تا بتوانیم تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید امروز جامعه نسبت به موضوع معنوی کمی بی‌توجه شدند، گفت: دانشگاه به سه عنصر اصلی دین، اخلاق و تهذیب در قدم اول و در قدم بعد به علم نیاز دارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند در محیط و فضای دانشگاه، دین، انگیزه و انگیزش انقلابی باید اصل باشد.

یادآور می‌شود، هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با محوریت «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه» تا چهارم اسفندماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha