«آقای اجازه»؛ از تحکیم وحدت تا افزایش خودآگاهی بین مسلمانان
کد خبر: 4203422
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
نگاهی به کارنامه رئیس‌جمهور سابق و فقید تانزانیا

«آقای اجازه»؛ از تحکیم وحدت تا افزایش خودآگاهی بین مسلمانان

او در ادبیات سیاسی تانزانیا «آقای اجازه» نام گرفت چون مجوز بسیاری از کارهایی را که قبل از او ممنوع بود، صادر می‌کرد. با همه گروه‌های مسلمانان تانزانیا اعم از شیعه، سنی، اسماعیلی و ... به نیکی تعامل می‌کرد و به ساخت مدرسه برای مناطق مسلمان کم‌برخوردار و برگزاری مسابقات قرآنی بین آنها اهتمام زیادی داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از  رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا، عصر روز پنجشنبه 10 اسفند 1402، حاج علی حسن موئینی، دومین رئیس جمهوری تانزانیا درگذشت و در این کشور هفت روز عزای عمومی اعلام شد. او بعد از جولیوس نیرره، که سیاست‌های سوسیالیستی را در کشور دنبال می‌کرد، به قدرت رسید و با انجام اصلاحات گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی راه را برای پیشرفت تانزانیا در دوره مدرن هموار کرد.

آقای اجازه در تانزانیا

موئینی به فعالیت احزاب مختلف، راهپیمایی‌های مخالفان دولت، خصوصی‌سازی گسترده، تسهیل واردات و صادرات و ... مجوز داد و در ادبیات سیاسی تانزانیا «آقای اجازه» نام گرفت که مجوز بسیاری از کارهایی را که قبل از او ممنوع بود، را صادر می‌کرد. موئینی اگرچه به عنوان مهمترین اصلاح‌گر سیاسی تانزانیا شناخته می‌شد، ولی همواره به مبانی و شعائر اسلامی‌ پایبند بود و تلاش می‌کرد با زودودن خرافه‌ها، خودآگاهی را در جامعه سنتی مسلمانان و روحانیون تانزانیا افزایش دهد.

موئینی بر وحدت بین مسلمانان تأکید فراوان داشت و اجازه نمی‌داد که اختلافات مذهبی باعث گسترش اختلافات بين مسلمانان شود. او با همه گروه‌های مسلمانان تانزانیا اعم از شیعه، سنی، اسماعیلی، احمدیه و ... به نیکی تعامل می‌کرد. موئینی به ساخت مدرسه برای مناطق مسلمان کم‌برخوردار و برگزاری مسابقات قرآنی بین آنها اهتمام زیادی داشت.
موئینی در سال‌های 1364 تا 1374 دو دوره رئیس جمهور تانزانیا بود. او محبت و ارادت قلبی خود به حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی ایران را آشکارا ابراز می‌کرد و گسترش و توسعه روابط ایران و تانزانیا یکی از سیاست‌های ثابت او بود. در زمان ریاست جمهوری موئینی، رؤسای جمهوری دو کشور ایران و تانزانیا به کشورهای یکدیگر سفر کردند و روابط دو کشور را در بالاترین سطح نگه داشتند.

دیدار موئینی با مقام معظم رهبری

موئینی در دی ماه 1364  پذیرای مقام معظم رهبری مدظله العالی(رئیس جمهور وقت) در  تانزانیا و در خرداد سال 1368 میهمان ایشان در تهران بود. او همچنان دو نوبت در تانزانیا و ایران با مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 1375(رئیس جمهور وقت) و در سال 1394ملاقات و بر لزوم تحکیم روابط دو کشور تأکید داشت.
موئینی در سال 1368 شخصاً از پروژه‌های در حال انجام جهاد سازندگی ایران در منطقه ایکوریری تانزانیا بازدید کرد و آن را نمونه‌ای برای تعامل دیگر کشورها با تانزانیا معرفی کرد.

او در دوره بازنشستگی نیز با مسئولان ایرانی تعامل نیکی داشت و در برنامه‌های مختلف ایران از جمله برنامه‌های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در دارالسلام شرکت می‌کرد. حسین موئینی، رئیس جمهور فعلی زنگبار، فرزند حاج علی حسن موئینی است.

انتهای پیام
captcha