تلویزیون در ساخت سریال درباره ائمه(ع) کم‌کار بوده است/ بازگشت ایرج طهماسب به سیما + فیلم
کد خبر: 4203901
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
معاون سیما در پاسخ به ایکنا:

تلویزیون در ساخت سریال درباره ائمه(ع) کم‌کار بوده است/ بازگشت ایرج طهماسب به سیما + فیلم

محسن برمهانی در نشست خبری برنامه‌های نوروز گفت: ساخت سریال درباره قصص قرآنی نباید به معنی کارکردن پیرامون پیامبران بنی‌اسرائیل تعبیر شود بلکه هدف ما خلق قصص قرآنی است اما قبول دارم ما در حوزه ائمه(ع) کم‌کار هستیم.

سیما

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های نوروز و ماه رمضان 1403 با حضور محسن برمهانی، معاون سیما و مدیران شبکه‌هایی مختلف رسانه ملی امروز 16 اسفندماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه برمهانی گفت: معمولاً در ایام نوروز برای 13 روز برنامه داشتیم اما امسال به واسطه هم‌زمانی نوروز با ماه رمضان برای 30 روز برنامه تولید شده است. برنامه‌هایی تولیدی رمضان و نوروز بسیار متنوع هستند. این گوناگونی نیز در همه بخش‌ها دیده می‌شود. برای نمونه 9 برنامه سحرگاهی و 10 برنامه ویژه افطار که در ایام ماه مبارک هر روز پخش خواهد شد. همچنین به واسطه استقبالی که مردم از ترتیل‌خوانی قرآن در سیما داشتند 15 برنامه ترتیل از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد. در کنار این برنامه‌های قرآنی، باید 15 برنامه مناجات، 20 سخنران مذهبی و 50 برنامه‌ معارفی را هم به برنامه‌های مناسبتی و مذهبی سیما اضافه کنیم.

وی با اشاره به موفقیت برنامه «محفل» بیان کرد: این برنامه با استقبال بسیار خوب عموم مردم مواجه شد برای همین فصل جدیدی از آن از ابتدای ماه رمضان روی آنتن سیما خواهد رفت. در این برنامه دو داور خارجی و سه داور ایرانی حضور دارند. «زندگی پس از زندگی» فصل جدید خود را از شبکه 4 روی آنتن خواهد فرستاد این برنامه نیز ازجمله تولیدات سیما بود که بار دیگر شاهد پخش سری جدید آن هستیم.

معاون سیما درباره سریا‌ل‌های رمضان نیز چنین اطلاع‌رسانی کرد: شبکه یک با دو سریال «زیر خاکی» و «نون خ» به استقبال ماه رمضان و نوروز می‌رود. شبکه دو نیز سریال «‌رستگاری» ساخته مسعود ده‌نمکی را خواهد داشت. شبکه سه نیز با مجموعه تلویزیونی «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی مخاطبان خود را سرگرم خواهد کرد. 190 فیلم سینمایی در ایام نوروز روی آنتن می‌رود که از این تعداد 13 فیلم، آثار ایرانی هستند. «هناس» ، «مصلحت»، «ضد»، « کارو» و ... ازجمله محصولات سینمایی ایام نوروز سیما هستند. البته چند سریال خارجی نیز از سیما روی آنتن خواهد رفت. برای نمونه به فصل سوم سریال «جومونگ» اشاره می‌کنم. شبکه 5 هم با مجموعه نمایشی«دهن‌لق» مردم را سرگرم خواهد کرد.

وی ادامه داد: برنامه «ایران دوست‌داشتنی» برای تحویل سال پخش می‌شود. این برنامه در نوروز هم ادامه دارد و پدرام کریمی، امیرحسین مدرس، فلورا سام و محمد معتمدی مجریانش هستند. برنامه افطار نیز «هلال» نام دارد که محمد دلاوری مجری آن است و برنامه سحر را حسن سلطانی اجرا می‌کند. اجرای برنامه تحویل سال شبکه سه را حامد سلطانی و فرزاد حسنی اجرای برنامه تحویل سال شبکه نسیم را برعهده دارد.

برمهانی با بیان اینکه در ایام نوروز و رمضان 80 مستند روی آنتن شبکه‌هایی سیما خواهد رفت، گفت: برنامه‌های مستند یکی از موضوعات جذاب برای مخاطبان تلویزیون است برای همین مستندهایی؛ علمی، تاریخی، حیات وحش، نجوم و ... را برای پخش در نظر گرفته‌ایم. همچنین در شبکه سه «پانتولیگ» و در شبکه نسیم برنامه‌های «برمودا» و «بگوبخند» ادامه دارد. مرکز صبا نیز ۶۲ ساعت تولیدات داشته است و چهار مجموعه هم ازجمله فصل جدید «جوانمردان» را به تولید رسانده است که نوروز پخش می‌شود.

معاون سیما اعلام کرد: تلویزیون به چهر‌ه‌ها نیاز دارد و چهره‌ها نیز به تلویزیون نیاز دارند برای همین رسانه ملی از وجود چهره‌ها بهره خواهد برد. در همین رابطه برنامه‌‌ای با اجرای ایرج طهماسب در حال ساخت که تلاش می‌کنیم در 9 قسمت نوروز روی آنتن رود. درباره فیلم‌هایی سینمایی ایرانی نیز باید بگویم اینکه فیلم‌های امسال بیشتر محصول حوزه هنری هستند. دلیل خاصی ندارد چون سال گذشته فارابی آثاری را داشت که اکران سینما و آنلاین آن به پایان رسیده بود و ما می‌توانستیم آنها را پخش کنیم امسال این موقعیت برای حوزه هنری فراهم شده است.

وی درباره پروژه حضرت موسی (ع) نیز گفت: این سریال هم اکنون مراحل پیش‌تولید خود را زیر نظر ابراهیم حاتمی کیا طی می‌کند و امیدواریم به زودی فیلمبرداری آن آغاز شود. درباره برنامه «خندوانه» و «عصر جدید» با رامبد جوان و احسان علیخانی مذاکراتی داشتیم اما آنها اعلام کردند نیاز است زمانی سپری شود تا با شکل‌گیری یک فاصله زمانی به شکل بهتری کار مربوطه روی آنتن رود. درباره آقای مهران مدیری نیز باید بگویم این هنرمند جز افرادی نیست که تلویزیونی علاقه‌ای به همکاری با او نداشته باشد. با رضا رشید‌پور هم  مذاکراتی صورت گرفت اما وی فعلاً ترجیح داده با پلتفرم‌ها به کار خود ادامه دهد.

این کارگردان بیان کرد: سیما علاقه‌ای ندارد تا با افرادی که به مردم احترام نگذاشتند همکاری داشته باشد. جز این مسئله دیگر ما هیچ ممنوعیتی برای حضور در سیما نداریم. درباره سریال «پایتخت» هم باید اعلام کنم با عوامل این کار مذاکراتی صورت گرفت تا بتوانیم در آینده شاهد ساخت و پخش سری جدید این مجموعه باشیم.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به افت مخاطب در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: اینکه مخاطب سیما کاهش پیدا کرده امری مختص به ایران نیست بلکه تمام دنیا به نوعی درگیر این مسئله شده است چون فراگیر شدن رسانه‌های نمایشی دیگر و همچنین گسترده شدن محصولات نمایشی در پایین آمدن مخاطب شده است. در میان پایین بودن بودجه را هم در این رابطه باید دخیل دانست. جالب است بدانید بودجه کل سیما شاید به اندازه یکی از شبکه‌های معاند نباشد؛ شبکه‌هایی در مسئله غزه نشان دادند با بشریت مشکل دارند.

وی درباره آمارهای سیما پیرامون برنامه‌های رسانه ملی نیز چنین توضیح داد: انتشار آمار هیچ‌گاه در صداوسیما روتین نبوده است. از طرفی انتشار این آمار گاهی به ضرر شده است چون مثلا گاهی برنامه‌ای مخاطب خاص دارد و آمار مخاطبانش پنج درصد است اما همین ۳ میلیون و پانصد هزار نفر می‌شود. چرا باید این آمار را بگذاریم که نگاه ژورنالیستی به آن باشد و بعد به ضرر ما شود.

معاون سیما در پایان درباره دستمزدهای نجومی که درباره برخی سلبریتی‌ها مطرح می‌شود، بیان کرد: اینگونه نبوده است. برخی گفتند فلانی آمده و دستمزد نجومی گرفته است. شما در جریان دستمزدهای سینمایی هستید، دستمزد سینمایی را تقسیم بر روز و یک شب برنامه کنید. نکته‌ای که هست مردم هم بالاخره دوست دارند برخی از این چهره‌ها را در تلویزیون ببینند.

سید سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما نیز در این جلسه بیان کرد: بعد از نوروز 1402، سیما برنامه‌ریزی‌های خود را برای نوروز 1403 آغاز کرد. ما در تمام تولیدات خود روی کیفیت تاکیدی ویژه داریم زیرا این عامل روی جذب مخاطبان تاثیر بسیار فراوانی دارد. این تنوع در برنامه‌های سحر و افطار هم مورد توجه قرار گرفته است. در تمام برنامه‌های سحرگاهی و افطاری سیما موضوعاتی چون؛ سبک زندگی، خانواده، قرآن، معاد و... محور است.

وی ادامه داد: همچنین تلاش کردیم تا جغرافیای ایران به شکل کامل در تولیدات نمایشی و غیر نمایشی دیده شود چون معتقدیم این رفتار می‌تواند مردم را بیشتر به رسانه ملی متمایل کند اما یک نکته ویژه در تولیدات نوروز امسال کاملا عیان است آنهم اینکه همه آثار به نوعی رنگ و بوی رمضان به خود گرفته است.

خوشرو مدیر کمیته برنامه‌های نوروز با اشاره به برنامه ویژه نوروزی شبکه تهران نیز تصریح کرد: کامران تفتی در این شبکه اجرای برنامه تحویل سال را بر عهده دارد. شبکه چهار نیز برنامه‌ای با فضای نوروزی کشورهای همسایه دارد.

در ادامه کشکولی مدیر کمیته برنامه‌های رمضان با اشاره به برنامه‌های رمضانی رسانه ملی بیان کرد: با توجه به استقبالی که از مناجات‌خوانی و ترتیل‌خوانی شده است به این سمت پیش خواهیم رفت. حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ برنامه سخنرانی داریم. ما برنامه‌ای چون «محفل» را هم داریم که خلاقیت در آن به کار گرفته شده است اما در برنامه‌های دیگر مدل‌های سنتی را هم خواهیم داشت.

رحیم لیوانی مدیر مرکز پویانمایی صبا در ادامه درباره تولیدات این مرکز تصریح کرد: ۱۸ مجموعه در این مرکز تولید شده است که ۴ مجموعه آن جدید هستند. «دشت پرماجرا»، «فیل کوچولو» و «چی شد که این رنگی شدم» ازجمله این آثار هستند. «شکرستان» و «جوانمردان» هم از دیگر آثاری هستند که تولید و پخش آنها همچنان ادامه دارد.

در ادامه مراسم خبرنگار ایکنا از معاون سیما سه سوال پرسید. سوال اول، چرا سیما در ساخت فیلم‌هایی با محوریت ائمه کم‌کار است در‌حالی‌که درباره قصص قرآنی و پیامبران بنی‌اسرائیل سریا‌ل‌های متعددی را جلوی دوربین برده است؟ چرا روند تولید سریال‌های الف سیما تا به این اندازه طولانی است درصورتی‌که سریال‌های بیگ‌پروداکش خارجی در فاصله یک سال تولید می‌شود. گواه بارز این کم‌کاری سریال «سلمان» است. سوال سوم آیا سیما می‌تواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی صدای دوبلورهای بزرگ کشورمان که در قید حیات هستند مجدد احیا کند.

برمهانی سوالات مطرح شده را اینگونه جواب داد: در پاسخ به پرسش اولتان باید بگویم اینکه در رابطه با قصص قرآنی سریال می‌سازیم نباید به معنی کارکردن پیرامون پیامبران بنی‌اسرائیل تعبیر شود بلکه هدف ما خلق قصص قرآنی است اما قبول دارم ما در حوزه ائمه(ع) کم‌کار هستیم البته کارهایی در حال انجام شدن است. نقد بعدیتان را که در غالب سوال مطرح شد کاملا قبول دارم چون ما به شدت د‌ر حوزه تولید صنعتی، ضعیف هستیم. همانگونه که گفتید سریال‌های عظیم خارجی در فاصله یک یا دو سال، ساخته می‌شود چون آنها یک تیم نگارش مجزا و تهیه‌کننده‌های متعدد برای بخش‌های مختلف دارند. در ادامه چون اسم سریال «میرباقری» آمد این نکته را اضافه می‌کنم هنرمندی نظیر وی، استثنایی در سیما است برای همین وقت دادن به او مطمئناً منجر به اتفاق خوبی خواهد شد. درباره سوال پایانی‌ شماهم باید بیان کنم، هنوز هوش مصنوعی به جایی نرسیده که ما بتوانیم از آن برای دوبلور بهره گیریم ولی گروه فنی ما روی این مسئله کار می‌کنند. درضمن اگر مسئله حقوقی پیرامون آن وجود داشته باشد برطرف خواهد کرد. از این موضوع که مطرح کردید کمال تشکر می‌کنم.

گزارش از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha