نگاهی به فعالیت‌های دینی وزارت آموزش ‌و پرورش در سال 1402
کد خبر: 4205706
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

نگاهی به فعالیت‌های دینی وزارت آموزش ‌و پرورش در سال 1402

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش ‌و پرورش اقدامات این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش ‌و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا درباره اقدامات این اداره کل وزارت آموزش ‌و پرورش در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: آغاز سال گذشته همراه با اقدام با برکتی بود که می‌توان به اجرای گروه همخوانی قرآن‌آموزان دارالقرآن‌های سراسر کشور در محضر مقام معظم رهبری در طلیعه ماه رمضان در روزهای نخستین ماه فروردین اشاره کرد؛ همچنین در اسفندماه ۱۴۰۲ شاهد اجرای مجدد این گروه همخوانی بودیم که دانش‌آموزان دارالقرآن امام علی(ع) از استان قم در حسینیه امام خمینی(ره) در محضر مقام معظم رهبری به اجرای برنامه پرداختند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ سه‌شنبه‌ شب‌های هر هفته محفل انس با قرآن از مدارس سراسر کشور به‌صورت زنده با همکاری شبکه قرآن اجرا شد. بزرگ‌ترین محفل انس با قرآن جهان اسلام هم‌زمان در ۲۰ هزار منطقه کشور در مدارس مختلف، دارالقرآن‌ها و مساجد در 27 ماه رمضان برگزار شد و بیش‌ از سه میلیون دانش‌آموز در این محافل توفیق حضور داشتند که در محضر قرآن بنشیند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به برگزاری مراسم جشن تکلیف برای دانش‌آموزان گفت: سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در آستانه سن تکلیف قرار داشتند و جشن‌های تکلیف آن‌ها برگزار شد. حوزه نماز و جذب ائمه جماعات نیز شاهد رشد چشمگیری بودیم که در سال تحصیلی جاری بیش‌ از ۷۱ هزار امام جماعت را اعم از روحانی، فرهنگی، دانش‌آموز، معلمان و اولیا را جذب کردیم؛ این تعداد امام جماعت در بیش‌ از ۶۵ هزار مدرسه فعالیت می‌کنند.

باقری اظهار کرد: پس‌ از چهار سال برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری به‌دلیل کرونا امسال توفیق داشتیم تا هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام را با حضور ۷۰ نفر از ۲۵ کشور برگزار کنیم؛ خوشبختانه دانش‌آموزان ما در این دوره از مسابقات بسیار خوش‌تر درخشیدند و سه رتبه اول و یک رتبه دوم را کسب کرده‌اند. در حوزه برگزاری مسابقات در سال ۱۴۰۲ دو اتفاق جدید رخ داد که می‌توان به برگزاری مسابقات گروهی گفتمان مهدوی و مسابقات دعاخوانی ویژه دختران اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن کریم تصریح کرد: آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه قرآن حضور داشت و خوش درخشید و جزو دستگاه‌های برتر نمایشگاه انتخاب شد؛ امیدواریم در سال جدید نیز به این توفیق دست یابیم. سال گذشته تعداد دارالقرآن‌ها از حدود ۷۶۰ مرکز به ۸۳۰ مرکز ارتقا پیدا کرد درصورتی که در طی چند سال اخیر افزایشی نداشتیم.

باقری در پایان افزود: امسال به کمک دولت اعتبارات خوبی به حوزه قرآن، عترت و نماز تخصیص پیدا کرد و نسبت‌به سال‌های گذشته رشد چشمگیری دو برابری داشتیم. یکی از اتفاقاتی که باعث شد کارهای قرآنی خوب پیش برود طرح ملی اتقان بود که براساس این طرح، حدود ۲۰ هزار معلم دوره ابتدایی در پنج استان، سواد قرآنی خود را ارتقا دادند.

انتهای پیام
captcha