هنرمندانی که سال نو پا به صحنه نمی‌گذارند + فیلم
کد خبر: 4205997
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

هنرمندانی که سال نو پا به صحنه نمی‌گذارند + فیلم

سال 1402هنرمندان بسیاری جهان فانی را ترک گفتند که بخشی از آنها چهره‌های شناخته شده در حوزه هنرهای نمایشی بودند.

به گزارش ایکنا، سال گذشته بسیاری از اهالی سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفتند که ممکن است تا سال‌ها یا همیشه جایگزینی شبیه آنها پیدا نشود.

در متن پیش‌رو و به انگیزه پایان سال، یاد رفتگان اهالی هنر در سال جاری را گرامی می‌داریم.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کننده کشورمان ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۷۳ سالگی درگذشت. در کارنامه هنری او آثار ماندگاری همچون سریال‌‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینمایی همچون «به‌ خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» دیده می‌شد.

حسام محمودی

حسام محمودی متولد ۱ فروردین ۱۳۶۵ بود. او هنرپیشه و دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس بود. وی در ۱۲ اردیبهشت امسال در سن ۳۷ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت. آخرین نقش‌آفرینی او در سریال «رحیل» بود که در میانه تولید آن درگذشت و نقشش ناتمام ماند.

رضا حداد

رضا حداد نویسنده و کارگردان تئاتر متولد سال ۱۳۴۸ بود و روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ به دلیل ایست قلبی در منزلش و در ۵۴ سالگی از دنیا رفت.

او دانش‌‌آموخته کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر و معماری بود که تجربه بازیگری در نمایش «باغ مرگ» به کارگردانی سیامک احصایی را در سال ۸۹ داشت.

سرپرستی گروه سایه و گروه تئاتر آفتاب ازجمله فعالیت‌‌های او بود و نمایش‌‌های «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش»، «آمدیم، نبودید، رفتیم» و «کابوس‌‌های خنده‌دار برای شب، چندتایی هم برای روز» از جمله آثاری است که کارگردانی کرده است.

سینا زند

سینا زند فرزند امیرهوشنگ زند، مدیر دوبلاژ و از دوبلورهای باسابقه متولد سال ۱۳۶۷ بود که فعالیت خود را از سال ۷۴ در عرصه دوبله آغاز کرد و ۳۱ خرداد بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

هنرمندانی که مار را ترک کردند

آرش میرحمدی

آرش میراحمدی متولد ۴ تیر ۱۳۵۰ در فراشبند استان فارس و فارغ‌التحصیل لیسانس رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران بود که علاوه بر بازیگری، کار نویسندگی و کارگردانی هم می‌کرد. وی سرانجام به دلیل سرطان لوزالمعده ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ از دنیا رفت.

فریماه فرجامی

فریماه فرجامی متولد ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در تهران بود. وی هنرپیشه سنیما و تلویزیون و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک بوده و فعالیت هنری خود را با رادیو از سال ۱۳۵۵ شروع کرد.

آخرین کار این بازیگری در لامینور بود. وی در دو ماه پایانی عمر دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی، درمان را تحت نظر پزشک در خانه ادامه داد. اما دوباره براثر سکته در بیمارستان بستری شد و چند روز در کما به سر برد. او سرانجام  ۹ تیر در ۷۱ سالگی درگذشت.

اکبر قدمی

اکبر قدمی فروردین ۱۳۳۰ متولد شد. او در «رؤیای خیس»، «جایی برای زندگی»، «برگ برنده» و … به ایفای نقش پرداخته بود. قدمی که در آمریکا زندگی می‌کرد ۲۶ مهرماه سال جاری از دنیا رفت.

فردوس کاویانی

کاویانی متولد ۳ مهر ۱۳۲۰ در کرمان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است و دانش‌‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در تئاتر آغاز کرد. وی در ۹ مهر ۱۴۰۲ بر اثر بیماری پارکینسون فوت کرد.

هنرمندانی که مار را ترک کردند

داریوش مهرجویی

وی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های نامدار سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون «هامون»، «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها» و «سارا» را ساخته است. وی به همراه همسرش وحیده محمدی‌‌فر شبِ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانهٔ ویلایی خود در مشکین‌‌دشت کشته شدند و دخترشان جسد آن‌ها را کشف کرد و ماجرا را به پلیس گزارش داد.

آتیلا پسیانی

وی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی متولد ١٠ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران بود. او فرزند جمیله شیخی هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر ایران و همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی در ۱۴ مهر ۱۴۰۲ بر اثر بیماری سرطان در فرانسه درگذشت.

اکبر محمودی

اکبر احمدی بازیگر سریال‌های «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» بود که دوم آذر بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

وی در آثاری همچون «چشم شیشه‌ای»، «مجسمه»، «هفت گذرگاه»، «شب روباه»، «آخر بازی»، «فراری»، «شام عروسی»، «عروسک»، «راه رفتن روی خطوط» و «آزادی به قید شرط» بازی کرده بود.

رضا صفایی‌پور

رضا صفایی‌پور در تهران زاده شد. وی بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام طوفان به شهرت رسید. پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچک‌خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری پرداخت و با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم‌کم به شهرت رسید.

مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون است. وی یکشنبه ۲۶ آذر در سن ۷۴ سالگی پس از چندسال مبارزه با بیماری پارکینسون در منزل خود درگذشت.

توران مهرزاد

توران مهرزاد متولد ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و سپس فعالیت خود را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد و یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود. سه‌شنبه ۲۸ آذر بر اثر کهولت سن در بیمارستان پاستورنو تهران درگذشت.

رضا معینی

رضا معینی، گوینده و مجری پیشکسوت رادیو که اغلب مخاطبان، صدای او را با برنامه «قصه شب» می‌شناسند پس از دو سال بیماری، شامگاه دهم آذر در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

ناصر طهماسب

وی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. دوبله را به صورت حرفه‌ای از اوایل دهه ۱۳۴۱ آغاز کرد. او افزون بر گویندگی نقش‌های اول، در فیلم های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست گویندگان فعالیت داشته است. وی یکم دی، دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
captcha