عزم دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی بین دانشجویان
کد خبر: 4207494
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
حجت‌الاسلام محمد معرفت تبیین کرد

عزم دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی بین دانشجویان

مدیرکل تبلیغ و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در هر ترم 3 هزار و ۵۰۰ کلاس درس انس با قرآن کریم برگزار می‌شود، از عزم جدی دانشگاه آزاد برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی دانشجویی خبر داد.

محمد معرفتحجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت؛ مدیرکل تبلیغ و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه امسال ما مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستیم، گفت: در چند سال اخیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن به دلایل مختلف مانند کرونا و تلاقی با ایام نوروز با رکود شدید مواجه بود و در سال قبل اصلا برگزار نشد؛ امسال به پیشنهاد مجمع قرآن و عترت، این بخش به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شد و ما هم استقبال کردیم؛ البته 14 شب نمایشگاه امسال هم مصادف با 14 روز فروردین ماه شده است لذا کار بسیار سخت‌تر از سال قبل است ولی یک ستاد برگزاری در نمایشگاه ایجاد شد و تاکنون کار به خوبی پیش رفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های زیادی در امور قرآنی دارد و در برخی موارد پیشقدم بوده است، افزود: برخی کارهای این مجموعه منحصر به فرد است؛ تاسیس پژوهشکده قرآن و عترت در این دانشگاه از جمله کارهای مهم صورت گرفته برای انجام پژوهش‌های قرآنی است. نشست‌ها و کارگاه‌های قرآنی به صورت مجازی و حضوری در این پژوهشکده برگزار می‌شود همچنین تاسیس اداره قرآن و عترت هم از دیگر فعالیت‌ها است.

معرفت با بیان اینکه در اداره کل تبلیغ و امور دینی، درس انس با قرآن کریم برگزار می‌شود، تصریح کرد: برپایی درس انس با قرآن از جمله موضوعاتی است که دانشگاه آزاد اسلامی مبتکر آن بوده است و براساس این طرح، همه دانشجویان باید یک دوره روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را بگذرانند و این درس به صورت رایگان در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر ترم 3هزار و 500 کلاس درس انس با قرآن کریم برگزار می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته بیش از 5 سامانه قرآنی نیز راه‌اندازی شده است.

مدیرکل تبلیغ و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انجام پژوهش‌های قرآن و علم از جمله کارهایی است که در پژوهشکده قرآن و عترت دنبال شده است، تصریح کرد: در عرصه قرآن و روان‌شناسی، قرآن و تاریخ، قرآن و حقوق و ... آثاری تولید شده است و حتی این نگرش ایجاد شده که اخلاق مهندسی  بر اساس آموزه‌های قرآنی دنبال شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه با همکاری بخش‌هایی چون جهاد دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان و ... به فعالیت در نمایشگاه می‌پردازد و تلاش کرده است تا فعالیت‌های نوآورانه و خلاقیت‌محور داشته باشد مثلا برای اولین بار دوره اینفوگرافی قرآنی در 4 جلسه با حضور استاد رجبی برگزار شد، 4 جلسه پرده‌خوانی قرآنی داریم که برای این کار از حضور دانشجویان استفاده کردیم که شب گذشته به داستان حضرت ایوب اختصاص داشت. این رویکرد خوبی است که مفاهیم قرآن به شکل جدیدی به مخاطبان عرضه شود.

معرفت با بیان اینکه برپایی کارگاه قرآنی و استقرار غرفه سلامت و مطالعات طب اسلامی در بخش دانشگاهی از جمله فعالیت‌های انجام شده است، اظهار کرد: پاسخ به شبهات مهدویت، امامت و سایر شبهات کلامی هم از دیگر فعالیت‌های در حال انجام در این بخش نمایشگاه است؛ البته برنامه‌های ثابت هر شب در نماشگاه برگزار می‌شود و یکسری برنامه‌ها هم مانند محفل قرآنی، دعاخوانی و زلال احکام و ... هم طبق جدول ارائه‌شده در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در دو مرحله اهدای جایزه داریم؛ یعنی هر کسی که در این بخش حضور یابد و در نظرسنجی ما شرکت کند به قید قرعه به 3 نفر جایزه داده خواهد شد؛ برگزاری مسابقه معماهای قرآنی هم از دیگر برنامه‌های نمایشگاه است که هر روز از ساعت 5 تا 11 شب از طریق سامانه طراحی شده انجام می‌شود و به 3 نفر جایزه اهدا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha