آموزش مردم؛ راهکار کاهش تلفات گسترده جاده‌ای
کد خبر: 4208390
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
شاهمین فتحی تأکید کرد؛

آموزش مردم؛ راهکار کاهش تلفات گسترده جاده‌ای

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران بر مشارکت مردم در بحث کاهش تلفات تأکید کرد و گفت: جامعه آماده یعنی مردمی که آموزش‌های لازم را در راستای کاهش تلفات دیده‌اند.

شاهمین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهرانشاهمین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بخشی از وظایف حاکمیتی را در بلایا و حوادث بر عهده دارد، گفت: هلال احمر در بلایا با تمام ظرفیتی که دارد در اقصی نقاط کشور و حتی جهان به کمک مردم می‌‌رود. ما عضو جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستیم به همین دلیل برای کمک به مردم جهان به مأموریت‌های خارج از کشور نیز می‌رویم.

وی به فعالیت‌های هلال احمر در زمینه مواجهه با حوادث اشاره و اظهار کرد: بخشی از مجموعه هلال احمر کار آمادگی برای مواجهه با حوادث غیر مترقبه مثل سیل، زلزله، رانش زمین و ... را بر عهده دارد.

فتحی به نقش هلال احمر در حوادث جاده‌ای نیز اشاره و تصریح کرد: در بحث حوادث جاده‌ای علی رغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت تا امروز بیش از 700 نفر از هموطنانمان را از دست داده‌ایم و این آمار اگرچه نسبت به سال قبل کمتر است اما حتی یک نفر فوتی هم برای کشور ما زیاد است لذا در جمعیت هلال احمر سعی بر این داشتیم برای اطلاع‌رسانی و آموزش مردم و نیز اقدامات فوریتی و انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها توانمان را چند برابر کنیم.

وی اعلام کرد: از 25 اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی 177 مرکز  را برای ارائه خدمات آموزشی و امدادی به مردم فراهم کردیم یعنی سعی کردیم با آموزش به مردم از حوادث پیشگیری کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: جوانان هلال احمر در پایگاه‌های حوزه جوانان تلاش کردند در پست‌های ایمنی و سلامت هم کار آموزشی برای مردم انجام دهند، هم محیط‌های امنی برای استراحت مردم فراهم کنند و هم محیط‌هایی را با عنوان دوستدار کودک فراهم کنند. حوزه امداد و نجات ما هم در همه جاده‌های مواصلاتی مستقر بوده و با تجهیزات خوبی که در اختیار دارند در حال امدادرسانی به مردم هستند.

وی نسبت به دور برگشت مسافران نوروزی اظهار نگرانی کرد و گفت: برای دور بازگشت سفرها نگرانی‌هایی وجود دارد به ویژه با توجه به حجم مسافرت‌هایی که انجام شده است و در حالی که 900 هزار خودرو از تهران خارج شده بودند، حداقل 600 هزار خودرو براساس آماری که پلیس ارائه کرده هنوز به تهران باز نگشته‌اند.

فتحی افزود: امیدواریم مردم عزیزمان ضمن مدیریت بازگشت، خودشان به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کنند. چون اگر فرهنگ رانندگی مردم اصلاح شود و ضلع‌های دیگر این مثلث یعنی خودروها و جاده‌ها ایمن شوند، قطع به یقین کاهش تلفات را خواهیم داشت. ما از این تعداد تلفات مکدر هستیم اما آماری که ارائه شده نسبت به سال قبل در بحث تصادفات، مجروحان و فوتی‌ها آمار کاهشی بوده است.

وی اظهار کرد: ما دبیر کمیته آموزش همگانی هلال احمر نیز هستیم و بر مشارکت مردم در بحث کاهش تلفات تأکید داریم؛ جامعه آماده یعنی مردمی که آموزش‌های لازم را در راستای کاهش تلفات دریافت کرده‌اند؛ اگر مشارکت مردم بالا باشد قطعاً در مواجهه با بلایا تلفات کمتری خواهیم داشت.

فتحی افزود: چشم‌انداز ما این است که هلال احمر استان تهران به الگوی سایر استان‌ها تبدیل شود. با توجه به وسعت این استان و امکاناتی که در آن وجود دارد، سعی بر این بوده معین همه کشور باشیم و در حوزه امداد و نجات هر جای ایران که اتفاقی بیفتد یکی از پایه‌های اصلی اعزام تیم‌های امدادی، استان تهران باشد.

وی در پایان گفت: تلاش ما این بوده ضمن بالا بردن توان نیروهایمان آموزش نیروهای واکنش سریع خودمان را در دستور کار قرار دهیم؛ اکنون تعداد قابل توجهی تیم واکنش سریع داریم، ضمن اینکه انبارهای امدادی ما دپوی اقلام مناسب‌تری دارند و از همه اینها مهم‌تر در حال آموزش مردم هستیم.  

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha