شیرینی مَثَل‌های «بوستان» و «گلستان» در «عسل مثل یه قصه»
کد خبر: 4211549
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

شیرینی مَثَل‌های «بوستان» و «گلستان» در «عسل مثل یه قصه»

افزایش دایره واژگان؛ افزایش اعتماد به نفس و ایجاد خلاقیت و تخیل با محوریت ضرب‌المثل‌های ایرانی از جمله مهمترین رویکرد‌هایی است که کتاب «عسل مثل یه قصه» به قلم سیدمحمد مهاجرانی تلاش کرده تا آن مفاهیم را با مخاطبان کودک و نوجوان قسمت کند.

همزمان با هفته بزرگداشت سعدی؛ هانیه عدالتی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان در راستای اهمیت و جایگاه مَتَل‌ها و مَثَل‌ها در حوزه بازتاب فرهنگ، آداب و رسوم نیاکان ما به فرزندانمان و تاثیری که اشراف و آشنایی این مفاهیم در تعالی فرهنگی کودکان و نوجوانان سرزمینمان و تاثیر آن بر رشد و تعالی فرهنگ جامعه دارد در قالب یاداشتی به معرفی کتاب کتاب «عسل مثل یه قصه» به قلم سیدمحمد مهاجرانی با محور ضرب‌المثل‌های فارسی که اغلب آنها برگرفته از دو اثر گرانسنگ «بوستان» و «گلستان» شیخ‌ اجل سعدی شیرازی پرداخته و آن را در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) قرار داده که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

هانیه عدالتی در این یادداشت چنین آورده است: ضرب‌المثل‌ها، زبان مشترک ملت‌ها‌ هستند و از زمان‌های قدیم در ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. هر مَثَلی پیشینه‌ای دارد و  معمولا داستان پندآموزی در آن نهفته است.

ضرب‌المثل‌ها ریشه در فرهنگ مردم، آداب، رسوم و سبک زندگی آنها دارد. بعضی مثل‌ها مربوط به منطقه خاصی هستند و برخی عمومی‌اند. یکی از راه‌هایی که می‌توان مفاهیم و حکمت‌ها را بهتر در ذهن نهادینه کرد، تبدیل آنها به شعر و جملات مسجع است. مثل‌ها نیز جملات کوتاه و زیبایی هستند که بر دل می‌نشینند و مفاهیم را بهتر منتقل می‌کنند.

فواید آموزش ضرب‌المثل‌ها به کودکان

افزایش دایره واژگان: هر چقدر کودکان کلمات بیشتری در ذهن داشته باشند، قدرت بیان بهتری دارند و با کتاب‌ها بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. در بسیاری از مثل‌ها، کلماتی به کار رفته‌اند که در زبان محاوره و گفت‌وگوهای روزمره‌ ما کم کاربردترند.

افزایش اعتماد به نفس: یاد گرفتن زبان تمثیل، باعث می‌شود بچه‌ها بهتر مفاهیم را بفهمند و ساده‌تر و سریع‌تر منظور خود را به دیگران برسانند؛ در نتیجه مهارت‌های ارتباطی‌ بهتری با دیگران پیدا می‌کنند. بیشتر دانستن و ارتباط کلامی خوب، رشد اجتماعی و اعتماد به نفس کودکان را بالا می‌برد.

ایجاد خلاقیت و تخیل: تصویرسازی مثل‌ها در ذهن و فکر کردن و پیدا کردن موقعیت‌های استفاده‌ آنها، ذهن کودکان را فعال می‌کند و بر قدرت تخیل و خلاقیت آن‌ها می‌افزاید.

کتاب عسل مثل یه قصه

سیدمحمد مهاجرانی، در کتاب «عسل مثل یه قصه»،  44 ضرب‌المثل معروف را انتخاب کرده‌ و برای استفاده هر کدام از آنها داستانی کوتاه وآموزنده آورده‌ است.

تصاویر خلاقانه کتاب را مهدی صادقی طراحی کرده‌ است. این تصاویر، غالبا جلوه شاد و هیجان‌انگیزی به کتاب داده‌ است. خواندن مقدمه کتاب نیز می‌تواند برای خواننده جذاب باشد. مهاجرانی از کودکی خود و علاقه‌اش به ضرب‌المثل‌ها گفته و خودِ مقدمه، نمونه خوبی از کاربرد مثل‌هاست.

کتاب «عسل مثل یه قصه» برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با کودکان فرصتی عالی فراهم می‌کند. ما می‌توانیم از آنها بخواهیم که خود را در موقعیت داستان تصور کنند و درباره رفتار شخصیت‌ها فکر کنند. با این کار، یاد می‌گیرند که چگونه با موقعیت‌های جدید روبه‌رو شوند.

همچنین با توجه به آنکه تصاویر کتاب، رابطه بینابینی با داستان و ضرب‌المثل مورد نظر دارند؛ می‌توانیم پیش از خواندن هر داستان از کودک بخواهیم که با توجه به تصویر حدس بزند که داستان در مورد چیست. این کار باعث برانگیختن حس کنجکاوی کودکان و خلاقیت آن‌ها می‌شود.

استفاده درست از ضرب‌المثل‌ها یك هنر است؛ به همین دلیل نویسنده کتاب، در هر داستان، تحت عنوان «این مثل که شیرین است، استفاده‌اش این است.» کاربردهای متفاوت ضرب‌المثل را توضیح می‌دهد.

امید است این کتاب، شروعی بر آشنایی بیشتر کودکانمان با ابعاد مختلف ادبیات فارسی باشد؛ تا شیرینی‌اش را بیش از پیش بچشند و به ایرانی بودنشان افتخار کنند.

انتهای پیام
captcha