آموزش احادیث کاربردی ائمه(ع) در دروس آموزشی مؤسسات
کد خبر: 1368403
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
عباس سلیمی خواستار شد:

آموزش احادیث کاربردی ائمه(ع) در دروس آموزشی مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسات قرآنی به دنبال بودجه‌های قرآنی دولت نباشند، در واقع به‌صورت خودجوش و مردمی و همچنین کمک‌های خیرین به ارتقای سطح فرهنگ قرآنی بپردازند.


عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری ممتاز کشور در گفت‌وگو خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اهمیت قرآن در جامعه بالاخص میان نسل جوان گفت: دو مقوله قرآن و عترت بنا به فرمایش حضرت رسول(ص) جداشدنی نیستند.



وی با بیان اینکه قرآن بی ولایت نجات‌بخش نیست، عنوان کرد: آنان که بوی عترت و قرآن نمی‌‌دهند، آسوده روی زمین جان نمی‌دهند و آنان که دل به قرآن نداده‌اند، افتاده‌اند اگرچه بر روی پاها ایستاده‌اند.



لزوم کشف ظرفیت‌های قرآنی توسط مؤسسات قرآنی



سلیمی در رابطه با توانمندی و استعدادهای بالقوه در عرصه قرآن کریم اظهار کرد: استعدادهای عجیب و فراوانی در قرآن نهفته است که با پشتیبانی مسئولان و متولیان قرآنی کشور شاهد کشف ظرفیت‌های قرآنی خواهیم شد.



این پیشکسوت قرآن یکی از عوامل مؤثر در توسعه فرهنگ قرآنی را حضور اساتید قرآن عنوان و تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی کمیل یکی از مراکز قرآنی مردم‌نهاد است که با هدف اشاعه فعالیت‌های قرآنی راه‌اندازی شده است؛ ناگفته نماند بند بند عنوان این مؤسسه قرآنی نیاز به تفسیر کاربردی دارد.



ترویج انس با قرآن و ولایت‌مداری در جامعه



وی امیرالمؤمنین(ع) را قرآن ناطق خواند و گفت: معتقد است که مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی کمیل وظیفه سنگینی جهت ترویج انس با قرآن و ولایت‌مداری در جامعه دارد.



این قاری قرآن خواستار ایجاد مبحث آموزش «احادیث کاربردی ائمه(ع)» در دروس آموزشی مؤسسات قرآنی شد و افزود: لازم است تا مؤسسات قرآنی در کنار آموزش قرآن به ارائه روایات ائمه(ع) همچون احادیث آنان بپردازند.



ماجرای کمیل و جاذبه صوت حزین و جانسوز قاری قرآن



سلیمی به خاطرات کمیل از امام علی(ع) اشاره و تصریح کرد: کمیل برخی از شب‌ها همراه امام علی(ع) در مسجد کوفه به عبادت می‌پرداخت؛ شبی امام علی(ع) و کمیل پس از انجام عبادت از مسجد به طرف منزل حرکت کردند، در مسیر راه از منزلی، صدای حزینی به گوش رسید که کسی آیه «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا...»(سوره زمر آیه 9) را با صوتی بسیار حزین و جانسوز می‌خواند، کمیل از این حالت متأثر شد و در ذهن از او تعریف کرد؛ بدون آنکه سخنی به زبان آورد، مولا امیرالمؤمنین(ع) متوجه درون او شد و فرمود: «از زمزمه این مرد تعجب نکن، او اهل آتش است؛ خبرش را در آینده به تو خواهم داد».



وی اضافه کرد: کمیل از حرف امام عل(ع) متعجب شد، پس از مدتی جنگ نهروان صورت گرفت و عده زیادی از خوارج کشته شدند؛ پس از اتفاق این مهم حضرت امیر(ع) در حالیکه شمشیر به دست داشتند و از میان سرهای بریده خوارج می‌گذشتند، نزد کمیل آمد و شمشیرش را روی سر بریده‌ای گذاشت و فرمودند: یا کمیل! أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ...؛ کمیل فهمید که این شخص همان شخصی است که آن شب با سوز به راز و نیاز مشغول بود.



جدا کردن قرآن از اهل بیت(ع) توسط جنایت‌کاران سوریه



این پیشکسوت قرآنی ائمه اطهار(ع) را مفسران حقیقی قرآن عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون شاهد تحولات سیاسی هستیم که می‌توان به جنایت‌کاران سوریه اشاره کرد؛ ناگفته نماند که اکثر این افراد از حفاظ کل قرآن هستند اما قرآن را از اهل بیت(ع) جدا می‌دانند.



سلیمی افزود: جنایاتی در قبال سوریه از سوی جنایت‌کاران غربی اعمال شده است که در این میان می‌توان به اسارت، تملک و بهره‌برداری جنسی و خرید و فروش زنان اشاره کرد؛ لازم است تا در این راستا در کنار آموزه‌های قرآنی به اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) بپردازیم که این مهم از سوی مراکز قرآنی همراه هدایت با متولیان قرآنی کشور مؤثر خواهد بود.



ضرورت بهره‌مندی از کمک‌های خیران قرآنی در مؤسسات قرآنی



این قاری قرآن تأکید کرد: مؤسسات قرآنی به دنبال بودجه‌های قرآنی دولت نباشند، در واقع به‌صورت خودجوش، مردمی و همچنین کمک‌های خیرین به ارتقای سطح فرهنگ قرآنی بپردازند.



این پیشکسوت قرآنی در رابطه با جامعه قرآنی پیش از انقلاب گفت: اکثر روحانیون و فعالان قرآنی پیش از انقلاب با در اختیار داشتن چند جلد از قرآن و جلسات خانگی به انس با قرآن می‌پرداختند و ما هم‌اکنون باید از این افراد برای اشاعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه، الگوگیری کنیم.



وی در پایان به روایتی از پیامبر(ص) اشاره و تصریح کرد: «بدترین پشیمانی‌ها، پشیمانی پس از ورود به عالم آخرت در شب اول قبر است»، همچنین امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه می‌فرمایند: «انسان مؤمن نمی‌میرد مگر اینکه قرآن را فراگرفته باشد و یا در راه قرآن قرار گیرد».

captcha