حبیب مهکام را بیشتر بشناسیم + صوت
کد خبر: 4158929
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

حبیب مهکام را بیشتر بشناسیم + صوت

پیشکسوت قرآنی کشورمان چند روز قبل وارد 80 سالگی خود شد، او طی این هشتاد سال خدمات فراوانی به عرصه قرآن کریم داشته است.

استاد حبیب مهکام را بیشتر بشناسیم + صوت

به گزارش ایکنا، «حبيب مهكام» برای اكثر قاريان و قرآن‌پژوهان چهره‌ای شناخته شده است. استنادهای پرتکرار به آيات قرآنی، مستندات دينی و روايات و کتب ادبی از مختصات مباحث مطرح شده از سوی اوست.

این پیشکسوت قرآنی 27 تیرماه ۱۳۲۳ در شهر مراغه متولد شد و تا پایان مقطع دیپلم را در این شهر گذراند. وی سال ۱۳۴۴ در رشته ادبيات فارسی دانشگاه تبريز پذيرفته شد، اما پس از گذشت يكسال تحصيل در دانشكده ادبيات، دانشگاه تبريز را برای همیشه ترک کرد تا چند سال بعد به تهران بیاید و در دانشگاه دیگر و رشته دیگری ادامه تحصیل دهد، قرعه به نام دانشكده حقوق دانشگاه تهران و رشته حقوق قضايی افتاد. 

استاد مهکام از سال ۱۳۴۹ و همزمان با پايان تحصيلات دانشگاه وارد عرصه تبليغات مذهبی و قرآنی شد و در اين زمينه فعاليت‌های خود را گسترش داد.

فعاليت اصلی وی، مسائل قرآنی، مسابقات قرآن، حضور در محافل انس با قرآن، سخنرانی در محافل و مجالس مذهبی و قرآنی و ... است كه همواره با استقبال فراوان مردمی همراه بوده است.

از جمله سوابق فعالیت‌های استاد مهکام در حوزه قرآن می‌توان به حضور در دانشگاه‌های تهران، علوم انتظامی، شهید بهشتی، الزهرا(س)، علوم قرآنی، حضرت امام حسین(ع)، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، افسری، همچنین حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، آب و برق، مهدیه تهران، حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی، سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی مرکز، وزارت امور خارجه و دارایی، پادگان‌های نیروی زمینی و هوایی، پایگاه‌های مقاومت بسیج، آموزش و پرورش، جهاددانشگاهی و بانک مرکزی به عنوان استاد و مدرس قرآن اشاره کرد. همچنین عنوان مجری و کارشناس علوم قرآنی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در کارنامه فعالیت‌های ایشان، قابل مشاهده است.

آثار علمی و تألیفات استاد مهکام عبارت از بهره‌وری از دیدگاه قرآن و امام علی(ع)، فن تجوید، آداب تلاوت قرآن، ملخص تاریخ قرائات، پیام حق، قرآن در آئینه احادیث نبوی(ص)، نگاهی به تاریخ اسلام، نگرشی بر وقف و ابتدا، نماز جمعه در قرآن و حدیث، سفرنامه بنگلادش، قزاقستان و قرقیزستان است.

از جمله سفرهای استاد مهکام در ارتباط با امور قرآنی به کشورهای خارجی شامل عربستان، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان است.

استاد مهکام علاوه بر فعالیت در حوزه قرآن کریم در بحث عترت نیز فعالیت‌های اثرگذاری داشته است. او سال‌ها در هیئات و حسینیه‌ها به عنوان ذاکر و روضه‌خوان حضور داشته و حضور در شبکه‌های رادیویی به عنوان کارشناس مذهبی و بحث در مورد واقعه عاشورا از منظر قرآن و ... بخش دیگری از فعالیت‌های این خادم قرآن و عترت بوده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha