تأكيد بر لزوم مشاركت همه افراد مؤثر در زمينه تحول و ارتقای علوم انسانی
کد خبر: 2346665
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹

تأكيد بر لزوم مشاركت همه افراد مؤثر در زمينه تحول و ارتقای علوم انسانی

گروه انديشه: در نشست هم‌انديشی علمی ـ كاربردی كارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ريزی وزارت علوم، كه روز گذشته با حضور جمعی از صاحب‌نظران كشور برگزار شد، بر ضرورت مشاركت همه افراد مؤثر در زمينه تحول و ارتقای علوم انسانی تأكيد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست هم‌انديشی علمی ـ كاربردی كارگروه‌های ويژه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ريزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری روز گذشته، 25 خردادماه، به ميزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
بنابر اين گزارش، اين هم‌انديشی با سخنرانی حميد طالب‌زاده، دبير شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آغاز شد. وی در سخنانی با اشاره به اين‌كه دو سال از آغاز به كار شورای تحول می‌گذرد، تشكيل اين شورا را ناشی از توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و آن را نخستين مرجعی برشمرد كه مسائل علوم انسانی را به شكل ژرف‌تری پيگيری می‌كند.
وی با اشاره به رويكردهای آموزشی، پژوهشی و اجرايی اين شورا، از تشكيل كارگروه‌های ويژه‌ای خبر داد كه در كنار كارگروه‌های اصلی و متأثر از ايجاد هماهنگی و سازگاری فراگير ميان اين رويكردها شكل گرفته‌اند و كمك شايانی به پيشرفت كارگروه‌های متعدد و تخصصی خواهند نمود.
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئيس شورای تخصصی تحول در علوم انسانی، به ايراد سخنانی به عنوان افتتاحيه رسمی اين هم‌انديشی پرداخت و با اشاره به اين‌كه دانشگاه‌های فعلی از آغاز تحت تأثير هيمنه دانشگاه‌های غربی ايجاد شده‌اند، بر لزوم بازنگری در كيفيت آموزشی دانشگاه‌ها تأكيد كرد.
وی افزود: در حوزه تمدنی غرب، از رنسانس به بعد سعی بر اين بوده است كه همه جنبه‌های متعالی مربوط به انسان را در زندگی طبيعی، مادی، اجتماعی و تاريخی خلاصه كنند و ملاحظه سير تحولات انسان‌شناسی در غرب، ما را متوجه اين نكته مهم می‌كند كه غرب در اين چند سده كوشيده است كه انسان را از آسمان به زمين بكشاند.
رئيس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی با تأكيد بر لزوم مشاركت همه افراد مؤثر در زمينه تحول علوم انسانی، اعم از حوزوی و دانشگاهی، صاحب‌نظران و مسئولان و نهادهای مربوطه، اظهار كرد: اين كار بسيار دشوار است، اما نبايد از آن ترسيد، بلكه بايد اين وظيفه برزمين‌مانده را به دوش كشيد و با توكل به خدا به پيش رفت.
حسين نادری‌منش، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، پس از حداد عادل به ايراد سخنانی در خصوص فعاليت‌های وزارت علوم و ارتباط آن با شورای تخصصی تحول پرداخت و ضمن تأكيد بر وظايف دوطرفه ميان امور اجرايی و ساحت انديشه، اظهار اميدواری كرد كه مجموعه بيشتری از اساتيد دانشگاه به اين طرح عظيم بپيوندند.
بر اساس اين گزارش، در ادامه اين نشست، لطف‌الله فروزنده، رئيس كارگروه مديريت، منوچهر محمدی، رئيس كارگروه علوم سياسی، محمد اسحاقی، رئيس كارگروه مطالعات زنان و خانواده، صادق آيينه‌وند، رئيس كارگروه تاريخ، علی فتحی آشتيانی، رئيس كارگروه روانشناسی به ارائه گزارش در خصوص عملكرد كارگروه‌های متبوع خود پرداختند.
اين گزارش می‌افزايد، در آغاز نوبت عصر اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه، رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه و عضو شورای تحول، به عنوان سخنران ميهمان، سخنانی با موضوع «تعاريف و مدل‌های اسلامی‌سازی علوم از ديدگاه متفكران اسلامی» بيان كرد.
وی با اشاره به چهار رويكرد در بين متفكران اسلامی نسبت به تحول در علوم انسانی اظهار كرد: غرب‌گرايی، غرب‌ستيزی، غرب‌گريزی و غرب‌گزينی چهار رويكردی است كه قابل مشاهده در ميان متفكران اسلامی است و آخرين مورد، يعنی غرب‌گزينی مناسب‌ترين رويكرد از ميان اين چهار رويكرد است.
بر اساس اين گزارش، در ادامه اين نشست، رؤسای كارگروه‌های اقتصاد، زبان، فلسفه دين، تعليم و تربيت، حقوق، معماری و شهرسازی، هنر و جامعه‌شناسی گزارش‌هايی در خصوص عملكرد كارگروه‌های تحت رياست خود ارائه كردند و پيشنهادهای خود در جهت بهبود شرايط علوم انسانی را بيان كردند.
اين گزارش می‌افزايد، در پايان اين نشست، غلامعلی حداد عادل به عنوان سخنران پايانی به جمع‌بندی و نتيجه‌گيری از گزارش كارگروه‌های تخصصی در اين هم‌انديشی پرداخت و ضمن ابراز اميدواری نسبت به ادامه روند تحقيقات مؤثر در كارگروه‌های تخصصی، ختم جلسه را اعلام كرد.
captcha