رشته‌های مديريت و اقتصاد به تعيين ساز و كار اسلامی بسيار نزديك هستند
کد خبر: 2347656
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲

رشته‌های مديريت و اقتصاد به تعيين ساز و كار اسلامی بسيار نزديك هستند

گروه انديشه: دبير شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، رشته‌هايی نظير مديريت و اقتصاد را به تعيين ساز و كار اسلامی بسيار نزديك دانست و اظهار كرد: متونی برای اين رشته‌های تخصصی تأليف و سرفصل‌های آن‌ها آماده شده است و اكنون می‌توانند در كنار ساير رشته‌ها و بعضاً به جای آنها آغاز به كار كنند.

حميد طالب‌زاده، دبير شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به بيان توضيحاتی پيرامون فعاليت‌های شورای متبوع خود در زمينه بازنگری در علوم انسانی پرداخت و گفت: در حال حاضر 15 كارگروه به صورت بالفعل مشغول به كار هستند و يك كارگروه ديگر هم در شرف تشكيل و انتخاب اعضاء است.
وی با اشاره به اين‌كه تعداد اعضای هر كارگروه بين 11 تا 17 نفر متغير است، افزود: هر كارگروه دارای كارگروه‌های فرعی است كه به عنوان كميسيون‌های فرعی، در گرايشات تخصصی هر رشته به فعاليت می‌پردازند.
طالب‌زاده مدت‌زمان شكل‌گيری كارگروه‌های تخصصی را حدود يك سال و نيم اعلام كرد و گفت: دو ويژگی اعضای اين كارگروه‌ها، سرشناسی در رشته‌های تخصصی خود و اعتقاد به مسئله تحول در علوم انسانی است. در ابتدای كار تلاش بر اين بود كه مسيری را برای حركت خود در نظر بگيرند و به تدريج آن را محيا كنند و مراحلی را با توجه به ديدگاه‌ها، زير نظر شورا طی كنند.
وی افزود: فعاليت‌های شورای تحول، هم‌اكنون به حدی رسيده است كه اعضای كارگروه‌ها می‌توانند تبادل نظر كنند و شيوه‌هايی كه در پيش گرفته‌اند، به معرض نقد بگذارند تا همه در مورد آن بينديشند و با معلوم شدن وجوه مشترك آنها، همه كارگروه‌ها از آن استفاده كنند و وجوه ابتكاری موحود در هر رشته مشخص و مطرح شود.
دبير شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به اين‌كه حدود 300 نفر از اساتيد كشور دست‌اندركار اين پروژه عظيم هستند كه علاوه بر همكاری درونی، با بدنه دانشگاه‌ها نيز ارتباط و تعامل دارند، گفت: رؤسای دانشگاه‌های بزرگ در زمينه علوم انسانی، از اعضای شورای تحول هستند و كارگروه‌ها را به بدنه اساتيد دانشگاه‌ها و بسيج اساتيد مرتبط می‌كنند تا بازخورد اين تغييرات، در دانشگاه‌های مختلف حك و اصلاح شود.
وی با بيان اين‌كه فعاليت كارگروه‌های شورا، اكنون در مرحله تبادل نظر است، ادامه داد: گويی هر يك از كارگروه‌ها در مسيری متمايز از ديگران حركت می‌كنند، اما هدف آنان مشترك است. هدف از تشكيل نشست‌هايی نظير نشست هم‌انديشی كارگروه‌ها، اين است كه متوجه شويم هركدام از آنها در چه نقطه‌ای قرار دارند.
طالب‌زاده همچنين اظهار كرد: اگر شورای تحول، مسير حركت خود را پيدا كرده باشد و در ريلی قرار گرفته باشد كه آن را به هدف خود نزديك می‌كند، اقدام بسيار بزرگی صورت گرفته است. زيرا بسياری افراد گمان می‌كنند كه انجام اين كار سهل است، اما به دليل عدم وجود درك صحيح از چيستی اين كار بزرگ، بسيار زود به سردی و فرسايش دچار می‌شوند.
وی افزود: در بعضی رشته‌ها به نتيجه بسيار نزديك هستيم و برای آنها ساز و كار اسلامی تعيين شده و متونی برای آنها نوشته شده است و سرفصل‌های آن رشته تهيه شده و اكنون می‌تواند به عنوان يك رشته در كنار ساير رشته‌ها و بعضاً به جای آنها آغاز به كار كند كه رشته‌هايی نظير مديريت و اقتصاد از اين دست هستند.
دبير شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: اما رشته‌هايی نظير جامعه‌شناسی و تاريخ، رشته‌هايی هستند كه تحول در آنها زمان بيشتری را می‌طلبد و اگر ما بتوانيم ظرف چند سال آينده در بحث‌های مقدماتی تحول در اين رشته‌ها به نتيجه برسيم، نوعی موفقيت در اين مسير محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اين‌كه هركدام از كارگروه‌ها يك نگاه فلسفی مربوط به رشته خود دارند، اظهار كرد: به عنوان مثال می‌توان به فلسفه جامعه‌شناسی، فلسفه روانشناسی، فلسفه تاريخ و ... اشاره كرد كه يكی از مسائل بنيادين هر يك از اين رشته‌ها، فلسفه مربوط به خود آن رشته است. مثلاً در رشته علوم سياسی، حتما بررسی فلسفه سياسی مورد توجه است.
طالب‌زاده افزود: در عين حال خود فلسفه به عنوان يك نگرش كلی كه شامل بر همه اين فلسفه‌های كاربردی می‌شود، جداگانه در رشته فلسفه مورد بررسی قرار می‌گيرد، اما فلسفه‌های مضاف، در كارگروه رشته‌های مرتبط با آن موضوع، مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرند.
وی در پاسخ به اين سؤال كه همايش‌های علوم انسانی كه چندی است در حال برگزاری هستند، چه ارتباطی با شورای تحول دارند، اظهار كرد: آنها در موقعيت خود به جهت احساس مسئوليت، كوشيده‌اند به اين جريان كمك كنند. شورای تحول به عنوان متولی اصلی ارتقای علوم انسانی كه در پيوند انديشه و لوازم اجرايی، بيشترين تأثيرگذاری را خواهد داشت، نتايج همايش‌های فرعی در زمينه تحول در علوم انسانی را پيگيری می‌كند و حاصل عمل آنان را به شكل مكتوب مورد ملاحظه و دقت نظر قرار می‌دهد و در اختيار اعضای كارگروه‌های مرتبط نيز قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: برگزاری همايش‌های حاشيه‌ای در اين زمينه، بيشتر جنبه اِعدادی، كمكی و امدادی دارد كه ضمن تشكر از آنها، بايد بگويم كه آنها نه زيرمجموعه فعاليت‌های شورای تحول هستند و نه موازی با آن، زيرا از جايگاه شورای تحول بهره‌مند نيستند. اما قطعاً نوعی هم‌گرايی در اين زمينه، موجب هم‌افزايی و پيشرفت بهتر امور خواهد شد.
captcha