آغاز نشست ملی گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب در عراق
کد خبر: 2790424
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

آغاز نشست ملی گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب در عراق

گروه بین‌الملل: نشست ملی گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب با حضور برخی رهبران دینی و همچنین رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا، از امروز، 11 بهمن‌ماه در بغداد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «المسله» عراق، نشست ملی گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب با حضور فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق؛ حیدرالعبادی، نخست وزیر؛ سلیم الجبوری، رئیس پارلمان؛ نیکولای ملادینوف، نماینده سازمان ملل‌ متحد در عراق؛ صالح الحیدری و محمود الصمیدعی، رؤسای اوقاف شیعه و سنی؛ اسامه نجیفی، معاون فؤاد معصوم و تعدادی از نمایندگان طوایف و مذاهب و همچنین نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی و خارجی و تعدادی از نمایندگان و مسئولانی از سازمان‌های مدنی در بغداد آغاز شد.
در جلسه افتتاحیه این نشست بر حل مشکلات موجود در عراق توسط مردم این کشور و به دور از دخالت‌های خارجی تأکید شد.
سخنرانان جلسه افتتاحیه همچنین، بر ضرورت تحکیم وحدت ملی و مواجهه با هرگونه اقدامی که توهین به ادیان و فرقه‌های مختلف عراقی است و به کینه و عداوت تحریک می‌کند، تأکید کردند.
استفاده از اسلحه در محدوده دولت و باطل‌دانستن هرگونه تحرکات تلافی‌جویانه از سوی هر گروهی که باشد، همزیستی میان پیروان ادیان مختلف و ایجاد فضایی از تفاهم و همبستگی میان شهروندان عراقی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بر آن تأکید شد.
ضرورت سرعت‌بخشیدن به آشتی ملی برای تقویت روند دموکراسی
فؤاد معصوم در این نشست خواهان سرعت بخشیدن به آشتی ملی برای تقویت روند دموکراسی در کشور شد.
وی بر لزوم یکپارچه‌سازی مواضع سیاسی و ایجاد تفاهم با دیگر طرف‌های منطقه‌ای برای مقابله با خطر تروریسم که همگان را تهدید می کند، تاکید کرد.
اهانت به رسول خدا(ص) آزادی بیان و اندیشه محسوب نمی‌شود
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، در این نشست خواهان احترام به مقدسات شد و تاکید کرد: اهانت به رسول خدا (ص) آزادی بیان و اندیشه محسوب نمی‌شود.
وی تصریح کرد: اهل‌تسنن بیشترین کسانی هستند که از حملات داعش آسیب می‌بینند و ما هیچگاه اجازه تجاوز از قانون را به هیچ کسی نخواهیم داد.
العبادی اظهار داشت: پایان‌دادن به اختلافات در عراق تنها راه برای مقابله با تروریسم است.
العبادی ضمن تأکید بر پایبندی خود به برنامه‌های دولت گفت: ما از طریق اجرای برنامه دولتی و ایجاد اصلاحات و وحدت و همبستگی در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانیم بر داعش پیروز شویم.
ضرورت تدوین قوانین بین‌المللی برای مقابله با اهانت به شخصیت‌های دینی
عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در این نشست خواهان تدوین قوانین بین‌المللی برای مقابله با تجاوز و اهانت به شخصیت‌های دینی شد.
وی همچنین تاکید کرد: عراق یکی از بزرگترین مراکز دینی در جهان است و ما خواهان ایجاد همبستگی و هماهنگی میان ادیان مختلف هستیم.
الحکیم تاکید کرد: حل بحران‌ها در عراق باید از طریق خود عراقی‌ها صورت بگیرد و نباید مداخله‌ای از سوی هیچ طرفی در عراق انجام شود.
الحکیم همچنین خواهان سرعت‌بخشیدن به تشکیل گارد ملی و محدود‌کردن سلاح به دولت شد.
عمارالحکیم خواهان پایان اختلافات میان گروه‌های عراقی شد و گفت: عراق با فشاری از سوی تمامی طرف‌ها به دلیل اوضاع وخیم این کشور مواجه شده است. کسانی که در مقابل وحدت عراق بایستند و مانع آن شوند از بین خواهند رفت.
سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز در این نشست با بیان اینکه اجرای برنامه دولت اقدام مناسبی برای تحقق آشتی ملی است، از کابینه عراق خواست تا هرچه سریع‌تر قانون عفو عمومی را تدوین و آن را برای تصویب به پارلمان ارائه کند.

captcha