شاخصی برای سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد
کد خبر: 2853929
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

شاخصی برای سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

گروه اقتصاد: به گفته زمانیان برای سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف نیازمند شاخص هستیم، اما در شرایط کنونی چنین شاخص‌هایی وجود ندارد.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت توجه به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال 1394 کل کشور اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلف باید به شکل ویژه از صفر تا صد توجه کرد و به نظرم در لایحه بودجه 94 به مواردی در ارتباط با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، اشتغال و بسیاری موارد دیگر توجه صورت گرفته است اما این اتفاقات کامل نیست.

لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی در بودجه 94

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  تأکید کرد: در زمینه توجه به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال آینده به نظر می‌رسد نگاه دولت مناسب است و جهت‌گیری‌هایی به این سمت وجود دارد اما تحقق چنین موضوعی نیازمند توجهات ویژه‌تری است.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقاتی باید رخ دهد تا نگاه به اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 مثبت باشد؟ اظهار کرد: موضوعاتی همانند اشتغال، زیرساخت‌های اقتصادی، توجه به جهت‌گیری‌های پروژه‌های عمرانی و پیگیری‌های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد، بر تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر دارد؛ چراکه وقتی  پروژه‌های عمرانی فعال باشد موجب ایجاد اشتغال می شود و با ایجاد اشتغال، تقریبا 4 میلیون نفر کارگر فصلی مشغول بکار می‌شوند و اینها مواردی هستند که باید در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گیرند.

شاخصی برای سنجش تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: موضوع کشاورزی، آبیاری تحت فشار، حل مشکلات روستاها، جلوگیری از مهاجرت، توجه به تولیدات دامی و کشاورزی، همگی از جمله موارد مهمی هستند که جهت‌گیری‌هایی در بودجه 94 نسبت به آنها وجود دارد اما به نظر می‌رسد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که آیا سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند شاخص است و چه شاخص‌هایی در این زمینه وجود دارد؟ عنوان کرد: بله نیازمند شاخص هستیم و شاخصی هم در این زمینه وجود ندارد اما چیزی که می‌توان جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلف را مشخص کند مواردی همانند رونق کسب و کار، رونق کشاورزی و رونق صنعت است که در حال حاضر در بودجه سال 94 به صورت کلی مورد توجه قرار گرفته اما به صورت ویژه توجهی به آنها صورت نگرفته است.

توجه کلی به لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی در بودجه 94

نماینده شهرکرد در خانه ملت در پایان اظهار کرد: همانگونه که عنوان شد این نگاه‌ها به جایگاه چنین بخش‌هایی در بودجه 94 فقط مربوط به کلیات است و جهت‌گیرهای کلی که در رابطه با این موضوعات در بودجه 94 وجود دارد بسیار مناسب است و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند بسیاری از مسائل تقریبا قابل حل است اما باید به صورت جزئی هم این حوزه‌ها را مورد توجه قرار داد.

مطالب مرتبط
captcha