سبک زندگی حضرت زهرا(س) و علی(ع) بهترین الگو برای جوانان است
کد خبر: 3361281
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
امام‌جمعه توپ آغاج کردستان:

سبک زندگی حضرت زهرا(س) و علی(ع) بهترین الگو برای جوانان است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام حکمت حکیمی‌فر با اشاره به اینکه هریک از زن و مرد نسبت به یکدیگر مسئولیت‌های دارند و این مسئولیت‌‌ها فراگیر و گسترده و در همه ابعاد زندگی است، اظهار کرد: سبک زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) که بهترین الگو برای جوانان است.

گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام حکمت حکیمی‌فر امام‌جمعه شهر توپ‌آغاج کردستان در نشست فرهنگی «تربیت و ضوابط در روابط خانوادگی» که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) برگزار شد، اظهار کرد: «آیین ‌همسرداری» و مسئولیت در خانواده دوجانبه است و هریک از زن و مرد نسبت به یکدیگر مسئولیت‌هایی دارند؛ لذا این مسئولیت‌ها فراگیر و گسترده و در همه ابعاد زندگی جاری است. بعد اخلاقی، اقتصادی، عاطفی، فکری در مجموع می‌توان گفت رعایت جانب زنان لازم‌تر و ارزشمند‌تراست.

وی افزود: رفتار نیک نسبت به زن، صفتی الهی است که همه مردان خدا صالحان از این خصلت برخوردار بودند، به‌گونه‌ای که شیخ صدوق در بیان معیارهای مذهب شیعه نیکی به زن را یکی از معیارها می شمارد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: ازجمله کارهای نیک وخدا پسند، احترام به شخصیت زن است. پاسداشت شخصیت، شاید بالاترین و ارزنده‌ترین هدیه‌ای باشد که انسان نسبت به دیگران تقدیم می‌دارد.

حکیمی‌فر با بیان این‌که تخریب شخصیت زن با هیچ ارزش مالی جبران نمی‌شود گفت: انسان بر اثر حب ذات، حریم شخصیتی خویش را بسیار عزیز می‌شمارد. ممکن است مردان نادانی همه نوع امکانات مادی را برای همسران خویش فراهم کنند لیکن به منزلت و شخصیت زن چندان بهایی ندهند؛ به‌ویژه در چشم خانواده و جامعه. این چگونگی موجب دلزدگی و سردی می‌شود که هیچ‌گاه بهبود مسائل مادی آن جبران نمی‌کند.

وی با اشاره به آئین همسردای از نگاه قرآن بیان کرد: خدای متعال در رابطه با آیین همسرداری می‌فرمایند: «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» کسانی که می گویند پرودگارا همسران و فرزندان ما را مایه روشنی چشم ما قرار ده و ما را پیشوای پارسایان گردان.

رئیس ستاد احیای توپ‌آغاج با بیان این‌که سفارش اهل‌بیت(ع) بر آزادی در انتخاب همسر است بیان کرد: «الامام الصادق(ع)-ابنُ ابی یَعفور قلتُ له: اِنّی اریدُ ان اتَزوّجَ امراهً و انَّ اَبوَیَّ ارادا غیرَها؛ تزوّجِ التی هویتَ ودَعِ التی هوی ابواکَ؛ ابن ابی یعفور می‌گوید: به امام صادق(ع) گفتم من می‌خواهم با زنی ازدواج کنم و پدرو مادرم زن دیگری را می‌خواهند. امام فرمود «با کسی ازدواج کن خودت که دوست داری نه با زنی که پدر و مادرت می‌خواهند».

حکیمی‌فر در ادامه عنوان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «اِنّما المراهُ قلاده فانظُر اِلی ما تُقلِّدُه؛ بی‌گمان همسر چون گردن‌بند است پس بنگر که چه چیز را به گردن می‌آویزی».

حکیمی‌فر با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) بیان کرد: در روز اول آخرین ماه قمری، حضرت علی بن ابی طالب(ع)، پیشوای پارسایان با حضرت فاطمه بنت محمد(ص)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم‌چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد که امروز نیز جهان از پرتو انوار رحمت و عنایت تنها باقیمانده از دامان حضرت زهرا(س) زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که مراسم ساده اما زیبای خطبه عقد امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(ع) الگویی برای زوج‌های جوان باید باشد، تصریح کرد: برای اجرای خطبه عقد، علی(ع) به دستور پیامبر به مسجد رفت. هم‌چنین پیامبر(ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر(ص) بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.

مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی
پیامبر گرامی اسلام(ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه 500 درهمی برای فاطمه(س) مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت.

در روایات افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا(س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(س) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

نگاهی به نحوه آشنایی، خواستگاری، ازدواج، مهریه و مراسم‌های مربوط به پیوند انسان‌های بزرگ و معصوم، بسیار مهم‌تر از خود آن اتفاق است. یکی از این پیوندها، ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به عنوان برترین بانوان و مردان عالم هستند و یادآوری این مناسبت در هرسال در واقع تذکر و یادآوری الگوها و معیارهایی است که در زندگی آنان برای ما به‌ویژه برای نسل جوان است. در جریان ازدواج آن‌دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد، نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به؛ کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی‌گری و تجملات، سخت‌نگرفتن بر هم‌دیگر، ملاک‌قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی‌ها پیوند آسمانی لقب می‌گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.

سیدعلی موسوی منفرد

captcha